Australia - Nødpass - Computer says no

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av pomok, 30. des 2022.

1. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    6,017
    Bonuspoeng:
    183
    No har ikkje eg veldig mykje erfaring med nødpass, men den gongen eg måtte ordne meg nødpass på Gardermoen so fekk eg i alle fall eit pass som såg heilt likt ut som eit ordinært pass berre med oransje framside.
    Det var ingenting inni der som var handskreve, sjølve hovudsida såg ut akkurat slik som mitt ordinære pass. Kva som låg inne av biometri anar eg ikkje, bilete måtte eg ta i bildekiosken utanfor.

2. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Nødpass utstedt av en ambassade er vel bare gyldig for å komme seg hjem?

3. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293

Hvis ambasaden har sagt, reis tur retur på nødpasset så får du nytt her nede, så "burde" det jo være mulig.

4. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Liker optimismen, men regner ikke med at det australske department of home affairs godtar et argument om at norges ambassade har gått god for nødpass.

Men det pålegger jo på sett og vis ambassaden et visst ansvar dersom de har feilinformert om gyldigheten. Som et minimum burde de informeres om utfallet av denne feilinformasjonen, og dersom du har fått dette skriftlig kan du nok sikkert forfølge det med tanke på erstatning

tobeornot999 liker dette
  5. Bonsai

Bonsai Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Vil forøverig nevne at det vil nok ikke nødvendigvis hjelpe å gi innsjekksagenten telefonen din hvor du snakker med kundeservice. Kundeservice er et helt annet team som ikke har de riktige "fullmaktene".

Innsjekksagenten må kontakte OCC (Operational contact centre) til KLM, som er et internt tlf nummer som går til operasjonssentralen som kan ta disse besluttningene.

watchaddicted liker dette
  6. pomok

pomok Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Tror nok Bonsai traff spikeren på hodet der. Prøvde meg på Lufthansa, som forøvrig ikke har nær samme kvalitet på kundeservice som KLM. Ihvertfall de jeg traff på på mine to telefoner til dem. Ville sjekke om Lufthansa hadde andre kriterier for å tillate check-in. På servicetelefonen fremkom det at dette ikke var noe problem, de fulgte hva som var opplyst av ambassaden og home affairs. Jeg gikk litt nærmere inn på dette og spurte spesifikt om det var noen sjanse for at jeg kunne bli stoppet i skranken, eller om vedkommende jeg snakket med hadde full oversikt. Da ble vedkommende litt vag og endte opp med å anbefale meg å dra på flyplassen og spørre i skranken... Konklusjonen er at dersom du har noe som avviker fra et normalt hovedpass og visa så kan det være utfordrende å orientere seg. Det burde ikke være nødvendig all den tid den norske ambassaden i Canberra hadde presentert en løsning de mente skulle virke. Nødpasset har hvitt omslag, håndskrevet og kun et par sider.

watchaddicted liker dette
  7. pomok

pomok Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Slutten på historien.
    Hovedpass ankom norges ambassade i Canberra, siden pass var søkt på der før avreise til Norge. Ekspresssendt til Norge (150AUD). Ankom politistasjon i norge etter 5 dager. Nytt visa var søkt på i des som en forlengelse av visa som utløp 8. jan. Nytt visa ok første uka i jan.
    KLM kunderservice booket om returreisen 28. des det var nektet check-in på til søndag 15. jan, første dag med ledig economy. Kostnad 3500,-
    Ny rute: BGO(KLM)-AMS(KLM)-DPS(Jetstar)-SYD

milehigh, RoadKing, Earl and 7 others like this.

Del denne siden