Ja erru gærn, mye bedre spør du meg PS! Godt å se at du overlevde Thailand turen og kom deg hjem til slutt
Ha, ha, det må være noen som har røyka sokkene sine. Mye bra kan sies om DY Premium, men SÅ bra er det nok ikke.
Update: Flyet til London har ødelagt windrute på cockpiten... de fant et nytt fly så nå må jeg håpe at 70 minutter er nok i Gatwick hvis flyet er on time nå... men lettere å komme seg videre fra London enn Oslo... Need I say more?
Etter update i går kveld her litt mer om hva som skjedde videre. På gate F13 ventet vi på flyet. Det kom, det var deboarfing og ny crew gikk onboard. Men gjennom vinduet kunne du se en tekniker som brukte lommelykt på vindruten mens han hang halvt ut av vinduet. Jeg ante det som kom. Crew kom tilbake og kaptein fortalte at flyet er ute av drift. Prøvde å sjekke med damene på gaten (som var meget hyggelig og behjelpelig til meg) hva som kunne gjøres siden det var sagt at ny info kommer kl 20. Igjen er det viktig hvordan du snakker med folk. Å skjefte på dem hjelper ikke og at en venn venter i London er ingen katastrofe. De skulle gi ut food voucher. Det kom SMS hele tiden. Ikke som man gjerne leser om Norwegian. Men sp fikk de beskjed om at et fly kunne brukes som kommer in 19:20. Ny avgang 20:00. Lite tid på Gatwick, men en sjanse å komme videre. Noen engelske passasjerer prøvde å diskutere seg fram til en food voucher likevel... no comment
Flyet til Londen var fullt tim siste plassen. Byttet med en hyggelig svensk dame fra window til aisle for å være ut raskere. 8C. Fikk en idiot på C plassen.. eneste kommentar "du er stor" - tror han ville si feit... noen mennesker bør holde seg hjemme. I var den eneste med IFE på flyet. I London fikk jeg beskjed fra crewet atvgate 13 er gaten. Samme terminal. Skal fungere. 60 minutter tid. En grusom og stygg flyplass synes jeg. Skilting ikke gjennomtenkt, men fant transferimrådet til slutt. Så ny security og jeg glemmte passet i lomma. De sannet passen i røntgen... ok... ikke hat dette før. Kom til gate 13 og boarding hadde startet. Men jeg er der og alt er bra. Min plass de neste 13 timer er 5 A (vindu selvfølgelig). Første gang med B787-9. Masse plass. Setet er veldig bra synes jeg. Ikke fancy, men god bredde (jeg føler at jeg hadde det trangere på en 2 - 3 - 2 biz konfigurasjon) og veldig god plass tul beinene. Selv setebelte var lang nok for meg... Setet har inkludert bord og IFE. Jeg liker IFEen fr Norwegian. Utrolig gid funksjonalitet. Da kan noen lære noe. Ikke så bra var utvalget av filmer og serier. Det kunne ha vært mer. Da taper de litt. Det var ikle headset (men hadde min QC35 med uansett) og ikke noe pute og bare en tynn dyne (ikke en gang en dyne... teppe). Her er andre betydlig bedre. Liggefunksjonen er bekvem og selv når folk foran deg sover har du nok plass til alt. Det ble saft til velkomstdrikke. Men kunne ha fått noe annet. Hyghelig velkomst fra crewet. Etter starten (ca. 1 time inflight) kom maten. Dette var ikke BIZ standard eller premium standard. MEN kyllingen var saftig og hadde overraskende god smak. Vi fikk rundstykke til maten og de kom flere ganger med brødet. Jeg kan ikke si noe annet at crewet var meget hyggelig og serviceinstillt hele turen. Klarte å sove (mer eller minde dyp - ble shake noen ganger) ca 6 timer. Det er ikke dårlig. På flat bed klarte jeg ikke det. Crewer gikk rundt og sjekket hvem spm var vpken og ga oss vann og små snacks med hummus uten at du måtte si noe. Hele tiden var bestillingssien tilgjengelig. Fleste drikker (unntatt sprit) er inkludert i prisen. De servere på plassen. Testet med noe musserende og en Ginger Ale midt pp natta. Frokost kom 2 timer før ankomst. Standard med omelette (saftig), pølse (meget godt) og paprika/tomat, skinke/bacon, frukt og en mini croissont. Jegbhadde vørt mer hapoy med to rundstykker med syltetøy. Skjlnner ikke denne engelske frukosten... er en søten jeg Litt før ankomst fikk vi beskjed om at insektisid brukes i kabinen og personalet tømte 3 sprayflasker hos oss. Alt i alt må jeg si en overraskende fint tur (jeg er ikke største Norwegian fan), meget godt service for et lavprissellskap og et solid produkt. MEN: Hadde jeg ikke brukt 4000 CP hadde jeg betalt 12.000 kroner. Da kan du få andre forbindelser og hvis du er heldig og det passer med tiden BIZ fra Europa. Prisen er ikke et argument synes jeg. Og jeg hadde bpde CP og 30 % rabatt pp turen da jeg bestikte. PS: Det som ikke går an er dprlig renhold på Premium kabinen... det skal jeg si fra om.
Nå er det dag tre i byen. Fantastisk by, uterolig fin vær. Skriver ikke mye akkurat np, siden jeg vil nyte reisen men det kommer noen bilder. T.o.m. en kaffe med en annen fra forum her fikk jeg til. På tirsdag blir det både Latam og Norwegian domestic her. Da kommer litt mer info... Blir tidlig i morgen med feega til Uruguay Tiden går alt for rask.
Da har jeg gjort min domestic tur fra AEP til IGR og tilbake. Latam oppover og Norwegian nedover. Begge fly var fullt opp til siste plassen. Antageligvis et reisemål - som jeg kan bekrefte etter jeg har vært der. AEP er flyplassen i byen med hovedsakelig domestic forbindelser. Sikkerhetskontrollen var helt forskjellig fra Europa. Kort sjekk av pass vs. Ticket, etterpp h7ver du bare ryggsekken på båndet. Ikke ta ut noe. Termos til Mate te? Må være med. Flasker/elektroniske greia... bare har det inni. Veldig avslappa og raskt. Latam kom med en 18 år gammel A320-200. Interessant nummerering av plassene A B C - J K L. Setene er gammel med bekvem, bare legroom er grusomt. Det var på underkanten for min smak. Bare minimalt bedre enn på Widerøes nye jet. Når du er 185 og har noen kilo på velten, er det lite. Flyvertene var veldig vennlig. Det var en servering av alkoholfrie drikker på denne 2 timers turen. Før de lukket dørerne gjorde de oppmerksom på Lantam Play Appen (som halve flyet begynte å laste ned) der du har tilgang til bl.a. filmer osv. Crewet hjalp alle som hadde problemer med teknologien. Og det var spesielt god voksne. Appen hadde et stort utvalg filmer. Spesielt var, at crewet gikk rund og delte ut stand til moblien dom en kan bruke på bordet. Ikke sett dette før. Flyturen var helt greit og vi landet litt før tiden på IGR. Tilbake med Norwegian mptte en først funne sjekk inn. Ikke meg firdi jeg sjekket inn online. Men sjekk in er i et liter terminal litt fra hovedterminalen. Den bygges om/utvides for tiden - og vil se ut som hvilken som helst flyplass i verden. Kjedelig... Det de ikka sa, at biarding vil skje i hovedbygningen. Ventet der til jed sourte og nei. Gate 4 i hovedterminalen. Sikkerhetskontroll som i Buenos Aires. Fikk det til å være der før boarding. Np la jeg merke til noe som er umulig i Norge. Så mye som Argentinske folk prøver å komme seg forbi andre på vegen, så liker de kødanning. De sto i kø. Ingen prøvde seg. Og så boarding etter Grupper! A og B først (få folk), så gruppe C og alle som var D dannet en ny kø. Automatisk uten at noen sa noe. Og tipset fol om at hvis de er C kan de gå nå. Hjemme stormer alle samtidig framover. De gjorde pause mellom gruppene slik at de kunne sette seg i flyet og neste gruppe hadde plass. Veldig smart. Så kom min gruppe D og det var smooth som f***. Norwegian flyet er ny. Du ser det og føler det. Samme fly som hjemme, samme prosedyrer. Mer legroom - som jeg satt pris pp. Hyggelig crew. Og så ble turen som i Norge. En liten forskjell - soebarn får ikke ekstra belte i Argentina og sitter løst i fanget til foreldre. Og det er ikke mulighet for å kjøpe snaks/drikke (fant i hvert fall ingenting). I AEP før tiden. Alt gikk perfekt. Noe som begge hadde felles - etter landingen applauderte halve flyet. Begge flyselskap var greit på denne 2 timers turen. Norwegian vant med beinplass som jeg synes er meget viktig.
Jeg er tilbake. Dessverre var flyturen tilbake ikke like bra som turen nedover. Når man har en tur på 13 timer har man mye tid å se på film, men utvalget er meget begrenset. Da var det betydelig mer på innenrksturen med Latam. Så IFE teknologien fungerer veldig bra, men uten tilstrekkelig innhold hjeper det ikke. Verst var maten. Det var nesten uspiselig. Dårlig economi mat som de kaster inn i en pappeske. Det gjør det ikke bedre. I tillegg var de "utsolgt" på 1 av 3 valg - og jeg satt i rad 5. Så jeg antar at de fyller opp flyet i London for tur-retur... Ikke bra. Crewet var hyggelig, det må man si. Men 13 timer med dårlig varm mat, en rar snack met oliver som smakte ku på bakside (ikke at jeg har testet det^^) og frokost som bestå av en ekkel pølse, tørr omelette og noen stekte grønnsaker... jeg måtte holde meg til 2 mini croissants med 1/2 ts av gelee. Tror meg, jeg var glad å få en Sandwich på Gatwick til 1 Pund. Uansett bør den som har sagt at engelsk frokost er god frokost halshogges i offentligheten. Men selv med den personlige preferansen blir det ikke bedre på flyet. Prøvde å sove litt, men uten pute er det ikke veldig bekvem. Måtte bruke dune (veldig tynn teppe) å ligge litt på... men mer enn 1,5 timer ble det ikke. Setene er ikke mer enn OK. Følte det etter noen timer på rygg og rumpa. Oppsummert etter t langturer med Norwegian i Premium må jeg si, at de er ikke verdt pengene man betaler for Premium. Flyet er helt all right, men det ble spart på alle kanter. Når en retur i Premium koster (uten bruk av CP og aksjoner) 12.000 kroner kan man med litt fleksibilitet finne betydelig bedre forbindelser. Jeg var glad at - mot alle reviews jeg har lest - crewet var virkelig OK. Smiler og høffelig. Norwegian i Norge og Europa - ja, takk. Det er et godt produkt. Norwegian på langtur - nei, ikke igjen for meg. Da betaler jeg litt ekstra og har noe ordentlig i Premium Eco eller BIZ. Så billig som de sier er de ikke til slutt.