5 flyselskaper på 10 dager

Tråd i 'Reisebrev' startet av EndreD, 15. febr 2024.

1. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,026
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er det ni timer igjen til neste flytur, vi skal nok rekke å utforske litt mer av Bangkok før den tid.

IMG_4101.jpeg IMG_4098.jpeg IMG_4099.jpeg

Kristian, AirMags, NoLimit and 22 others like this.
  2. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,026
    Bonuspoeng:
    183
    Litt mer om selve flyturen:

Vi hadde godt voksne damer som tok godt vare på oss og var veldig profesjonelle og utviste tysk grundighet mtp på servicenivået. Nå er det kanskje enda hyggeligere med unge søte damer som serverer og særlig de som diskret skriver telefonnummeret sitt på en lapp mens de serverer, men siden dette kun skjer i mine drømmer (ja, jeg har notert at andre på forumet har bedre erfaringer her (sier jeg uten noe som helst bitterhet!)) og det nok hadde ført til dårlig stemning hjemme hos samboeren så må jeg si meg godt fornøyd med personalet på denne flyturen. Vår tildelte dame var tilstede hver gang vi trengte henne, det var aldri noe ventetid. Hun var proaktiv med anbefalinger og det var null stress å servere frokost til tenåringen en time etter alle andre.

Jeg har absolutt ingen problemer med å anbefale en tur i business med Lufthansas A380. Tror nok opplevelsen er hakket dårligere i mindre fly.

Kristian, AirMags, NoLimit and 23 others like this.
  3. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,025
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å se dere kom vel frem og at LH tok godt vare på dere. Satser på dette blir eneste ombooking og utfordring dere opplever på turen!

EndreD liker dette
  4. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,026
    Bonuspoeng:
    183

Tja, mulig det ble jinxet nå, men ifølge appen til både meg og dattera så er returen fra Bangkok til Arlanda borte. Det er kun Arlanda - Oslo igjen av bestillingen. Fuck

Kristian liker dette
  5. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,025
    Bonuspoeng:
    183
    ÆSJ, det var kjedelige nyheter og ikke meningen å jinxe noe. Håper dette ordner seg!

EndreD liker dette
  6. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    Ouch. IST-BKK ble kanskje ikke avbooket i tide til å unngå no-show og automatisk kansellering av resten av Thai-flightene?

EndreD liker dette
  7. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,026
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskap nr 2 ble Bangkok Airways. De kaller seg et lite boutique flyselskap og jeg synes de lever bra opp til den betegnelsen. De er dyrere enn de fleste andre, men det er aldri noe tull med at du må betale for noe ekstra. Ofte er lounge inkludert og det er alltid litt mat å få selv på den korte turen vi tok i et lite propellfly med 2+2 konfigurasjon.

Vi landet etter litt over en time på en av de flotteste flyplassene jeg vet om: Koh Samui.
    IMG_4106.jpeg IMG_4107.jpeg IMG_4111.jpeg IMG_4112.jpeg

Kristian, AirMags, paron and 22 others like this.
  8. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,026
    Bonuspoeng:
    183
    Ringte SAS nå angående returbilletten som plutselig er borte. Hun på diamanttelefonen skjønte ingenting av hva som har skjedd. Men i motsetning til vanlig kundeservice var det ikke noe «tyvärr» å høre. Hun skulle undersøke saken og ringe meg tilbake. Litt spent på hva resultatet blir. Er jeg ordentlig heldig, kan det vel bli revenue-billetter hjem igjen også?

2x11k poeng for turen hit er allerede tikket inn på konto.

9. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,733
    Bonuspoeng:
    293
    Krysser fingrene for en god løsning på problemet!

EndreD liker dette
  10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Det ordner seg nok

EndreD liker dette
  11. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,026
    Bonuspoeng:
    183
    Du har rett i det. Jeg synes kundeservicen til sas har tatt seg kraftig opp etter de fikk en egen gruppe som håndterer diamanter. Hun svenske jeg pratet med var proaktiv og ekstremt serviceminded. Jeg fikk velge om vi ville reise med opprinnelig flight eller en annen dag, og vips så var alt i orden igjen. Det er nesten så jeg ikke savner Vibeke lenger.

Last edited: 20. febr 2024
    Kristian, AirMags, paron and 10 others like this.
  12. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,026
    Bonuspoeng:
    183
    Tilbake til reisebrevet. I går leide vi scooter så vi kan utforske litt på egen hånd. Jeg elsker å kjøre tohjuling her i Thailand (bortsett fra i Bangkok). Det er det nærmeste jeg kommer Mario Cart på ordentlig. Hvis det kommer et rødt lys så prøver alle å presse seg så langt frem i krysset som mulig og litt før det blir grønt igjen er innstillingen «The race is on». Da er det klampen i bånn, ingen nåde for bestemora som er foran og kjører foran - press henne mot grøfta mens du suser forbi og de som evt sitter bakpå, om det er unger, hunder eller andre dyr må bare gjøre som best de kan for ikke å ramle av.

IMG_4164.jpeg

Kristian, AirMags, paron and 21 others like this.
  13. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,026
    Bonuspoeng:
    183
    I går kjørte vi litt sørover på øya for å utforske litt. Tenåringen så et skilt til Jungle Club og dunket borti meg at det var anbefalt på Tik tok. Jeg hadde dermed ikke noe annet valg enn å snu scooteren på motorveien - med livet som innsats og kjøre opp de stupbratte veiene til Jungle Club. Du vet veiene er bratte når man automatisk lener seg ekstra godt frem på scooteren fordi du er sikker på at den ellers vil bikke bakover.

Vel oppe kom vi til et typisk tik tok-sted med fabelaktig utsikt (bildene yter ikke utsikta rettferdighet) og god mat. Den naturlige blandingen av vestlig og asiatisk mat som det typisk er på slike plasser. Jeg holder meg stort sett til asiatisk når jeg er i Asia, så det ble Massaman curry (kåret til en av verdens ti beste matretter) og vietnamesiske sommerruller med scampi på meg.

Ellers noterer jeg at norske HMS-regler ikke gjelder her. Hva skal man med rekkverk på plattingene? De var jo bare 3-5 meter over bakken

IMG_4136.jpeg IMG_4137.jpeg IMG_4140.jpeg IMG_4141.jpeg IMG_4142.jpeg IMG_4139.jpeg

Kristian, AirMags, paron and 28 others like this.
  14. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som om du har det tungt :D

Kristian and EndreD like this.
  15. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,026
    Bonuspoeng:
    183
    Flere av jentene hjemme hos meg er glad i bruktbutikker. De synes det er mye kulere å kjøpe unike, brukte klær enn nye. Tenåringen fant ut at det fantes en ny slik bruktbutikk på Lamai beach, så da ble vi enige om å utforske det området og hoppet på scooteren.

Første stoppet var nattmarkedet hvor nudelsuppa mi - med oksekjøtt og kjøttboller - kostet 20 kroner. Sammen med en mangoshake til 13 kroner ble det en hyggelig pris på dagens middag. At den smakte svært godt var heller ingen ulempe. Selv om prisene i Thailand har gått kraftig opp i tillegg til at valutaen har gått i like feil retning for norske kroner mot dollar som mot bath, så er det fremdeles mulig å finne ting som er latterlig rimelig.

Lamai beach-området var et trivelig område, men selve bruktbutikken falt ikke i smak. De hadde nesten bare Ralph Lauren-klært der, og det er ikke favoritten til jentungen.

Tok dessverre lite bilder derfra, fant bare igjen dette som beviser hvorfor elektrikerne som driver med feilsøking i Thailand fortjener bedre lønn...

elektriker.jpg

Kristian, AirMags, paron and 18 others like this.
  16. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,093
    Bonuspoeng:
    113
    Om dere har litt tid i bangkok før hjemreise og er interessert i litt gjenbruk ( salg av brukte klær etc) så er Srinagarindra Train Market å anbefale.
    Her kan man bruke mange timer, det er heller ikke stappfult med folk så man har muligheten for å gå komfortabelt uten å 'åle' seg igjennom folkemassen.
    Vi spiste også ett av de bedre måltidene våre her på forrige besøk.
    IMG_5180.jpg
    Inkludert forrett, øl og drikke til den nette sum av 350bath.

17. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,026
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips

18. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,026
    Bonuspoeng:
    183
    Tik tok har gitt oss (les: henne) mye inspirasjon til denne ferien. Selv om vi allerede bor på en beach club, så fant tenåringen ut at 300 meter unna er Koh Samuis kuleste beach club: Seen.

Dermed var det bare å pakke badetøy og kredittkort og spasere litt. Vi fikk betalt for en plass og endte opp med å være på Seen i rundt fem timer. Det var ikke full fest der i dag, men relativt god stemning likevel. Der blir jo gjerne slik når man har forhåndsbetalt et, til å være Thailand, stort beløp man kan bestille mat og drikke for.

Jeg tør ikke tenke på hva tilsvarende opplegg hadde kostet i Miami eller Las Vegas, men er ganske sikker på at det hadde blitt minst femsifret for oss to. Her måtte vi jobbe for å klare fire siffer i norske kroner.

Maten var midt på treet vil jeg si. Jentungen spiste en god burger, ifølge henne. Jeg hadde helt ok fritert blekksprut, en kjedelig poke bowl og en ganske tam sushi roll med fritert scampi.

IMG_4172.jpeg IMG_4174.jpeg IMG_4178.jpeg IMG_4179.jpeg

magnusant, Kristian, AirMags and 19 others like this.
  19. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,026
    Bonuspoeng:
    183
    En annen anbefaling fra både tik tok og guider jeg kjenner er Coco Tam’s i Fisherman’s village. Dette er en restaurant og bar nesten øverst på stranda. Dette er en restaurant med mest italiensk mat og mye fokus på drinker. Jeg er lite begeistret for å spise europeisk mat i Asia, men går med på et avbrudd fra asiatisk mat av og til. Her er det veldig god stemning uten at det blir rølp. Mange par på datenight, og mange som rigger seg til for å se på det akrobatiske flammeahowet på stranda som skjer etter det er blitt mørkt.
    IMG_4182.jpeg IMG_4184.jpeg IMG_4185.jpeg IMG_4188.jpeg

Kristian, AirMags, paron and 18 others like this.
  20. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    16,026
    Bonuspoeng:
    183
    Vi hadde booket morgenflyet fra Koh Samui til Bangkok allerede 06.45.

Her er noen bilder fra en av de flotteste flyplassene jeg vet om. Vi var der akkurat i overgangen fra natt til dag, så noen av bildene er litt mørke. Bangkok Airlines har litt snacks og drikke tilgjengelig for alle som vil ha før avgang.

IMG_4204.jpeg IMG_4206.jpeg IMG_4207.jpeg IMG_4208.jpeg IMG_4209.jpeg IMG_4211.jpeg IMG_4213.jpeg IMG_4214.jpeg

Kristian, AirMags, paron and 20 others like this.

Del denne siden