100 pax i business på SAS flight til LPA???

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jon_Noj, 25. nov 2025.

  1. Jon_Noj

    Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    NoLimit and kongenamundsen like this.
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    1,769
    Bonuspoeng:
    113
    Høres veldig merkelig ut. Trodde det var maks 6 rader utenfor Norden (24 pax) og maks 8 innad i Norden (32 pax)?

    Kan være de hadde solgt 100 Plus-billetter til avgangen før endringen, og at de da har valgt å ikke nedgradere noen. Men høres veldig rart ut.
     
  3. tmolvik

    tmolvik Senior Medlem

    Innlegg:
    545
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Ja jeg også reagerte på den artikkelen, men hele poenget med historien faller jo i fisk om det ikke stemmer og da ville vel SAS vært kjapt ute med å dementere det, så det kan vel være som @Jan Fredrik sier. I såfall skjønner jeg personalet godt, men (med forbehold om at vedkommende er sitert riktig), så var vel ikke forklaringen med at de fungerer bare adrenalinet kicker inn så betryggende heller..
     
  4. Jon_Noj

    Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Har reist LPA noen ganger, tviler veldig sterkt på at det stemmer for Plus også.
     
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,843
    Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Artikkelen hos Expressen som ABC Nyheter refererer til har en litt annen fremstilling. To av fire i kabinen har ansvar for business class, noe som innebærer at de to som jobber bak gardinet må håndtere over 100 passasjerer ved fullsatt economy:
     
  6. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,952
    Likes mottatt:
    5,012
    Bonuspoeng:
    183
    Haha - dette må være et av de grelleste eksemplene på "lost in translation" (les: AI) ever :p
     
    tmolvik and Wiolenze like this.
  7. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    1,769
    Bonuspoeng:
    113
    Fake news
     
  8. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,391
    Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    Det er 7 rader max på Europa.
    Har flydd både ALC og LPA med 7 rader.
    Det er mer enn nok når alle setene er tatt. Da tar servicen tid altså...
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    16,177
    Likes mottatt:
    883,770
    Bonuspoeng:
    293
    Bensinbomben B737 fra SVG-IAH hadde bare 44 business-seter.
     
  10. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

    Innlegg:
    5,769
    Likes mottatt:
    10,403
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville nok ha tatt alle "nyheter" fra abcnyheter med en STOR klype salt.
     
    Rapolo and jonss like this.
  11. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,759
    Likes mottatt:
    1,850
    Bonuspoeng:
    113
    Artikkelen er unøyaktig og misvisende, ja.

    Men like fullt urovekkende om det stemmer at SAS deler crewet i to, uten å tilføre ressurser.
    Pga. den lange flytiden og retur samme dag må crewet ofte ta hviletiden ombord.
    Ved motvind og litt lenger reisetid, blir det fort for lange vakter.
    Jeg har ved flere anledninger hørt annonsering om vi passasjerer må være snille og ikke ringe i bjellen, for crewet skal ha pause.
    Det er uverdig.
     
    Last edited: 26. nov 2025
    Eddie47, NoLimit, testflyver and 2 others like this.
  12. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    1,998
    Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er kanskje en brannfakkel, men hvor krevende er det egentlig å være 1 av 2 crew i økonomi på en flight av den lengden?
    Om man trenger 30 min hvile ombord er det vel bare for den andre å være 'på'. Det er jo begrenset hvor ofte det plinges etter at man har vært en runde med trallen.
    Et annet scenario er at jeg er inkompetent og ikke har peiling på hva jeg uttaler meg om...
     
  13. tmolvik

    tmolvik Senior Medlem

    Innlegg:
    545
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det var jo en helt annen (og mer sannsynlig) versjon av saken. Skal sies at det ikke var hos ABC Nyheter jeg leste det, men en av de større nettavisene jeg er innom hver dag, så har nok de brukt en del copy paste uten kildekritikk.
     
  14. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    1,019
    Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    Der var tider det! Min aller første biz bonusbillett over Atlanteren var i den maskinen. Hærlig å reise uten alt av riff-raff i økonomiklasse ;):D
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,715
    Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde billett, inkl ens ærend OSL-SVG for å sitte på akkurat den maskinen.

    Måtte utsette. Og så la de ned ruten :(

    Samme skjebne fikk dessverre BA-001 også. 100% business A318, fra London City airport til JFK med teknisk stop (refuelling) Shannon, hvor passasjerene gikk ut av maskinen, fikk US border control sjekket der (av ekte US customs folk). Deretter landing på domestic gate JFK og dermed uten immigration køer. Morsom rute!
     
  16. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    1,998
    Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    La Compagnie og Beond tilbyr fortsatt denne opplevelsen for de som vil til NYC og MLE/DWC
     

Del denne siden