Air Baltic flyr for SAS noen som vet hva som skjer? Og LOT har begynt med B787 til Stavanger?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av SVG_flyer, 16. nov 2021.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    AirBaltic flyr endel for SAS i disse dager. Minst én A220 fra Baltic i fast trafikk på wet lease for SAS. Kanskje et par?

Har hatt "SAS" flights fra både Barcelona til OSL og et par andre flighter nylig.

Veldig greit. A220 er super-behagelig fly. De har SAS catering ombord (som også er greit nok intra Europa) og crewet fra Riga gir langt bedre service enn SAS crew. Win-win, med andre ord.

SVG_flyer, Upsaker and Flyrlavt like this.
  2. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,140
    Bonuspoeng:
    113
    Klarte ikke å få så mange inntrykk på dagens korte flygning, men jeg er enig i at A220 er veldig behagelig å fly med. Hyggelig å smilende crew også, prøver gjerne Air Baltic igjen

tobeornot999 liker dette
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men er på 160000 av 90000 nødvendige uansett ;)

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, funket fint i SAS app.

Vær obs på at det som i appen ser ut som flotte tron-stoler på de første radene ikke er det. Vanlige stoler, men et brett i midt-setet på 3ern likt det BA gjør på Club class.

Satt på rad 4 - og såvidt jeg kunne se holdt de 1 ledig sete mellom passasjerer uansett - bortsett fra der hvor familier synlig hadde valgt å bruke alle 3 setene.

Enorm og luftig business class på min siste flight (BCN-OSL) med Baltic. God, gammeldags gardin, og toalett kun for de eleverte klassene i front. Neida, er ikke klysete - dette var en spøk, selv om innholdet stemte :D

Thurbus, cooolcatz and RoadKing like this.
  5. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Ser SAS tilbyr codeshare på Air Baltic TRF-CPH.

I følge SAS.no og app står det at man opptjener poeng på denne flyvningen, men det er vel feil?

Skjermbilde 2024-02-23 204025.png

6. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,973
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, man kan tjene poeng på codeshare flygninger SK3/6/7/8/9xxx også på flygninger av selskap som ikke formelt er del av Star Alliance.
    https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/scandinavian-airlines/

Edit: For sikkerhets skyld kan du ev. lagre skjermbilde fra nettside ved bestilling.

themichael and Lars J like this.
  7. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Da er jeg nesten litt overrasket selv!
    Beklager litt off topic, men hvis jeg bestiller denne turen, drevet av Lufthansa, men med SK3xxx nummer, blir det da 125p (LH opptjening) eller 500x1,25p (SK opptjening med gullbonus) for OSL-MUC?

Screenshot_20240224-173657.png

8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,973
    Bonuspoeng:
    93
    På tidligere reiser med LH kjøpt via SAS har jeg fått poeng etter LH tabell både for codeshare og ikke-codeshare.
    Screenshot_20240224_185349_Outlook.jpg Screenshot_20240224_185537_SAS.jpg

Brukernavnet liker dette
  9. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Det er alltid operating carrier prinsippet som gjelder når det er poengberegning i Star alliance, så i dette eksempelet blir det som å fly Lufthansa hva gjelder poengberegning selv om SK3XXX codehare rute. Altså ingen gullbonus.

Det er i tillegg ikke alltid godt å vite hvilken bookingklasse du blir mappet til på codeshare, da dette ikke publiseres og du først har fasit i etterkant når du ser hva du har fått. F.eks. om du skal få 125 poeng eller 250 eller noe annet. Codeshare klassene kan og blir gjerne oversatt til en annen klasse hos Lufthansa når det beregnes poeng, f.eks. SK6XXX codeshare klasse S kan bli til en T-klasse hos Lufthansa med minste poengberegning. Mens på SAS er vi vant til at S-klassen gir solid poenguttelling (Plus billett), så dette kan dessverre være et lite minefelt å forstå og en god grunn til at jeg ikke liker codeshare hos SAS.

themichael liker dette

Del denne siden