Jeg var ikke rask nok her, men en kompis har en billett som starter i SEA og ender i MAN, da med F hos de franske over dammen til ca 5600 kr en vei. Han var ikke særlig håpefull på at den går gjennom, de går nok hardt til verks med kanselleringer. Men det er alltid noen som går gjennom, og den rutingen var kanskje litt mer uvanlig i dette tilfellet så vi får se. Billetten er utstedt av deres amerikanske partner, som muligens øker sjangsen for å fly under radaren.
Har ikke USA noen drakonisk strenge lover mot lokkepriser, noe som øker sjansen for at billettene blir stående?
Nei. Les litt her: http://onemileatatime.boardingarea.com/2017/12/19/update-on-air-france-first-class-tickets/ Fikk akkurat en tlf fra Air France (nederlandsk telefonnr., men det var nok et callcenter i India). De forklarte på dårlig engelsk at billetten var kansellert pga. en "systemfeil". Fikk deretter følgende epost:
Fekk akkurat same telefon som @Gresshopper . Tykkjer Airfrance har handtert dette på ein grei måte. Kansellert innan 24 timar og ringt til dei råka brukarane kort tid etterpå.
@Gresshopper delte nok feil link, for det ble tidligere publisert en artikkel som besvarte ditt spørsmål ganske klart. Gjeldende amerikansk rett følger av side 2 her under «Enforcement Policy»: https://cms.dot.gov/sites/dot.gov/files/docs/Mistaken_Fare_Policy_Statement_05082015.pdf
Takkitakk, det var faktisk noe så sjeldent som lettlest regellektyre. Godt å se at det åpnes for at man kan få refundert non-refundable hoteller, utflukter og posisjoneringsfly også. Det kan jo fort bli en god del det også
Men før denne kom ut i 2014/15 virka det som det var rimelig carte blanche for billettjegere i ond tro.
Det kan godt hende! Jeg vet ikke noe mer om hvordan regelverket fungerer annet enn at billettene tydeligvis må være «marketed to consumers in the United States». Hva dette innebærer står det jo ikke noe mer om, så det gjelder vel å vente en liten stund med å bestille hotell, posisjonerings fly, mv. dersom man ikke ønsker å bære risikoen for eventuelle tap ved slike tilbud!
Beklager, skulle egentlig dele denne: http://onemileatatime.boardingarea.com/2017/12/19/air-france-honoring-cheap-first-class-fares/
status her er at jeg var i kontakt med Air France som ber meg ta kontakt med kreditkort utsteder, SEB på sin side ber meg ta kontakt med flyselskapet. Dette blir gøy.....