Addis Abeba

Tråd i 'Reisemål' startet av Sofcha, 18. mars 2023.

1. Leon

Leon Raccoon City Officer

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Var i Addis ca 1 år siden med ET Biz, med ca 18 t layover på vei til Seoul. Fikk gratis transfer og hotell, men sleit med å finne riktig skranke for å få til dette, og ansatte pekte oss i tilsynelatende tilfeldige retninger. Etter en del om og men, fikk vi tildelt et ark med navn på hotell og vilkår og ble ledet til en shuttle. Gikk litt rundt i området rundt hotellet, men det hadde vært bedre å betale for en guide med bil. Var ikke mange gode fortau der vi gikk ihvertfall. Fikk ganske god Etiopisk mat på hotellet til lunsj, virket som det tilfeldigvis var en lokal konferanse der, så det var en god buffet med autentisk lokal mat tilgjengelig til lunsj. Til middag fikk vi bestilt noe a la carte på hotellet, det var triste greier. Husker ikke navnet på hotellet, men var et helt greit 4 stjerners hotell (du får uansett ikke velge, blir bare tildelt). Maten vi fikk på ET Biz er forøvrig noe av det dårligste jeg har sett i Biz.

Edit: Vi søkte ikke visum på forhånd, fikk papirer fra ET.

Last edited: 11. jan 2024
    themichael liker dette
  2. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,086
    Bonuspoeng:
    93
    16 timers layover i Addis Ababa 2. januar.
    OSL-ADD business og ADD-SEZ i economy. Bonusbilletter.
    Ganske stiv pris på turistvisum. Noen ferske erfaringer fra om man slipper unna med dette og får gratis "transitvisa" ?

3. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Loungen der er etter min mening såpass dårlig at jeg skal glatt betale stive priser for å ha andre ting å gjøre på. 16 timer i loungen høres ut som et mareritt

4. rookietrader

Likes mottatt:
    1,086
    Bonuspoeng:
    93
  5. kjeid

kjeid Once you go C...

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Har funnet kilder som tyder på at man ikke får Transit Visa on arrival dersom man ikke skal være lenger enn 12 timer, og har funnet kilder som tyder på at det går helt fint.

Hva stemmer? Enkelte kilder på nett beskriver også at man trenger to fysiske kopier av et passbilder ikke eldre enn ett år for å få transit visa, samt dokumentasjon på forsikring og økonomiske resurser for oppholdet.

Hvordan foregår dette i praksis når man kommer fra JNB og har 9,5 timer før flyet til FRA har avgang?

Noen som har nylig erfaring om man må søke visum før eller om det går greit ves ankomst? Og trenger man fysiske passbilder?

6. kjeid

kjeid Once you go C...

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Gjennomført i dag med lang ET transit. Business-bonus, 9 timer ca, rett i skranken, voucher og alt som smurt. Spurte om jeg kunne få voucher til Skylight utenfor terminal, og det ordnet seg. Ingen visakostnader eller komplikasjoner knyttet til det.

rookietrader liker dette
  7. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,920
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant. Har en seig mellomlanding selv til neste år fra 14:45-23:40, og ser litt nå i romjulsfreden på hva i alle dager vi skal gjøre med de timene. Dette hørtes jo ganske ålreit ut, og da får du tatt en rusletur utendørs i frisk luft også?

Har lekt med tanken på turbosightseeing, men det kan jo fort bli unødvendig stressende.

8. kjeid

kjeid Once you go C...

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Kjørte turbosightseeing med lokal guide. Veldig verdt det og runden vi hadde passer godt inn i din ledige tid. Har whatsappkontaktnummeret hans om du ønsker. Ryddig effektiv type som snakker godt engelsk.

Matsbrygd, Henrik and eventyrer like this.
  9. rookietrader

Likes mottatt:
    1,086
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde følgende rute 1. januar:
    OSL-ADD Business ET
    ADD-SEZ Økonomi ET

Konsekvensen av det siste leget i økonomi blei større enn jeg kunne forestilt meg. Fikk kun (!) voucher til Skylight utenfor terminalen. Uansett hvor mye jeg diskuterte med resepsjonen på Skylight in terminal og viste frem SA gull hjalp det ingenting. Jeg og reisefølget tok ikke sjansen på å gå inn i landet pga mangel på gullfebervaksine så kjøpte oss inn 6t på flyplasshotellet.

Antar at man må betale for Visa som økonomi og at businessen ligger her. For de ga oss altså voucher inkludert både frokost, lunch og middag på Skylight-hotellet inne i landet.

Har «business» (ET..) både SEZ-ADD og ADD-FCO tilbake så om det er like smooth beskrevet som over prøver vi oss en tur inn i Addis neste fredag!

haifinn liker dette
  10. Leon

Leon Raccoon City Officer

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Hei, klarte å glemme igjen en mobiltelefon på Addis i dag (på Mahe nå) :( Har tracket den, og ser at den fremdeles er på flyplassen, påslått og koblet på wifi inntil videre. Er det noen som tilfeldigvis er innom Addis i løpet av de neste dagene (ca 4-10 januar, før den går tom for strøm) og har mulighet til finne den og plukke den opp så vanker det en flaske champagne eller noe annet fint som vedkommende liker.

11. rookietrader

Likes mottatt:
    1,086
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har kontaktinfo til lokal guide i Addis?

@Leon - skal dit fredag. Strax til Mahe nå

Leon liker dette
  12. Matsbrygd

Matsbrygd Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, har en 16 timer på flyplass, kunde tenkt meg en tur i byn, så om din guide var OK så tar jag gærna nr

13. rookietrader

Likes mottatt:
    1,086
    Bonuspoeng:
    93
    Reiseopplevelse i Addis Abeba

Startet morgenen grytidlig med SEZ-ADD i business. Mottok hotelvoucher allerede ved innsjekk i Seychellene.

Ved ankomst i Addis Abeba viste jeg voucheren og fikk umiddelbart tilgang til SA Gold-slusen, deretter gjennom immigrasjon og rett inn i landet. Fikk utlevert en "billett" til shuttle-bussen og ventet i en sittegruppe i omtrent 10 minutter før avgang.

Innsjekk og hotellopplevelse Ved innsjekk på hotellet fikk jeg en matvoucher som inkluderte frokost, lunsj og middag. Frokostserveringen var fortsatt i gang, og restauranten hadde en svært staselig atmosfære og god service. Maten derimot, var ikke mer enn terningkast 3 (sterk).

Rommet hadde en fin standard og virket relativt nytt, med utsikt ned til hotellets basseng.

Møte med ekstern guide Hadde på forhånd avtalt en guidet tur via et Google-søk. Guiden ba oss møte ham ved en fontene rett utenfor hovedinngangen til hotellet. Da vi forsøkte å forlate området, ble vi stoppet av en hotellvakt som spurte om våre planer.

Siden vi ikke hadde visum, men teknisk sett var i transit, var vi under hotellets ansvar. Derfor var det ikke uten videre tillatt å forlate området med en ekstern guide. Guiden vår forholdt seg rolig og argumenterte med seks vakter mens han viste frem sine papirer.

Etter å ha blitt henvist tilbake til hotellresepsjonen, dobbeltsjekket vi guidens anmeldelser på Google (4.9 av 5 stjerner med ferske bilder) og valgte å stole på ham. Etter mye diskusjon godkjente hotellet endelig vår utflukt en god times tid forsinket. Guiden nevnte at han hadde hentet kunder her hundrevis av ganger tidligere, men at hotellet nylig hadde startet sin egen, langt dyrere turoperasjon. Det var sannsynligvis siste gang han fikk hente kunder inne på hotellområdet.

Utflukt til Mercado På dette tidspunktet hadde vi kun tre timer til rådighet før vi måtte tilbake til flyplassen, men guiden insisterte på at en rask tur til Mercado var verdt det.

Turen ble preget av ekstrem trafikkork og omfattende byggearbeid i sentrum. Guiden forklarte at myndighetene tvangsflytter folk 3–4 mil ut av byen for å bygge nytt.

Vel fremme ved Mercado var det kaotisk, med folk og biler overalt. Etter mye leting fant vi en parkeringsplass i nærheten av markedet. Vi gikk opp til fjerde etasje i en bygning hvor alle butikkene solgte fotballeffekter. Utvalget var lite oversiktlig, selgerne var overraskende lite pågående, og prisene var ikke oppgitt. Generelt virket det lite kundevennlig, og alt så ut til å være importert fra Asia. Kjøpte ingenting, men fikk i det minste sett det.

Kort stopp ved en kirke På vei tilbake insisterte guiden på å vise oss en kirke. Vi fikk en lynrask omvisning før vi hastet tilbake til hotellet.

Tilbake til flyplassen Med knapt med tid igjen tok vi shuttlebussen tilbake til flyplassen. Bye bye, Addis. Det var en interessant opplevelse, men ikke en destinasjon jeg føler behov for å besøke igjen. Ikke fordi det var dårlig, men fordi det finnes så mange andre steder jeg heller vil utforske.

For andre reisende vil jeg anbefale å ha minst seks timer til rådighet for en utflukt som dette, ellers blir det for stressende og lite givende.

Business Lounge i Addis Abeba Business-loungen på ADD var overraskende mye bedre enn den vanlige SA-loungen.

Del denne siden