Denne historien påstår at det var mer enn 100 personer i business class på en SAS flight til Las Palmas. Med blokkert midtsete er det 25 rader eller mer med business, til Gran Canaria... SAS-kaptein slo alarm om kabinpersonale: – Følte meg sterkt presset
Høres veldig merkelig ut. Trodde det var maks 6 rader utenfor Norden (24 pax) og maks 8 innad i Norden (32 pax)? Kan være de hadde solgt 100 Plus-billetter til avgangen før endringen, og at de da har valgt å ikke nedgradere noen. Men høres veldig rart ut.
Ja jeg også reagerte på den artikkelen, men hele poenget med historien faller jo i fisk om det ikke stemmer og da ville vel SAS vært kjapt ute med å dementere det, så det kan vel være som @Jan Fredrik sier. I såfall skjønner jeg personalet godt, men (med forbehold om at vedkommende er sitert riktig), så var vel ikke forklaringen med at de fungerer bare adrenalinet kicker inn så betryggende heller..
Artikkelen hos Expressen som ABC Nyheter refererer til har en litt annen fremstilling. To av fire i kabinen har ansvar for business class, noe som innebærer at de to som jobber bak gardinet må håndtere over 100 passasjerer ved fullsatt economy:
Det er 7 rader max på Europa. Har flydd både ALC og LPA med 7 rader. Det er mer enn nok når alle setene er tatt. Da tar servicen tid altså...
Artikkelen er unøyaktig og misvisende, ja. Men like fullt urovekkende om det stemmer at SAS deler crewet i to, uten å tilføre ressurser. Pga. den lange flytiden og retur samme dag må crewet ofte ta hviletiden ombord. Ved motvind og litt lenger reisetid, blir det fort for lange vakter. Jeg har ved flere anledninger hørt annonsering om vi passasjerer må være snille og ikke ringe i bjellen, for crewet skal ha pause. Det er uverdig.
Dette er kanskje en brannfakkel, men hvor krevende er det egentlig å være 1 av 2 crew i økonomi på en flight av den lengden? Om man trenger 30 min hvile ombord er det vel bare for den andre å være 'på'. Det er jo begrenset hvor ofte det plinges etter at man har vært en runde med trallen. Et annet scenario er at jeg er inkompetent og ikke har peiling på hva jeg uttaler meg om...
Ja det var jo en helt annen (og mer sannsynlig) versjon av saken. Skal sies at det ikke var hos ABC Nyheter jeg leste det, men en av de større nettavisene jeg er innom hver dag, så har nok de brukt en del copy paste uten kildekritikk.
Der var tider det! Min aller første biz bonusbillett over Atlanteren var i den maskinen. Hærlig å reise uten alt av riff-raff i økonomiklasse
Hadde billett, inkl ens ærend OSL-SVG for å sitte på akkurat den maskinen. Måtte utsette. Og så la de ned ruten Samme skjebne fikk dessverre BA-001 også. 100% business A318, fra London City airport til JFK med teknisk stop (refuelling) Shannon, hvor passasjerene gikk ut av maskinen, fikk US border control sjekket der (av ekte US customs folk). Deretter landing på domestic gate JFK og dermed uten immigration køer. Morsom rute!