Da er det tid for årets ferie, og som de siste årene går den til Thailand. Booket med bonuspoeng, og reiseruten er som følger: OSL-CPH - SAS Biz - gjennomført i dag CPH-FRA - SAS Eco - var 5-6 bonusseter ledig i biz da jeg booket men ikke mulig å få lagt til. FRA-RUH-BKK - Saudia Biz BKK-CDG - AF Biz CDG-CPH-OSL - SAS Biz Orginal reiserute var annerledes men siden VA fucket opp LHR-RUH måtte alt bookes om. Er uansett ganske fornøyd. Første leg var altså i dag med SK453, og det begynte ikke helt perfekt. Broen på D10 hadde et teknisk problem så alle måtte borde via bakdøra, og pga en forsinket passasjer ble vi stående over slot tid så vi kom avgårde 45 min forsinket. Jeg valgte altså å ta nesten et døgn i kongens by, mest for å slippe og stå opp klokken 4 i morgen. Nå kan jeg sove til klokken 6:30 Jeg tok natta på Scandic CPH Strandpark, et helt greit hotell, men igjen skuffer Scandic i forhold til det man er vandt til fra Strawberry. Ingen oppgradering til tross for ledige rom i høyere kategorier og under innsjekking følte som at jeg bare var en pest og en plage. Men jeg overlever nok. Ble dobbel frokost da, først i loungen og så på flyet. Helt ok servering. Rommet er jo greit nok, men altså ikke noen oppgradering. Grei utsikt fra 10 etasje, det skal de ha.
Dag 2 - mandag. Tidlig opp i dag, klokka (eller telefonen da) pep i vei 05:45 og etter en kjapp dusj og en elendig frokost kom shuttlebussen og hentet meg og 4 til klokken 06:30. Det ble en noe bedre frokost nummer 2 i lougen bestående av 4 egg og 4 halve baguetter. Vel fremme i Frankfurt måtte jeg en tur ut av flyplassen, hadde med noen pakker med dyre plater som jeg heller sender med DHL fra Tyskland enn med Posten / PostNord fra Norge. Litt dyrere med med sporing og forsikring opp til 1000 Euro gjør at det er verdt det. Siden loungefinneren til SAS bare viser AF lounge ved gate D26 gikk jeg først dit, og den var jo grei nok, men det var dårlig med skikkelig champagne. Veldig lite folk her. Damen i resepsjonen så jo hvor jeg skulle og hun kunne da fortelle at vi også har tilgang til Sakura, Sky Loung og AF i non-schengen. Jeg valgt å prøve Sakura og den var vel helt ok. Grei mat og en veldig god Panna Cotta med eksotiske frukter istedenfor jorbær / bringebær som er vanlig hjemme. Her også var det dårlig med champagne og veldig lite folk. Da er det straks boarding for SV180 til Riyadh. Aldri flydd A330 Biz før med 2+2 men det skal være skikkelig lay-flat seter osv så jeg satser på at det blir bra. Får så ca 3 timer i Riyadh før det går videre til BKK med en 787-9.