AF biz er vel rimelig veldekket tema pt, men det er premiere på både flyreisen og destinasjon for meg, så da tenkte jeg å lage et minireisebrev. Turen går til Manila via CDG, befinner meg nå på FLY1 og allerede tikket inn 20 min delay på første legg. Har god tid på CDG så ingen stress foreløpig. Flytypen er A350, men dessverre med eldre biz kabin. Den nye ser meget bra ut, så litt uheldig at man ikke får teste den..
Kommet meg til nye «fellesstua» hvor det er spagetti boglonese til middag. Bra trøkk i fast track, noe som antagelig skyldes at 80% av bagasje så ut til å bli sendt på «feil» side av glassveggen. Flyet til CDG er ytterligere 15 min forsinket, men fortsatt bedagelig transfer. Ser at videre fly fra CDG har fått K- gates. I følge internett må jeg da benytte K- loungen, som etter sigende er den værste AF loungen… Noen med erfaring fra å benytte en annen T2E lounge enn «hallen» man border fra?
Kommet meg til CDG. Overfarten i 1D er ikke mye å skrive om. Kun 4-5 andre pax foran gardinen, og ganske slunken dekning bak i bussen også. Fikk server en kald rett bestående av reker på en «seng» av noe jeg ikke helt klarte å tyde hva var. Landet på noe i couscous familien. Smakte ganske lite. Dette ble vasket ned med en Krounenburg. Tror jeg ble tilbudt re-fil en gang, ellers var CC for det meste gjemt bak gardinen. Gikk smertefritt å finne veien fra 2F til 2E K- gates. Var knapt en sjel å se i korridorer og gjennom passkontrollen. Lurte på hvor det ble av alle folkene. Har nå funnet dem. Det viser seg at alle er inne i AF loungen. Nå har ikke jeg sjekket ut loungene på L og M gates, men vil tro at internett har rett i at K-loungen er den kjipeste. Den er visstnok nylig pusset opp, men det hjelper bare delvis. Her er det ingen vinduer, knapt et ledig sted å sitte og et utvalg mat og drikke som ikke pirrer noens sanser. Dersom man reiser fra K-gates og har et par timer hadde jeg nok forsøkt å snike meg inn på L-gates neste gang.
Litt sen oppdatering her. Er jobbreise så forsvant rett inn i en hektisk møte- og middagsvirksomhet her i Manila. Liten oppsummering av turen CDG-MNL. Boarding ble igangsatt nesten en time før avgang, Jeg ante ugler i mosen, men valgte likevel å gå «ombord» i gruppe 1 da det ikke var så mye annet å gjøre på CDG. Nå viste det seg at ombord skulle vi ikke, ble stående i en slags Trollstigen a la rullestolrampe fra gate ned mot airbridge. Denne rampen er ganske smal, type akkurat plass til en rullestol i bredden, så det var genialt at AF først sendte hele gruppe 1 for å stå i kø i rampen for deretter å prøve å buksere alle i rullestol ned rampen og forbi alle sammen som medførte mye frustrasjon blant alle involverte.. Ombord fant jeg sete 4L, hvor slippers, madrass, pledd og amenity kit lå og ventet. På setet var det også en kleshenger hvor man kunne henge jakke som crew samlet inn å hang opp i et skap, det har jeg faktisk ikke sett før med unntak av First. AF biz (gammel) config er vel beskrevet så bruker ikke så mye tid på det. Jeg både satt og sov helt ok. Med avgang ikke lenge før midnatt var det gledelig at crew fikk traller og mat raskt ut etter avgang. Glemte å ta bilder av mat og meny. Maten var god men ikke minneverdig, crew var hyggelige og proaktive, for det meste. Dog var det litt rart at de la opp til «nattfly» hele veien, til tross for at det var dag utenfor siste halvdel av flight. Det betydde at alt av vinduer og lys var av hele veien frem til «frokost» og cc la seg til å sove etter middag (tror jeg - så ikke mye til dem i den perioden. Dette medførte at man tok av på kvelden, fløy en lang natt og kom frem på kvelden, uten å se dagslys på nesten 24t. Jeg prøvde på et tidspunkt å få litt daglys i fjeset ved å åpne persiennen, men det fikk jeg ikke lov til.. fikk i det miste et gløtt av solnedgangen under frokosten.. Vi landet 20 min etter rutetid pga kø under innflyvning. Etter det gikk det meget radig gjennom passkontroll og customs med medbrakt QR kode og var ute av flyplassen under 20 min etter landing.
Takk for rapport. Var ikke klar over at AF fløy til mnl engang. Får legge det inn i søket når jeg leter etter bonusreiser.