Kan man ha krav på EU261 i ett slikt tilfelle? Lufthansa vil jo garantert skylde på været, men om alle andre flyselskap opererer i samme tidsrom kan man jo spørre seg det spørsmålet? Et transporterende luftfartsselskap skal ikke være pålagt å betale erstatning i samsvar med artikkel 7 dersom det kan godtgjøre at innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.
Vi hadde en tilsvarende en gang vi fløy til Svalbard. SAS piloten ville ikke lande og fløy tilbake til OSL (snudde ved Bjørnøya), Norwegian maskinen foran oss landet fint. Ingen EU261.
Uavhengig av om det ble denne eller om dere fikk byttet til en bedre avgang så bør dere dobbeltsjekke med loungepersonalet om eurobonusnummer ble med på segmentene dere ble booket om til. Er det ikke det får dere ikke etterregistrert poeng siden det opprinnelig var en bonusbooking
Dette har jeg vært med på før så det var det første jeg sjekket da vi dro til loungen. Hennes nummer var med, men mitt var ikke så vi fikk fikset det. Det forklarer også hvorfor dragen først ville sende oss inn i businessloungwn og ikke senator.
Det har blitt et par timer på øyet i et av hvilerommene i loungen og en dusj etterpå så nå er formen og humøret på topp igjen. Fokuset nå er på det positive med denne turen: - Vi får 11.000 basic points hver. Det hjelper godt på til å beholde diamant nok ett år. - Vi får prøve Lufthansa business i en A380. En ny opplevelse for oss. Ikke helt bucket list-opplevelse, men like fullt en ny opplevelse. - Jeg tror vi har en fair sjanse på å få gjennom EU261 og isåfall 2x€600. Hovedargumentet vil være at de bruker for lang tid å få oss fra München til Bangkok. Hvis det går gjennom er det jo et hyggelig tilskudd til feriekassa. - Dette er faktisk en ordentlig nattflight og jeg tror derfor sjansene for å få sove en del på flyet er mye bedre. Vi har sikret oss første rad i business så da håper jeg det er plass til beina også. - Jeg slipper å betale ekstra for tidlig innsjekk i Bangkok
Klassisk problem etter innføring av nye regler i 2021. Alle selskaper må ha spesifikke prosedyrer og godkjenning for ulike typer kombinasjoner av «greier» på banen. Snø, is, slush, snø oppå is, slush oppå is, og som i dette tilfellet frysende vann oppå is. (Sikker en titalls flere kombinasjoner) Vil tippe det ikke sto i boka deres, og da kan de ikke fly. Første året dette ble innført var det mange divertions med selskap som ikke hadde gjort jobben sin. De hadde typisk laget regler for «vanlige» snø og is, men kombinasjonsforhold hadde de ikke tenkt på.
Ble også automatisk booket om i poenggivende førsteklasse hos BA da LH kansellerte flyet min bonus LH F skulle være i. Bare dumt det ikke var en SA-ombooking God tur til trådstarter, mildt sagt stressende å følge starten!
God morgen fra Bangkok. Klokka er nå halv ti her og jeg er ved bassenget. Det er 28 grader og det virker til å bli en bra dag værmessig. Ikke hørt noe fra tenåringen ennå.
Lufthansa i andre etasje på A380 var langt bedre enn forventet. Det lønner seg tydeligvis å ha lave forventninger, så blir resultatet en positiv overraskelse. Jeg har kun fløyet A380 med Thai airways og Singapore tidligere. Det er 2-2-2 som vi alle misliker, men siden jeg reiste sammen med dattera mi og vi hadde vindusetene helt fremst så gikk dette greit. Det er et stort fly og det var veldig god plass da vi satt i setene. Det var kanskje litt trangt da jeg skulle sove, men fotbrønnen var stor og lengden var mer enn lang nok så vi fikk begge en god natts søvn. Det er klart det blir mindre privat enn eksempelvis vindussetene på partallsradene til SAS, men jeg synes kvaliteten på selve setene ikke var noe dårligere enn hos SAS.
Maten overrasket også positivt. Jeg hadde forretten med røkt kveite, potetsalat og agurk. Denne hadde gode, tydelige smaker og var en av de bedre forrettene jeg har fått i business class noensinne. Vesla hadde salaten med granateple og hasselnøtter og mente den var supergod.
Jeg gikk for torsken til hovedrett. Denne ble servert med en aspargesrisotto og gresskar. Som alltid med torsk på fly så var denne også litt tørrstekt. Og her var grønnsakene også overkokte, så dette var en middels rett. God smørsaus til må sies.
Frokosten var en opptur. Jeg fikk crêpes med skinke og spinat, yoghurt med granola og kirsebær og et utvalg av bakst. Ordentlig appelsinjus, det får jeg ikke ofte på fly. Tror nok den ikke var presset på flyet, men likevel veldig god.