«There and back again». ArthurDent reiser på egotripp til Auckland og Hobitton.

Tråd i 'Reisebrev' startet av ArthurDent, 24. nov 2019.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    I all verden. Holder det ikke å vise fram appen i tlf?
    Jeg hater å dra på papir.
     
    ArthurDent liker dette
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Så nervepirrende, antok mens leste at dette ble muligens siste endestasjon og der fløy Suites av sted uten @ArthurDent :rolleyes: Men takk og pris gikk det i orden.

    Hmmmm, kanskje lurt å ha papir kopier likevel tilgjengelig, selv om vi nærmer oss 2020 med storskritt;)
     
    ArthurDent liker dette
  3. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Og forviklingene (med læringsmuligheter) har fortsatt. Etter at jeg skrinla min planlagte rotur, ruslet jeg rundt og « beså me’ lidegrann». Registrerte at det fantes en spa med massasjemuligheter, og fant etter hvert stedet for booking av gratis Sightseeing, Singapore. Ruslet frem til pulten til to meget myndige damer .

    Dame #1 var absolutt av det bestemte slaget. Hun glefset til en stakkars srilankesisk mor (med barnevogn, men uten paraply) at hun SLETT IKKE styrte været og kunne hverken fortelle værmelding eller garantere regnfri tur på ettermiddagen. Jeg forhørte meg om når neste tur gikk, og hun fortalte uentusiastisk at neste tur gikk kl. 4pm.

    Greit sa jeg, og presenterte pass og boardingkort. Hey! sa dragen. Du har allerede vært utenfor en gang, og får ikke flere turer. Ikke multiple adganger her i gården, nei.
    Miséren var seff. at jeg gikk inn igjen og søkte trøst i loungen etter at kalamitetene med ETA’en hadde løst seg. (i stedet for å kjøpe bagasjeoppbevaring og ta turen mens jeg var ute :(. Ren Amatørskap:mad:

    Jeg oppsøkte spa/massasje som plaster på såret, og fikk en halvsøvnig filosofisk prat med den buddhistiske massøren i stedt. Jeg får rusle inn i det velvillige hjørnet og kalle det en «Indre reise» i stedet :cool:
     
    Last edited: 27. nov 2019
    Earl, Kristian, Avixlo and 10 others like this.
  4. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Men også massasjen tar slutt, så jeg tuslet tilbake til TPR, fikk et teppe og en pute, og har slumret noen timer i en av de virkelig private avlukkene. Da var det tid for lunch 880A15FB-9E2D-4612-9265-C9BC1DE789BF.jpeg
    Forrett: Kinesisk suppe med kjøttkraft og div grønnsaker, litt blekksprut og kylling. Tilbehør: en svært mild og snill Chablis (som egentlig passet godt de milde smakene gjennom måltidet)
    4568F15A-6667-4A17-86D1-693ED5BEA506.jpeg
    Hovedrett En annen velsmakende sjørett. Det hvite er en slags tynn risgrøt. så er det reker, revet fersk ingefær, hakket vårløk og stekt finstrimlet bacon. Det brune var sprøtt, og liknet på baconsvor, men smakte ikke slikt. Og så litt soyasaus. Chablien passet her også. Risgrøten dempet (og fløt sammen med de andre komponentene på en veldig god måte).:Til Dessert en varm fruktsuppe. 8ECA52E3-AF34-42CD-B601-1BA68892032F.jpeg
    Til slutt en varm fruktsuppe. Og Dow portvinen passet der også.

    Nå er det straks ombordstigning på 380 F /Suites til AKL. Det gledes :)
     
    Earl, NorFlight, mathiasfe and 19 others like this.
  5. Frink

    Frink Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    God tur videre! Ser frem til en sirlig analyse av suites :cool:
     
    ArthurDent liker dette
  6. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    M
    Må ta det når jeg er på hotellet. WiFi en er ikke verdens raskeste, og glipper litt av og til. Blir litt nerveslitende å sende kommentarer med bilder.
     
    Kristian liker dette
  7. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg får ta det på hotellet. WiFi ombord er gratis i suites/F men ikke verdens raskeste , og av og til litt ustadig.
     
  8. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    God tur vidare og kos deg i Hobbiton, anbefalar og ta deg god tid når du er ferdig med omvisninga så du får smakt på alle dei forskjellige øl’ane :D
    Produsert eksklusivt for Hobbiton.
     
    jgroneng, RoadKing and ArthurDent like this.
  9. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Da har jeg fått meg nett så det rekker til å gjøre unna litt mer reisebrev. Først en gjennomgang av A380 F/suites SIN-AKL.

    Jeg hadde faktisk brukt så mye tid i TPR som lå LITT lenger fra gate B4 enn jeg hadde oppfattet, så siste del av turen ble nesten litt hektisk. Men ArthurDent ble naturligvis geleidet forbi resten av plebsen i kø og bukket inn i det helligste. Der presenterte en hel rekke av staben seg og titulerte meg med navn som var helt gjenkjennelig. Etter første glasset med DP var alle tegn til stress luftet ut (jeg lurer på om ikke boblene i champagne har den effekten.
    8488E448-2A3F-460C-9F57-880186E27A50.jpeg
    Et særdeles hyggelig og oppmerksomt crew. De var hele tiden påpasselig med å oppfylle alle ønsker (nuvel ....Singapore girls.... det var aldri aktuelt å lufte absolutt alle ønsker....;) ) . Det var som tidligere nevnt de «gamle» suitene. Slitasjen var imidlertid ikke så stor at den trakk totalinntrykket vesentlig ned. Ikke veldig mye stueplanter under ottomanen, men crewet tok villig vare på stash for de som hadde større kabinkofferter.
    33E9388F-5248-40C6-AABB-C1C5D0C7102C.jpeg

    Selvfølgelig en ganske bred helt flat seng. Dessverre husket jeg poenget fra flere andre for sent. Madrassen er absolutt i den harde enden. men siden det er forholdsvis varmt i kabinen kan en legge dynen dobbelt og bruke den som overmadrass. SQ har gode varme tepper som holder i massevis som dyne.
    5F3FBF68-F53F-406B-B9FA-F78315B3E62E.jpeg

    Så litt om mat og drikke. Jeg synes det er greit å få trimmet spisepinneferdighetene når jeg reiser i østerled, og som noen kanskje har lagt merke til går det mye i asiatisk mat. Etter avgang fra singapore (riktignok gresk salat), med andebryst som hovedrett. God smak , selv om den var litt for godt stekt. I dag til frokost: assorterte frukter, Så en kinesiskinspirert Misosuppe.

    Jeg har fått jevn tilførsel av Champagne . DP, Krug og Taittinger grand cru. Av disse vil jeg plassere DP og Taittinger sammen, mens Krug er på toppen Den er rikere og mindre beisk ( de to andre har en snek av ‘ indre appelsinskall ) « . Har hold meg til Chablis til sjømaten og en kraftig bordeaux til anden.
     

    Attached Files:

    Last edited: 27. nov 2019
    Earl, NorFlight, mathiasfe and 22 others like this.
  10. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,901
    Likes mottatt:
    12,842
    Bonuspoeng:
    183
    En kjempetur, takk for rapport. Kos deg på NZ, du vil ønske deg tilbake dit.
     
  11. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    De mer oppmerksomme har kanskje lurt på hvorfor ArthurDent denne gangen ser ut til å medbringe STUEPLANTER (i stedet for håndkle) på sin haiketur i universet. Og ikke minst , -hvorfor han mener at de bør settes under ottomanen!? Det handler som dere sikkert skjønner om stavekontrollens indre liv. Jeg skrev vitterlig *stueplassen*
     
  12. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    En av grunnene til at jeg valgte det litt scruffy Shakespeare hotell var at det har bryggeri, var rimelig og at det ligger like ved Sky Tower. Etter en dusj og litt timeout på hotellet ruslet jeg dermed et par korte kvartaler bort til landemerket.
    EDF4CAAB-DB69-44C5-8FCA-0D83B57BE902.jpeg
    Løste billett, og tok heisen til 51 etg, observation level. The young and brave kan her få utforske hvor god lukkemuskel de har bak på vei ned de ca 190 meterne ned mot bakken.
    1969CF94-8A20-40D5-805B-E8ADCB43B04D.jpeg 33662C34-5BC4-4362-B175-949A9102E2F5.jpeg
    Krysset på den blå ruten vise hvor du «nesten» skal treffe :eek:.

    680CD75E-EB32-4F76-AA37-FFD23705B66A.jpeg 378F44B0-8FE3-49F6-89A3-CA030196D422.jpeg
    Fortreffelig utsikt, som seg hør og bør ;) Forbløffende mange «superyachter», seilbåter på (100-150 fot i marinaene.
    4DE1C282-2BC3-4AAF-814E-B7A8583801EC.jpeg
    Fortsettelse følger
     
    Earl, funkenstein, NorFlight and 18 others like this.
  13. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,295
    Bonuspoeng:
    293
    En super Chablis skal man ikke kimse av :)
     
    Eddie47 and drsyk like this.
  14. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Kos deg i NZ. Jeg kjører til flyplassen om noen timer. Har ikke vært hjemme siden 23. oktober, så blir vel greit å komme hjem også...
     
    Eddie47, ArthurDent and RoadKing like this.
  15. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig...bare herlig !!
    Vi får vel ta anekdotene over et bedre smørrebrød i Køben engang igjen :):)
     
    ArthurDent and Stuttfeiten like this.
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vi vil ha mer, vi vil ha mer, keep it coming :)
     
    jgroneng liker dette
  17. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Kan ikke være så farlig, de har jo lagt ut en "tjukkas" :D

    Du får gi rapport på om in-house bryggeriet holder mål!
     
    ArthurDent, Eddie47 and Stuttfeiten like this.
  18. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde bestilt en «Hopp på , hopp av « rundtur for ankomstettermiddagen. Etter turen til de svimlende høyder kom jeg ettertrykkelig ned på bakken igjen. Begge selskapene som driver rundturbussene har stopp ved Skytower, men jeg satt og ventet en time uten å se snurten til noen :mad: Tror nok jeg skal klage når jeg kommer tilbake.
    Dermed ble det å søke trøst i baren på bryggerihotellet.
    E58E0A30-AEAD-445C-8ABB-D49CAF64FBA6.jpeg

    De hadde en hel del selvbrygget fatøl, men det meste i en av grøftene: Enten humlehissige IPA typer, eller dvaske overgjærede Ale typer. Smakte på to typer før jetlag’en slo inn, og jeg skullejo gørrtidlig opp til tur neste dag.
    Siden IF klientellet fremstår som nokså kresent på hoteller skal jeg skåne leserne fra bilder av hotellrommet. Det hadde en trivelig egenskap: en brukbar seng. For øvri* hadde det alle egenskapene en IKKE ønsker ved et hotellrom 1) plassering rett ut mot gate OG BYGGEPLASS! 2) Lite bad, 3) ingen egentlig garderobeløsning (jeg brukte stativet til det fraværende tv’et som garderobe ;) ) 4) ikke veldig overbevisende ren dusj, men artig og ungdommelig betjening, 5) Spilte musikk godt over midnatt..... Kort sagt, jeg tok hotelloppholdet som en øvelse i forsakelse.;) Nytt brev om neste dags opp-og nedturer følger. skal snart borde NZ 077 til TPE. Stay tuned
     
    drsyk, SAJblue, Earl and 14 others like this.
  19. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    ....Og det ble morgen, den andre dag. Jeg hadde fått melding fra turoperatøren at det kun var 1 deltaker på turen til Hobitton+varm sand, og at jeg var overført til turen til Hobitton++glowworm-hulen.

    Det skulle vise seg å være et lykketreff, men dagen startet med et brak. Meldingen presiserte nemlig oppmøte 0600 i stedet for 0550 som den opprinnelige turen hadde. Det hadde jeg slett ikke noe i mot og var ute i god tid til pickupstedet, da jeg oppdaget at jeg hadde blingset og tatt feil billett med. :eek::eek:Rask sprint og opp i 3.etg (historisk hotell uten heis) og tilbake på pickup stedet til 0557.

    Men det varte og det rakk og jeg hadde hatt god tid til å svelge lungene da jeg oppdaget at noen (den lokale turoperatøren, seff) hadde forsøkt å ringe (man sover jo ikke med telefonledningen påo_O.

    Heldigvis var Michael på «Cheeky Kiwi tours» en praktiker, fortsatte runden med å plukke opp de andre før han til slutt hentet meg.

    Lite å fortelle om turen til Hobitton. Det er visstnok flotte billedmuligheter underveis, men skogbrannene i Australia har faktisk ført til mere dis på NZ. Men så :
    70D8270D-D2A7-4FE3-BBC2-7F6B09CE22D6.jpeg
    Vi ble fraktet inn til filmsettet med en buss, fikk vår egen guide, og gikk rundt i Hobitton til fots.

    Mye artig info om filmingen, det viktigste er at hobitton er en ren «fasadekulisse» Alle innendørsscene er skutt i studio i Wellington. Dessuten var det artig å se hvordan Peter Jackson brukte «forced perspective» for å skape illusjonene om de forskjellige størrelsene mellom hobitter , dverger og mennesker /alver. Hobitthullene hadde også forskjellige størrelser som en del av den teknikken.
    41AF82D2-177C-4FF4-999A-2012D383D5BB.jpeg
    Yours truly i Hobitthullet :cool:
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Glimrende! Vi har også bestilt Cheeky, fornøyd? Noen tips å ta med på veien?
    Hvis alt går på skinner så skal vi med dem på lørdag om 14 dager.
     

Del denne siden