Har fått en endring i avgangstid på en DY-billett kjøpt som Lowfare+. Avgangstid er 06.25 i stedet for 06.45. Er det nok endring i tid for å få avbestilt hele billetten? Hvis ikke, hvor mye må avgangstiden endres for at man skal kunne avbestille en ikke-refunderbar billett? Prøvde å ringe Norwegian, men som nr 35 i køen rett før lunsj, orket jeg ikke vente. (Og man får som oftest bedre svar på IF..) Målet er å få booket på nytt, så jeg kan spare litt penger med å booke Lowfare, siden jeg har fått "status" hos DY etter at bestillingen ble gjort.
SAS oppgir at de regner endringer på mer enn én time som grunnlag for å kansellere kostnadsfritt, og jeg vil tro det er en pragmatisk tolkning. Norwegian sine befordringsvilkår er ikke så spesifikke, og de sier: "11.1.3 Hvis vi endrer avgangstiden betydelig etter at du har bestilt billetten, og ny avgangstid er uakseptabel for deg og vi ikke finner sete på en alternativ flyvning som er akseptabel for deg, vil vi gi refusjon i henhold til artikkel 12." https://www.norwegian.no/booking/be...er-og-vilkar/generelle-vilkar-for-befordring/ Jeg ville nok sagt at dette ikke er en betydelig endring av avgangstid.
Takker. Jeg tenkte jeg skulle se hva som skjer hvis jeg avbestiller, men det kommer ikke opp noe informasjon om noe som helst når man trykker på "kanseller", så jeg turte ikke gjøre noe mer.
Ringte Norwegian, og det var (som forventet )ikke nok med 20 minutter endring. Damen sa at det måtte være 3 timer endring før man fikk alt refundert.
Tidsrammen (hvis den er 3t) burde de nok spesifisert nærmere i vilkårene. Men 20 minutter er uansett helt ubetydelig, så der er det nok godt innafor når de sier at du ikke kvalifiserer til refusjon.
Hvis det er fast grense på 3 timer, så burde det vært spesifisert i vilkårene ja. De burde også vist litt skjønn når det er 20 minutter tidligere SÅ tidlig på morgenen.
Jeg tror du kan hevde din rett ved 1t+: «Article 2(l) and Article 5(1) of Regulation No 261/2004 must be interpreted as meaning that a flight is regarded as having been ‘cancelled’ in the case where the operating air carrier brings that flight forward by more than one hour;” https://curia.europa.eu/juris/docum...EN&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=4158342 Mer enn 1t tidligere regnes altså som en kansellering, og du kan da be om refund eller rerouting, og kompensasjon hvis det er mindre enn 14 dager til avgang og evt andre krav er oppfylt.
Det kan jo gjøre at folk ikke rekker å komme seg til flyplassen i tide med tog hvis man bor litt utenfor Oslo. Ubetydelighet er ganske relativt
Jeg må bo på hotell på OSL for å rekke det. Så ja. (Men det var planen uansett, så jeg slipper å stå opp kl 03.00)