American Express International Currency Card

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 09. jan 2018.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,073
    Bonuspoeng:
    293
    In order to qualify for the American Express Platinum Charge Card, you must make sure that you:
    • Are an existing American Express customer with more than six months of membership, or have been referred by your Private Bank.
    • Confirm that you (and any Supplementary Cardmembers) are over 18 years of age and are not resident(s) of the USA.
    • We are unable to accept applications through this site from people whose main residence or payment bank is in Singapore. If your main residence is in Singapore or your payment bank is in Singapore and you are interested in applying for an International Currency Card, please contact Customer Services.
    • Have an annual income of at least US$65,000

Kaffen liker dette
  2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Så drøyt 520knok.. Det er jo lavere enn SAS Platinum kravet :D

drsyk liker dette
  3. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,246
    Bonuspoeng:
    183
    Det er faktisk viktig å se på hva de mener med "Annual income of at least 65.000" ---> Det står ikke "salary of 65.000". Den vanlige mannen i gata tror vi snakker om hva han tjener i året som "annual income". Annual inncome er alle de penger i løpet av året som du får inn på kontoen din i løpet av ett år. Noe som betyr at tjener du 30.000 USD, men av en eller annen grunn legger ut for for ting på jobben, og får tilbakebetalt, så blir tilbakebetalingen beregnet som income fra bankens side. Så hvis jeg tjener 30.000$ i rene inntekter, men legger ut for 50.000$ og får de pengene tilbake i løpet av året så er "Annual income 30.000 + 50.000 $ som totalt summerer opp til 80.000$. Det betyr at du tjener nok til å ha det kortet, selv om du ikke "tjener nok" ;)

Så når noen snakker om trynefaktor på om du får slike kort eller ikke, så handler det ikke om det. Det skrive ut bankutskriften fra 1.1 - 31-12 i løpet av ett år, som du registrer som din egen regnskapsfører på hva du får inn på konto uansett hvilken kilde det var, om det var utlegg eller hva det var i løpet av ett år som du fikk tilbake, det er inntekt alt sammen av det som går inn på konto, også regner du hva denne totalsummen er. Mange svimehuer får avslag på kort de ikke skulle ha fått avslag på på grunn av dette, de skriver opp skatteligningen og tror det er løsningen når de skal klarere sin økonomiske situasjon, men den gir ofte ett kunstig lavt tall som gjør at mange får de avslag på ett kort de ikke skulle ha hatt avslag på.

Jeg gikk selv i den fella med amex platinum, før jeg snakket med en som jobbet i en bank, og han sa at jeg måtte gjøre dette og plutselig så hadde også jeg Amex Platinum, ikke fordi jeg "tjente 600.000 kroner, men jeg fikk inn fra jobbutlegg som gjorde at jeg gikk over den grensa med solid margin, og da fikk jeg kortet :cool:

Det er stor forskjell på årslønn og årsinntekt, det er to vidt forskjellige juridiske begreper som betyr noe vidt forskjellig og mange har god nytte av å vite dette :)

4. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Her var det mye feilinformasjon, faktisk utelukkende såvidt jeg kan se.

Annual income er samlingen av alle inntektene dine i løpet av et år, dvs. lønn (salary) og kapitalinntekter samlet. Utlegg er ikke en inntekt. Hva som kommer inn på kontoen din i løpet av et år har heller ingenting med saken å gjøre.

Ja, det er stor forskjell på årslønn og årsinntekt, men det du sier stemmer ikke.

Det er neppe noen god idé å oppgi feilaktig informasjon til finansinstitusjoner generelt, men siden denne tråden omhandler American Express er et stikkord for videre googling "Amex financial review"...

Last edited: 10. jan 2018
  5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,246
    Bonuspoeng:
    183
    Du får ta det opp med DNB om jeg tar feil angående dette, men det var sånn jeg gjorde det. Jeg skrev ut kontoutskrift fra den kontoen som jeg får lønn og som jeg fikk tilbake alle utleggene. Så stemte jeg av hvor mye penger det var som gikk inn i løpet av året totalt sett på konto, også skrev jeg opp det beløpet med kortsøknaden. Etter å ha hatt en telefon med dem, så ba de meg om å måte opp hos en konsulent i DNB med denne utskriften, og når de kikket på det, så fikk jeg innvilget Amex Platinum der og da :)

Videre så googlet jeg det du sa med "Amex financial review", det er noe som kan skje i USA, for der kan bankene gjøre tilltak for å unngå at folk tar ut alle pengene og stikker avgårde med dem. Så rettsikkerheten for en Amerikaner ovenfor en bank der over er elendig i forhold til hva de er i Norge på dette feltet. I USA kan bakene straffe folk for ting de tror de kommer til å gjøre. I Norge så blir i verste fall innkalt til ett intervju hvor de ønsker at du skal ta med deg bankutskriften for det siste regnskapsåret, også går de igjennom hva du har fått inn. Mulig at det var det Norske versjonen for "financial review". Uansett hvis de banken skal fryse kontoen din her i Norge, så må de ha godkjenning fra namsmannen. Får de det så vil du bli varslet av namsmannen om at banken har namsmannen har fattet vedtak, også får du 15 dager på å klage på dette vedtaket før vedtaket blir rettskraftig. Så i Norge kan ikke bare banken fryse kontoen din uten videre på samme måte som blir beskrevet i videoen her. Slik praksis er ulovlig i Norge.

Uansett, så fikk jeg mitt Amex Platinum og det er det viktigste og aldri hatt noe problemer med banken i forhold til dette :)

6. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er det en kjent sak at det finnes mange unntak til "inntektskravet" til DNB for Amex, og det er godt mulig at DNB ønsker å gi Platinum til noen med "lav" inntekt og "høye" utlegg. Da ville jeg heller ringt inn å forklart situasjonen, som mange i en annen tråd her har hatt suksess med.

Jeg mener fremdeles det er en svært dårlig idé å blåse opp en søknad om kreditt med å regne diverse jobbutlegg som inntekt.

Nå omhandler tråden Amex ICC som utstedes fra UK, hvor financial review kan forekomme. Det er uansett litt på siden av temaet, og var bare ment som et eksempel på at Amex tar dette alvorlig. Såvidt jeg har lest meg til resulterer ofte et negativt utfall av en financial review i svartelisting på livstid. Det er ikke noe gøy.

Darkcho, afirm and vegardg like this.
  7. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    @Laffen og @KristianSk : Her virker det som epler og bananer igjen blandes i forhold til SASline og Centurionline?

8. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror det er en dårlig idé å lyve om inntekter enten det gjelder SASline, Centurionline, norske eller internasjonale banker. Det var mitt poeng, og moderator må gjerne rydde opp litt her.

Joe and Darkcho like this.
  9. HenrikE-G

HenrikE-G Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Enig.

Det gjør det mye enklere å følge diskusjoner om man tydelig skiller mellom SAS American Express-kort (Classic, Premium eller Platinum) og American Express-kort (Green, Gold eller Platinum). Når man skriver Platinum tenker jeg først og fremst på ekte American Express Platinum (Centurion Line) og IKKE SAS-versjonen som etter min mening er et kvasi platinum-produkt.

10. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,246
    Bonuspoeng:
    183

Vi diskuterer inntektskravene, til American Express International Currency card, det er hva denne tråden handler om.
    Så vi holder oss til det temaet, og erfaringer angående dette temaet. Hvis det har seg slik at en jurist som jeg kjenner som jobber i en bank har gitt meg ett dårlig og til dels ulovlig råd så får det være på hans kappe, det er ett annet tema som kan diskuteres en annet tråd. Så får jeg håpe at folk holder seg til temaet i stede for å trolle her inne, for sånt gidder jeg ikke, det ødelegger bare forumet!

11. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,331
    Bonuspoeng:
    183
    Rolig nå Sailor-boy ;).......temaet i denne tråden er erfaringer/råd/tips ihht til det å skaffe seg et Amex ICC :

Her er hva TS skriver :

Så without further adoe....back to topic :):)

afirm liker dette
  12. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,420
    Bonuspoeng:
    113
    Kan vi vennligst slutte med rød skrift og fet skrift? Skriv vanlig.

Og råd om å blåse opp inntekter biter bare en selv i rumpa til slutt. Fortsett med det.

Joe, LN-FHU, DanH and 3 others like this.
  13. prisjeger

prisjeger Travelhacker wannabe

Likes mottatt:
    460
    Bonuspoeng:
    63
    Det som fikk meg til å bli veldig interessert i dette kortet var, i tillegg til brukbar og evigvarende (så lenge du har kortet og kjedene fortsatt samarbeider med AMEX) hotellstatus hos flere for meg attraktive kjeder, er muligheten for statusmatch fra Shangri-La Jade til KrisFlyer Silver, med krav om kun 3 flights til Gold og dermed Star Alliance Gold... Da ville kortet være verd årsgebyret for meg! Prøvde å henvende meg direkte til Shangri-La kundeservice og få statusen basert på mitt SAS Amex Platinum, men fikk høflig beskjed om at dette måtte skje gjennom min kontoside hos AMEX, som jeg selvsagt ikke har...

Roberto liker dette
  14. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    28,827
    Bonuspoeng:
    293
    Vil flights med andre *A også telle på vegen frå KrisFlyer Silver til KrisFlyer Gold?

15. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    470
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for tips. Da var Krisflyer sølv i boks.

16. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    28
    Interessant. Jeg var ikke kjent med dette kortet. Hotellstatusen kan teoretisk være verdt prisen for min del. Er det noen krav om å bruke kortet nevneverdig for å beholde det?

17. prisjeger

prisjeger Travelhacker wannabe

Likes mottatt:
    460
    Bonuspoeng:
    63
    Det hadde vært veldig interessant å høre om erfaringene til de som har dette kortet hvordan det er å "leve med" - er det noen ulemper med kortet når det vel er i havn? Er det f.eks. problematisk å betale inn til kortet, er det en "minimum spend" for å få beholde det? Har @Elo eller @Laffen noe negativt å si i så måte? Takk på forhånd!

18. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    612
    Bonuspoeng:
    113
    Kom over denne tråden via google da jeg forsøkte å finne litt mer info på bakveier for å booke FHR online. Jeg har kortet og har hatt det i ti år. Det kommer faktura i posten og de siste året også på e-post.

Jeg bruker nesten ikke dollarkortet pga 3% valutapåslag på all bruk utenom dollar. Når jeg først betaler inn betaler jeg litt ekstra. Betaling koster vel ca 50 kr/transaksjon med DNB. Jeg ser på det mer som et medlemskort enn kredittkort, jeg har det pga status i diverse hotellprogrammer. Disse varier litt. Før var det blant annet Le Accor Club Platinum.

Prioritypass med gratis adgang for meg og en gjest er greit. Fine hotels and Resorts kan også være en god deal, men det er helt håpløst at en må ringe inn for å bestille. Fra tid til annen virker det å gå inn via de engelsek amexsidene og bestille online, men per nå er den muligheten stengt ned.

Prisen er 550 USD/år. For den prisen får du platinumkort til deg og en person til. Den ekstra personen får også alle fordelene. For 275 USD kan en legge til et tredje platinumkort med alle fordeler. I tillegg kan en få fem gullkort inkludert. Det komme samlefaktura for alle kort, så du er ansvarlig for all bruk på alle kort.

Reiseforsikringen er god med blant annet dekning på leiebiler som koster inntil 85 000 USD. Den dekker alle kortholdere og deres familier. Og her er det virkelige sweetspotet. Forsikringen gjelder for personer opptil 80 år, mot 70 som er vanlig i Norge. Derfor har nå min far fått et gullkort gratis av meg. Før de fikk dette kostet en uke i Portugal 1000 kr i reiseforsikring for de to.

Alt i alt, bra reiseforsikring og gratis adgang til prioritypass lounger for fire personer gjør at kortet beholdes. (I tillegg til at å få det på nytt virker håpløst pga søknadsprosessen om en sier det opp).

Tror det er en kampanje nå der en får 30 000 membership rewards om en søke rom kort nå.

19. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,064
    Bonuspoeng:
    183
    Tenkte å søke på kortet her, har hatt Amex gjennom DNB i 4 år og søkte på Amex Elite uten å vente så på det kortet står det member since 2018..

Kan jeg søke med bruk av det kortet eller bør jeg kontakte amex på forhånd å få sendt nytt kort med riktig member since?

20. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Dnb amex er ikke ansett som amex i amex sine systemer. De finner ikke kortet..

C

Del denne siden