Det er vel derfor mange har blitt flyinteressert. Hadde jeg ikke bodd i Ålesund, og (som regel) må via Oslo for å fly ut i verden, så hadde jeg nok ikke blitt så interessert. Det begynner med at man har mellomlandinger og får en del mer tid på flyplassene pga dette. Da bruker man det til loungen, studere andre fly og sette seg mer inn i flyfart
Jeg har billetter med Ariana A380 i januar 2022 OZ542 den ene veien og OZ541 på returen ... Disse flygningene blir i dag utført A350-900 Jeg har aldri reist i business med A380 og håper at det går. Hvor sannsynlig er at det blir trafikkert med A380 i januar 2022?
Det er veldig vanskelig å si... Asiana ble som kjent kjøpt av Korean Air i november 2020, begge selskapene har A380, men de har enda ikke annonsert noen særlige planer om fremtiden. Det er blant annet spekulert i at Korean Air kommer til å ta Asiana ut av Star Alliance (Korean Air er en av grunnleggerne av SkyTeam), men det vil uansett ikke påvirke din reise. Så spørsmålet er jo om ruten vil flys med A380 eller A350 i januar 2022... Nå er heldigvis Business Class setene på Asiana sine A380 og A350 like (samme sete som Thai på 777-300ER og A350). Hvis jeg skal ta et tall ut av løse lufta vil jeg nok dessverre si under 50% sannsynlig at du får fly A380...
Siste produserte A380 er flydd fra fabrikken i Toulouse til Hamburg for maling og diverse installasjoner. Som artikkelen nevner, en uke med «last flights», siste 787 fra Everett også. https://simpleflying.com/final-airbus-a380-flight-flight/
Håper det er dagflighter. Nattflighten CKG-ICN er en av mine verste flighter noensinne. Sikkert flere grunner til det.
Qantas (QF) forventer at alle 12 A380 kommer tilbake i tjeneste. link Se video av superjumboen lande på Melbourne (MEL): YouTube link ved 8:42 min.
Malaysian bekrefter at de setter sine A380 på bakken. Forøvrig en grei oppsummering av fremtiden for A380 hos de ulike selskapene nederst i artikkelen. https://www.executivetraveller.com/news/malaysia-airlines-a380-retired Sammen med litt utfyllende synsing fra Frode789 på Flyprat.no gir det oss en god pekepinn for hva vi har å forvente oss av A380-operasjoner fremover. Med andre ord, det er ennå håp!
Korean pensjonerer A380 innen 5 år og B747-8I innen 10 år. Dette inkluderer Asianas A380’er https://www.executivetraveller.com/news/korean-air-a380-747-8-retirement Samtidig rapporteres det at Qantas har tatt en A380 ut av lagring og flydd den til Dresden, trolig for en kabinoppgradering: https://www.flightglobal.com/aerospace/qantas-transfers-a380-from-la-to-dresden/145180.article
Noen skifter til vinterdekk på bilen, andre skifter understell på Airbus A380, 50 sek video. EK takeoff MUC.
Qatar Airways (QR) setter opp A380 for flyvninger fra november 2021. https://www.executivetraveller.com/news/qatar-brings-a380-fleet-out-of-retirement