Vet du om den skal den inn i tjeneste nå? Til hvor, i så fall? Har de fortalt hvilke ruter som skal få 380?
Eneste som foreløpig er sagt er at de skal ha 2 A380 i tjeneste ila 2023, og at de skal baseres i MUC.
Siste info på nettet sier at de skal ta 4 eller 5 stk A380 tilbake i drift. Tunge ruter mellom Europa og USA er nok god gjetting, som @RoadKing var innom. Muligens østover også, men pga restriksjoner er det fortsatt litt uklart hvilke land som får mye trafikk fra Europa igjen (og andre veien) innenfor det neste halve året. Interessant lesing om hvordan et Lufthansa fly (ikke A380, men prosedyren er den samme) kommer tilbake i drift fra long term storage: https://simpleflying.com/lufthansa-aircraft-reactivation/
Og da er det bekreftet! https://twitter.com/etihad/status/1...m/etihad-announces-the-return-of-airbus-a380/
Det ryktes at Lufthansa vurderer å hente tilbake ikke bare de allerede meldte 4 stk A380, men faktisk alle 8. Og ikke nok med det, alle disse skal muligens retrofittes med det nye produktet Allegris. Nydelige nyheter hvis dette stemmer https://www.aero.de/news-44181/Lufthansa-prueft-Reaktivierung-aller-A380.html
Kanskje et dumt spørsmål. Men å operer en A380 krever både crew logistikk som gates og cateringbiler og serlvføgelig vedlikeholds fasiliteter. Forutsatt at LH tror de kan fylle så mange seter hver dag på sine prestisjelinjer. Vil det ikke relativt sett være billigere for firmaene å ha flere fly av samme type gående. Med 8 fly vil de ved en skade på et fly på MUC ha sjanse til å bytte fly, og de kan ha spesialisert vedlikehold av flytypen og piloter sirkulerenende på flere ruter og flighter. Er det store penger å " spare" på "stofdrift" fordelene? Thai flyr sine 2 777-ER i kort / lang loop mellom LHR-BKK-KIX/TYO feks. Sånn at det finnes Thai F på to prestisjeruter. Vil LH kunne gjøre noe tilsvarende i Europa?
Det er nok mye å spare på å gå "all inn" ja. Det var jo det en av de andre selskapene sa, at feilen europeiske selskap gjorde med A380 var å ikke satse nok på dem.
Emirates er vel stjerne-eksempel. Verdens største A380 operatør. En helt vanlig rute jeg var ombord mellom Bangkok og Dubai nå sist sommer ble fløyet med 380, fordi trafikk-grunnlaget var der. Så ja, det lønner seg hvis man har passasjerer nok til å fylle opp flyet. Men på veldig mange ruter er enten passasjerene for få, eller flyselskapet ønsker heller å ha flere avganger med mindre fly som kundene kan velge mellom. Avveining, alltid.
Supplement: "Etihad plans to offer The Residence as an optional extra for guests to further enhance their First experience." Fra Etihad direkte: "The Residence. Available for booking from March 2023". Så blir det spennende å se hvor mye ekstra man må ut med ift. first class. Hvem har mye miles poeng og skal prøve å komme seg i The Residence?
Etihad kan bookes, men uklart hvilke F-produkter som er tilgjengelig. Informasjon på SAS Salesinfo sier derimot at avtalen avsluttes 1. februar, så spørs om man rekker å reise med A380. https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/etihad-airways/
Joda, stemmer ennå det: https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/etihad-airways/ Men om det er tilgjengelighet, det er en annen sak
Og residence ligger enda i SAS poeng tabellen, det er P med 400% opptjening. Vanlig first er A, F med 275%. Tipper sannsynligheten for at SAS "kjøper" tilgjengelighet for residence er lik 0%. Må nok bruke Etihad sine egne Guest Miles.
I alle dager. Her har Global faktisk kjøpt en A380! https://check-in.dk/nyetableret-flyselskab-sikrer-sig-foerste-a380/
Fikk info på fb, https://www.singaporeair.com/en_UK/...bGHi-ZkktDRPfZnZY-Kn1l1pZcUjvdo8wJEt6leeMQPRk SQ starter opp igjen med A380 til New Zealand, med alle meldingene fra der og andre selskaper kan vi vel trygt si at ryktene om A380 sin død var sterkt overdrevet
A380 kommer nok til å leve helt til B777-X begynner å få stabile leveranser, og et stort volum. De sier nå første levering i 2025, og dersom de får opp samme takt som 777-classic, så leverer de 8 fly i mnd. Da tar det endel år før A380 kan fases ut. Jeg tipper nærmere 2030