I følge internett, så mottok de aldri en eneste A380, så jeg skjønner ikke helt hvor den tweeten kommer fra. https://simpleflying.com/transaero-airbus-a380/ Og etter å ha lett litt rundt på interwebben, så tror jeg de egentlig gikk under i 2015, så nå er jeg bare forvirret. Kanskje noen andre vet noe mer om dette flyselskapet?
Fra twitter, er dette bare en hobby noen har? «We’re a virtual airline operating from Russia, mainly from Moscow (DME) and in Germany, mainly from Frankfurt (FRA). To the future together!»
Når vi snakker om fly som fases ut: Fant denne slitne gamle damen i Thailand idag. Midt inne i sentrum, for seg selv. Ble visst bragt inn for å være en attraksjon med servering både ombord og utenfor en liten stund før covid kom. Men nå er det ikke lenger penger igjen til investeringen, alt ligger brakk - og flyet er ganske trist å se på... Hadde selvsagt lyst til å krabbe inn og ta en titt, men det var tydelig markert at det ikke var lov - selv om det ville vært veldig enkelt.
Sjefen for Emirates er ute og ønsker en etterfølger til A380… https://www.executivetraveller.com/news/emirates-a380-superjumbo-replacement
Så en liten oppsummering blant alle A380 carriers: Gravplassen: - Air France. 10 stk. Retired. - Thai. 6 stk. Retired ifbm. restrukturering av flåten/cut av wide-bodies. De har også prøvd å selge 2 av dem. - China Southern Airlines. 5 stk. Retired ila. 2022 bekreftet. - Malaysia Airlines. 6 stk. Prøvd solgt flere år, men ble beholdt pga. ingen kjøpte de. Bekreftet retired ila 2022. Det er gjort små flights jevnlig for å holde de flight ready, så det lille håpet er vel enda at BA eller EK skal kjøpe noen av de. Lever på lånt tid/trolig retired innen ~5 år: - Qatar. 10 stk. Midlertidig i bruk (8 stk er vel i bruk pdd), men blir nok retired så snart A350 problemer er løst (eller når de får inn de nye 777-9 bla) i flåten. Lever absolutt på lånt tid. De har vært veldig tydelig i media på at de ikke ønsker å bruke A380 mer enn nødvendig. - Etihad Airways. 10 stk. Litt samme situasjon som Qatar, bare at disse pdd. ikke har kommet tilbake midlertidig engang enda. CEO har sagt at gjensyn med disse trolig vil være på kort sikt, men at man ikke skal avskrive de helt enda. Men ser nok mørkt ut. - Lufthansa. 14 stk. 6 stk var før covid bekreftet 100% "retired". (Solgt tilbake til Airbus. Kan håpe på nye eiere, men er vel tvilsomt. Igjen er vel BA/EK eneste potensielle kunder). De resterende 8 stk har også fått lånt tid, da LH har bestemt seg for å sette inn 5 stk i drift igjen fra sommeren 2023. CEO har også sagt at de resterende 3 stk kan settes inn avhengig av hvordan 2023 utvikler seg. Hvor lenge det varer er dog meget usikkert. Som med Qatar tror jeg disse lever noe farlig (da de jo egentlig var retired iflg styret, selv om de var i "deep storage"), men vil si at sannsynligheten for at de varer lenger er større enn hos Qatar. - Korean Air + Asiana Airlines. 16 stk. (Asiana RR 6 stk, Korean EA 10 stk). Disse blir trolig snart til ett selskap (ETA ila 2022), som gjør Korean Air til neste største operatør av A380. Det er dog kortvarig, da planen er å retire de ila 5 år. Gode utsikter/bekreftet "good": - ANA. 3 stk. Har et godt market på leisure mellom Hawaii og Japan som er basert på disse 3 A380 flyene eksklusivt + ombygging på Honu pga. det. Helt nye fly. - Emirates. 119 stk. Trengs ikke si så mye her. A380 er en viktig del av flåten og deres strategi, de kommer til å være der til langt inn i 2030 ti-året, som gjentatte ganger er bekreftet fra CEO. Spesielt med delay av 777-9 så fikk mange A380 "nytt liv" da de måtte retrofitte mange flere A380s med Premium Economy enn de tidligere hadde tenkt. 73 stk kommer til å ha PE. - British Airways. 12 stk. Har svært god nytte av A380, ikke minst pga. slot constraints på LHR. Flere av deres fly har nylig gjennomført heavy maintenance, så disse flyene er ganske trygge. De har til og med sagt at de ville tatt flere A380 hvis prisen var god. Med gode re-bounds av trafikk tror jeg til og med de kan plukke et par billige A380 hvis prisen er latterlig bra. I minimum så er dagens flåte trygge. Alle 12 A380 er planlagt retrofitted med nye club suite i 2023-2025. - Qantas. 12 stk. 2 blir retired, 10 kommer tilbake. Alle 10 med nylig retrofit. Qantas tjener gode penger på A380, spesielt på rutene til LA og Dallas. “If you’ve ever been in LA between ten o’clock and midnight, you see six or seven Qantas aircraft departing for Australia because that’s the only time that works for curfews. So, we do believe there is a need for that (a380) fleet. We do believe it will generate cash.” - Singapore. Originalt 24 stk. Før covid var det 19 stk. Nå nede i 12 stk. Alle 12 er bekreftet skal igjennom retrofit og er trygge. Singapore har profitable long haul ruter som A380 fungerer bra på.
https://simpleflying.com/china-southern-last-airbus-a380-flight-sunday/ China Southern skroter sine 5 A380
Har faktisk en tur med dem tilbake i 2011, var en 767 ej tok fra Sakhalin til moskva. Glemmer ikkje at ej bad om en Vodka og Cola og de kom med ett 0,4 L glass fult med vodka og en av de minste Cola boksene, ej spurde da om at få ett tomt glass og 4 cola til, fikk det og når ej starta at mikse drinkin min, ja da så de bare dumt på mej og rysta på hodet
Hadde vært fint, men tviler på at det kommer til å skje. Av Thai sine 6 A380 er det kun 2 flyselskapet selv eier, og det sies også på flere andre flyforum at disse 6 maskinene har fått ganske "hard medfart" etter å ha stått flere år parkert ute på BKK uten sikkelig beskyttelse... Thai har vist ikke engang puttet cover på motorene.
Stemmer det. Latterlig at de ikke engang har giddet å beskytte flyene i tilfelle de trenger de en dag..
«We dont have engine covers, so we´ll just let $500 million evaporate…» ….Eller de kunne gjort som Norwegian gjorde når de lagra Dreamlinerne på Sola. De fikk en lokal sjappe som sydde båtkalesjer til å sy nye 30 covers