Dubai

Tråd i 'Reisemål' startet av tommy777, 14. okt 2013.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Heisann

    Starter en tråd etter ett ferskt Dubaibesøk. Er noen år siden jeg var der sist, det ser ut som det blir en 3-4 turer dit de neste 6 månedene.

    Egne tips

    De hotellene jeg besøkte hadde Lexus ES350 eller BMW 5 serie ekstern limoservice som hadde fast pris og prisen var bare litt dyrere enn taxi, men dersom du sitter i trafikk er ofte disse minilimoene mye bedre. Fastpris var fra 30 til 120 AED innenfor Dubai noe som er rimelig. Feks fra super duperhotellene til Jumeriah kostet det 80 til flyplassen.
    Til Abu Dhabi kostet det 350. Merk at samme tjenestene fra Abu Dhabi kostet 450, jeg klarte å prate meg ned til 400. Skal de vente på deg eller at du bruker tjenesten lokalt, koster det 100 AED i timen ekstra. Mine sjåfører til og fra Abu Dhabi var veldig forsiktig og under fartsgrensa siden det finnes en haug med fotobokser og sjåførene tjener veldig lite. Ene sjåføren kunne fortelle at boten var på 600 AED. De jeg brukte, tok kun cash. Tjenesten anbefales over taxi som ofte er utrøkte minivans.

    På hotellfronten er jo selvsagt utvalget helt fantastisk, det samme med restaurantene. Jeg bodde på Park Hyatt som var panser og rolig, betalte 900 AED per natt. Sud Caravelle tok meg med til Jumeriah heaven, Madinat som består av 3 hoteller. Det var Vegas med stil med rundt 40 restauranter i verdensklasse. Mange var utrolig rimelig med god mat. Der vi spiste kostet det 600 AED for ett par forretter, hovedretter og 6 halvlitere med Stella. Helt levelig på stranda i romantisk setting. ;). Priser fra 1400 AED funnet på nett. Må definitivt teste ut på en av mine neste besøk.

    Ellers kom det som en stor overraskelse at Verizon ikke hadde roamingdeal med Etisalat og det kostet 20 daler per meg eller 3 daler per minutt voice, så jeg trenger en smart måte å komme meg på data ihvertfall der nede. Tips mottas med takk.
     
    Last edited by a moderator: 14. okt 2013
    Fnate and Darkcho like this.
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for rapport og tips. Skal etter planen dit i neste uke, så skal forsøke å fylle ut informasjon som kan være til nytte!
     
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Husk også at EY har gratis limotransfer i HELE landet for egne C/F pax. Jeg brukte det t/r Anantara desert resort i fjor. Sparte jo 150$ per vei. Heldigvis bra resorten hadde en mistake rate på 45$ natten:D

    Var også nylig i Abu Dhabi/Dubai, og tok faktisk buss (litt slitne minibusser men ingen som røyket). Husker ikke prisen men tror det var 20-25 AED. Grisbillig iallfall, fra busstasjon til busstasjon. Med aircon. Kommer jo an på hvor du skal til/fra eksakt og.

    For å legge til en annerledes attraction kan jeg anbefale Falcon Hospital nær AUH. De har faste opplegg. Div jaktfalker, men også ugler og annet interessant.
     
  4. TBG-commuter

    TBG-commuter Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Har booket med QR inn til DWC da vi skal bo på Jumeirah beach de første dagene av vår Dubai-tur neste år. Ser at avstanden til hotellet er litt kortere enn fra DXB, og regner også med man vil slippe unna litt trafikk. Forhold rundt immigration etc. har jeg imidlertid ingen anelse om hvordan vil fungere på DWC, men håper at å ankomme med 320 kontra 77W fra DOH kan være en fordel. Hva tror Dubai-ekspertene? DWC - et klokt eller uklokt valg?
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Har aldri flydd inn til DWC, men fløy forbi der i lav høyde på vei ti Abu Dhabi for ett par uker siden. Det ligger langt fra Dubai, men ikke så langt unna palmen og også det hotellet du tenker å bo på, så det er ingen bakdel for deg å velge denn flyplassen. Inn og ut av Dubai DXB er uansett alltid raskt of enkelt. Ikke er det mye trafikk heller. Jeg hadde en dagstur til Doha fra Dubai da jeg var der sist. Det tok meg under minuttet å komme meg igjennom passkontrollen og det samme for sikkerhetskontrollen. På returen var det heller ingen ventetid. Qatar flyr inn til en mye mindre busy terminal, T1 på DXB.

    Siden mange har connection i DXB fra Doha, er det lite av folkene på flighten din som du skal igjennom passkontrollen foran. Det er også en haug med agenter på jobb 24-7
     
  6. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Skal til Dubai igjen i mars.. What to see and what to do? Tur med fruen..

    Har booket meg inn på IC med en AMB "Free Night" som gir meg en Suite med Lounge Access til en rimelig OK pris, men er det andre hoteller som må vurderes fremfor dette? Park Hyatt blir for dyrt sammenlignet med hva du får hos IC med kupongen min..
     
    John in The Tower liker dette
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke annen erfaring enn Grand Hyatt. Helt kurant.
     
  8. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    En del reviews her:
    http://bonusfeber.no/?s=Dubai
     
    Jørgen liker dette
  9. Jørgen West

    Jørgen West Traveller

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei
    Har planer om at ta med familien på tur til Dubai i slutten av juni 2015, leste en plass at det er ramadan og at det kan være vanskelig at få spise så lenge det er ramadan i muslimske land, er det noen som har noen opplysninger om det ?
    Trenger en visum for at reise til Dubai, eller er det bare å bestille fly og hotell ?
    Er det noen som har noen gode ferietips / besøke når en er i Dubai ?
     
  10. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113

    Hei @Jørgen West - det pleier ikke være problemer med spising under ramadan. De aller fleste hotellene har 24-7 coffee-shops eller tilsvarende og der serveres det mat. Du må nok ikke tenke på noen måltider utendørs, da skygge-tempen kan raskt skygge 48-52C.

    Angående visum; Gyldige norske pass med min. 6 mnd varighet gir inntil 30 dagers visum.

    Ferietips i gjeldene periode; Atlantis Aqua Park - det finnes også fete vannsklier utenfor Burj Al Arab. Hold deg i skyggen, drikk mye og husk Duty-Free on Arrival (4 liter pr. person),

    Enjoy DXB!!!
     
  11. Jørgen West

    Jørgen West Traveller

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei Peterfox!
    Takk for info :)
    Men er det lov å drikke flaskevann ut ved ramadan, eller er det kun på sposeplasser, tenkte da hvis en er ute og spaserer en dag i ( varmen ) ? :)

    Da se det ut som at det kan bli en tur til DXB i sommer allikevel.

    Vet du noe om flyplassen har noen besøksterasser så en kan se på fly som lander eller tar av ?

    Jørgen
     
    tommy777 liker dette
  12. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Tre måneder holder.

    Passport required.
    - Passports and/or passport replacing documents of visitors
    must be valid for:
    - at least 3 months from the date of entry, for visits of up
    to 3 months; or
    - at least 6 months from the date of entry, for visits
    exceeding 3 months.
     
  13. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,
    Vannflasker går nok fint.
    Så vidt jeg vet har ikke flyplassen noen terrasse
    God tur !
     
  14. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som har bodd på Hilton Jumeirah Beach? Ser at det får litt blandet kritikk. Begynner å trekke litt på årene?
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    I Dubai er gode hoteller såpass billig at man trenger nesten ikke dille med hotell som får blandet kritikk ;)
     
    milehigh liker dette
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Sant. Kunne tenkt meg å bo nært stranda, men Le Royal Meridien ble litt dyrt. Hilton var innafor. Ellers har man jo Park Hyatt, men der er det lite strand..

    Andre som har anbefalinger? Meridien Mina Seyahi?
     
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Var på Westin Dubai Mina Seyahi Beach Resort & Marina på ett site visit ifm ett arrangement som er upcoming, det var den eiendommen SPG var mest stolt av og ville bruke til det nevnte arrangementet. Så veldig bra ut.
     
  18. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Så unektelig bra ut på bildene. Har ingen elitestatus at all hos spg dessverre.. Men kanskje det er verdt det likevel :confused::rolleyes:
     
  19. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Var innlosjert på Grosvenor House for et par-tre år siden - helt strålende hvis du bestiller rom med loungetilgang. Veldig god frokost, varm lunsj, og småretter som egentlig ikke skal være middag, men som fungerer utmerket som nettopp det hvis du bare spiser mange nok. Fri bar er par timer på kveldstid - helt konge i Dubai, spesielt hvis du reiser med familie. Egen liten avdeling for de minste også - ofte med gode miniburgere.

    Har også blitt beordret til Palm Tree Court - langt pokkerivold utenfor sentrum Dubai, men fabelaktig flott, spør du meg - spesielt hvis det er familietur. Husk å proviantere litt ved landing (eller før) - ikke så lett å få tak i billige lakrisbåter eller Donaldbrus i emiratene..

    Et alternativ er Abu Dhabi - har forsøkt Radisson Blu Yas Island - fungerte bra det også! Tror det var ca. 1,5 timers taxitur fra flyplassen i Dubai, som kostet mye mindre enn differansen i hotellprisfor ett døgn mellom Dubai og Abu Dhabi. Sistnevnte har også et par severdigheter som er verdt å få med seg, eksempelvis dette bønneteltet https://www.google.com/maps/views/streetview/sheikh-zayed-grand-mosque?gl=us
     
  20. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Alle hotellene i Jumeriah kjeden har veldig høy standard, men ikke alltid så greie priser ;)

    Ville iallefall sjekket hva de koster, har bodd både på Jumeriah Beach hotell og Burj al Arab, og det er topp kvalitet, selv om rommene er litt glorete med mye farger og gull ;)
     
    Jørgen liker dette

Del denne siden