Årets sommerreisebrev fra Bonaire

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 08. juli 2023.

  1. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Testkjører den største grillen jeg har sett på en stund.

    IMG_4935.jpeg

    Kan melde om grei arbeidsfordeling. Jeg «griller» dvs venter på at kølet skal brenne, drikker øl og hører på musikk nede ved stranden, mens fruen er på kjøkenet og lager salat og poteter. Livet er hardt!
     
    pgaa, geddi, Kristian and 16 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,102
    Likes mottatt:
    33,409
    Bonuspoeng:
    293
    Fruen er ikke på forumet skjønner jeg :)
     
  3. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Syretesten er om jeg må sove på sofaen i natt…
     
  4. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Tirsdag morgen ble brukt til å teste ut dykkesiten rett utenfor huset. Med på lasset var GoPro kameraet og jeg knotet fælt for å prøve å få til ett eller annet med dette. Faktisk såpass at jeg glemte å utligne trykket en stund noe som resulterte i øresmerter og hodepine senere på dagen.

    Oppe på land igjen startet jobben med å få bildene over på telefonen. Det var lettere sagt enn gjort. Bildene var synlige på kameraets skjerm men dukket ikke opp i app uansett hva vi prøvde. Apper og firmware ble oppgradert. YouTube videoer og brukerforum ble saumfart. Timene gikk og til slutt var jeg farlig nære å pælme kameraet på sjøen.

    Men så, åpenbaringen, kameraet hadde stilt om datoen sin til 1 januar 2016, og bildene hadde vært tilgjengelige hele tiden, bare helt nederst i bunken.

    De fleste bildene hadde dessverre ikke blitt bra nok til å rettferdiggjøre all bannskapen som kameraet hadde medført i løpet av dagen, men fikk i alle fall dette bilde av en tarpon og fruen som jeg syntes var temmelig bra (fruen er nederst til høyre)

    IMG_4943.jpeg
     
    pgaa, geddi, Meursalt and 36 others like this.
  5. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    1,076
    Bonuspoeng:
    93
    ...det blir sofaen i natt?
     
    Hanen, Sonictravel and Spielhaug like this.
  6. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,263
    Likes mottatt:
    36,927
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis hun aksepterer å tape sammenlikningen med at en Tarpon, og de er flotte. Og ikke sender deg på sofaen så skal du være fornøyd tenker jeg.....
     
    Sonictravel liker dette
  7. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183

    Bor fortsatt i hus, så alt er bare velstand. Går det att skogen har jeg en hengekøye i hagen som kan brukes til nødinnkvartering :)
     
    Kristian, RoadKing and Eddie47 like this.
  8. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,851
    Likes mottatt:
    12,155
    Bonuspoeng:
    183
    Ser fram til fleire flotte bilder frå verda under vatn :D Godt dykk fekk stell på GoPro kamera.
     
    Sonictravel liker dette
  9. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,489
    Likes mottatt:
    8,942
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig kult sted du har funnet, og ikke minst like gøy å lese reisebrev fra Bonaire igjen!
    Meg og fruen er frafalne dykkere, men dette tenner gnisten i meg kjenner jeg. Kanskje dette er familieturen neste år eller om 2 år…
    Hva er prisnivå på «alt» man trenger for en familie? Vi har solgt alt av utstyr, men regner med det er greie leiepriser der nede? Og hva ligger ca villaen på for en uke? (PM gjerne hvis du ikke vil legge ut)
     
    Sonictravel liker dette
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Vi betaler litt i overkant av titusen dollar for å leie huset i tre uker, det er for fire personer. Prisen avhenger av antall gjester (dette huset har inntil ti sengeplasser)

    For leie av bil i tre uker går det med tusen dollar ca, men dette er et vrak så trolig nedre skikt av hva man kan forvente å betale.

    Flybilletter hit med KLM pleier å ligge på 10-12 Per pers tusen norske t/r i eco eller 25-30 i biz.

    Vet ikke hva det koster å leie dykkeutstyr da vi har alt selv, for tanker betaler vi ti dollar tanken med klippekort.

    Ellers ligger priser på restauranter og butikker rundt norsk nivå, kanskje til og med litt høyere nå som kronen står så lavt.
     
    Kristian, Earl, Liza and 8 others like this.
  11. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Onsdag formiddag og vi har tatt turen til Eden Beach Resort. Dette er et sted hvor vi har vært en del tudliger år, mye på grunn av bryggen hvor gutta kan hoppe og stupe. Eller, det riktige er nok å si «kunne hoppe og stupe».

    IMG_4947.jpeg

    Her har brygga falt sammen siden sist, og det spørs om det blir så mange besøk i år.

    IMG_4948.jpeg

    Jeg hadde med meg tanker og et stage-sett så tok meg en liten «svømmetu» langsmed stranda mens de andre snorklet og badet i bassenget.

    IMG_0516.jpeg
     
    pgaa, geddi, Kristian and 19 others like this.
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Etter lunch og regruppering bar det tilbake til huset for litt mer sjauing av stash.

    En av gutta var ikke helt i form så han ble hjemme mens vi to voksne og en av tolvåringene kjørte syd på øya for å dykke Salt Pier.

    IMG_7832.jpeg

    Bryggeanlegget hvor det lasses på salt for utskipping er et yndet dykkermål. Her under brygga koser masse fisk seg i skyggen, og strukturen gjør dette til et fascinerende sted.

    IMG_7831.jpeg
    Salt klart for eksport

    IMG_7830.jpeg
    Når til og med beste entry til vannet er merket er det ingen sak

    Inne på grunna traff vi på en ung skilpadde
    IMG_4967.jpeg

    IMG_4966.jpeg

    Måtte også ta en liten undervannsselfie:
    GPTempDownload.jpeg


    junior koser seg:
    GPTempDownload.jpeg

    GPTempDownload.jpeg
     
    pgaa, geddi, Kristian and 23 others like this.
  13. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Onsdag kveld fikk vi opp gamle løyper med besøk på en av favorittrestaurantene våre, sushistedet OSaka.

    Vår trofaste taxi sjåfør Elisabeth ble rekvirert, hun var først litt forvirret over adreseen, sidden vi har flyttet lengre it av byen enn vanlig.

    men når hun så oss ble vi alle hilst varmt velkommen og fikk hver vår klem.

    IMG_4977.jpeg

    På Osaka var det også artig å bli kjent igjen. Vår mann kunne blant annet fortelle at jeg holdt på å bestille feil vin, da jeg vanligvis pleide å foretrekke en annen :)

    Vi fråtset i forskjellige maki og tempura ruller og hadde et knall måltid.

    IMG_4969.jpeg
    IMG_4970.jpeg
    IMG_4971.jpeg

    Ungene rundet av med henholdsvis fritert iskrem og fritert ostekakevårruller med is.

    IMG_4974.jpeg

    IMG_4973.jpeg
     
    Last edited: 15. aug 2023
    pgaa, geddi, Kristian and 24 others like this.
  14. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Torsdagen har gått med på er par dykk, en tur på butikken og innom vinsjappen. Her hadde de kjøp et dusin flasker å få ti prosent avslag, en ide som Vinmonopolet gjerne må slenge seg på.

    På dagens andre dykk traff jeg på denne krabaten:

    IMG_5005.jpeg

    IMG_5004.jpeg
    Pp dette dykket hadde jeg ikke med familien så tok det sakte og rolig, når jeg kom tilbake mot huset og lå på fem meters dyp hørte jeg plutselig en kjent stemme. En av ungene var ute og badet ig hadde gått øye på meg. Lyd bærer bra under vann, men var lutt vanskelig å høre hvor ropene kom fra.

    IMG_5003.jpeg

    IMG_5002.jpeg
     
    pgaa, geddi, Kristian and 22 others like this.
  15. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Fredag ble tilbrakt på en, for oss, ny Beach Club, Ocean Oasis. Her kan man leie seg solstoler og cabanaer. Flott sted som vi sikkert returnerer til, spesielt når brygga på vårt vanlige sted er ute av drift.

    IMG_5009.jpeg

    IMG_5007.jpeg

    IMG_5011.jpeg
     
    geddi, Kristian, Earl and 18 others like this.
  16. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Utpå ettermiddagen stakk jeg hjem med ungene og hentet dykkerutstyret til fruen ig meg selv.

    Vi returnerte til et av våre favorittdykk på øya, vraket av Hilma Hooker.

    Som alltid spennende og svømme rundt dette gamle lasteskipet, masse tarpons i skyggene og inne i lasterommene samt mulighet til å svømme gjennom lasterom og styrhuset.
    IMG_5020.jpeg

    Det var super sikt og akter ved propellen var det mulig å få et panorama av vraket med fruen poserende.

    IMG_5019.jpeg

    Vraket er nederst i bildet, fruen øverst, og sofaen er sikkert grei for en natt eller to…
     
    Last edited: 15. aug 2023
    pgaa, Kristian, Earl and 24 others like this.
  17. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Lørdagens første dykk var på Tolo. Dette er en liten kjøretur opp langs kysten nordover. Ca tjue minutter. Siden veiene her oppe i nord er enveiskjørt så ble hjemturen litt lenger og via Bonaires andre by, Rincon, et søvnig lite sted hvor den største arbeidsgiver virker å være kaktusbrennevinsprodusenten Cadushy Distillery.

    Kort vei fra bilen til vannet ved Tolo:

    IMG_5034.jpeg

    Diverse fiskeliv fra dykket:

    IMG_5033.jpeg

    IMG_5032.jpeg

    IMG_5031.jpeg
     
    pgaa, geddi, Kristian and 19 others like this.
  18. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Lørdag kveld var det igjen gjensyn med en av våre favorittrestauranter - La Cantina.

    IMG_5089.jpeg
    Inngangen til restauranten tatt ved exit, vi kom mens det enda var lyst og fikk med oss overgangen til kveld

    IMG_5042.jpeg
    Restauranten mens det enda var lyst


    Inn i en frodig bakhage fra «hovedgaten» her i Kralendijk ligger restauranten. Menyen byr på både kjøtt og fisk, men fra tidligere vet jeg at de er knall på fisk når de bare har rett fangst. Når catch of the day var tunfisk, var valget enkelt.

    IMG_5046.jpeg
    Pre-departure drinks…

    Forretten jeg fikk var en nydelig tunfisk tartar med wasabi majones.

    IMG_5049.jpeg

    Plutselig fikk vi også besøk ved bordet, en litt forkommer utseende kattunge hadde tydeligvis hatt vert nok til å sikte seg inn på byens beste fiskerestaurant.

    IMG_5047.jpeg
    Tolvåringen (og forsåvidt vi voksne også) ble sjarmert i senk og tunfisken falt i smak også blant bordets firbente.

    Jeg og kattungen fortsatte med lettgrillet tunfisk til hovedrett, vi likte begge denne veldig godt

    IMG_5079.jpeg

    Fruen gikk for trøffelpasta, denne var også knallgod, men her fikk katten ikke smake.

    IMG_5080.jpeg

    Fish and chipsen til ungene ble derimot behørig matet til vår nye venn. Det vil si kun fisken, chipsen og frityrstek var forbeholdt de tobeinte.


    IMG_5081.jpeg

    Etter dette herremåltidet var det på tide med en hvil.

    IMG_5078.jpeg

    Underveis i måltidet hadde solen gått ned og Hagen skapt om til en stemningsfull oase.

    IMG_5085.jpeg

    Nytt besøk er booket mot slutten av ferien for å sjekke at katten får nok mat, etter anmodning fra den yngre garde har vi spesifikt bedt om samme bord, oppdatering følger.
     
    pgaa, geddi, Kristian and 21 others like this.
  19. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Søndag kveld, tid for å drikke vin og grille i solnedgangen.

    IMG_5100.jpeg
     
    geddi, Kristian, Rscott and 14 others like this.
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,745
    Likes mottatt:
    872,604
    Bonuspoeng:
    293
    Det ser aldeles nydelig ut!
    To spørsmål ..
    Ville to voksne som ikke dykker kunne trives i 2 uker på Bonaire? Noen ganger når vi reiser trenger vi bare fred og ro og ikke mange krevende utfordringer.

    Hvordan er prisene på god vin i butikkene?
     

Del denne siden