Hei, to ting: - er det noe kompensasjon å hente pga teknisk feil (røyklukt i kabin)? - det er meldt at et fly blir sendt fra CDG, men er mindre og ikke alle kommer med. Hva kan man kreve hvis man ikke kommer med og hva kan man kreve hvis man kommer med og blir 4 timer forsinkt?
Ja, fikk senest i fjor EU261 kompensasjon fra SAS når de snudde rett etter avgang BOO-OSL pga. svidd lukt i cockpit. Flyet ble da kansellert og ombooket til neste avgang dagen etter. Kompensasjon avhenger av total reiselengde, f.eks. om din booking er bare CDG-FCO er det 1100km og du får 250 EUR om forsinkelsen er minst 2 timer. Hvis du har OSL-(CDG-)FCO er det 2047km og du får 400 EUR om forsinkelsen er minst 3 timer. Hvis opprinnelig fly blir definert som kansellert (nytt flightnr på erstatningsfly) skal du uansett få kompensasjon, men kan halveres hvis forsinkelsen holdes under tidsgrensene over.