Avbestilling og endringsgebyr SAS bonusreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av espenlampe, 25. jan 2023.

1. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    For at du skal kunne endre retur på bonusreiser må du bestille to enkeltreiser (som nå koster det samme som t/r). Før avgang på en t/r-billett er før første leg.

2. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer at formuleringen ble endret i forbindelse med innføring av nytt gebyr, men uklart hva det har å si i praksis. Bestilte du reisen før eller etter 1. februar?

https://web.archive.org/web/20230127191344/https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/

Last edited: 25. juni 2023
  3. Pedersang

Pedersang Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ah! Takk for link! Det var lurt! Ja, det er den formuleringen jeg ikke klarer å finne noe sted nå på sas.no. Jeg bestilte i april, så med nye regler. Får bare vente på svar og ta det i ettertid. Om sas har glemt å ta med informasjon på nettsidene sine, og jeg ikke har fått informasjon om at jeg ikke kan endre eller kansellere etter at utreise er gjennomført, så synes jeg at jeg bør få poengene for hjemreisen tilbake. Mot gebyr, selvfølgelig.

4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig tilgjengelighet totalt sett er blitt bedre, men jeg synes det har blitt veldig vanskelig å finne t/r til destinasjoner det ikke er så god tilgjengelighet på som MIA og LAX. Det fant jeg veldig ofte før. Enten er det en del ledig ut eller hjem, sjelden begge veier i en fornuftig reiselengde. Med det høye gebyret for avbestilling/endring, blir det for mange penger i dass om man da ikke finner retur.

Just saying.... sett utallige eksempler på akkurat dette siden sas begynte med avbestillingsgebyr.
    E0C5EE12-EBD1-4889-8996-473DDA4C6266.jpeg

Last edited: 25. juni 2023
    Cumulus, Calling, Insomnia4u and 7 others like this.
  5. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,988
    Bonuspoeng:
    293
    En sak som er et par år gammel, mulig SAS har endret ting på bakrommet etter dette …

https://flysmart24.no/2021/11/07/klaget-over-uklare-regler-fikk-bonuspoengene-tilbake/

trygveat liker dette
  6. Pink Floyd One

Pink Floyd One Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei.
    Så dette i appen i går. Er det noen som vet hva dette egentlig betyr?
    Gjelder diamant fordeler.

Attached Files:

7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,992
    Bonuspoeng:
    293
  8. Neguah

Neguah Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Er ombookingsgebyret 750,- per person per ombooking eller per strekning?

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Per ombooking

Neguah liker dette
  10. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg endret en bonusreise for 10 dager siden. De 150 kronene trakk de umiddelbart, men fikk også en kvittering på refusjon av skatter og avgifter, som var på 184 Euro. Disse pengene har jeg ikke sett snurten av. Er de normalt så treige nå for tiden?

11. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    Varierer litt. Av og til havner refusjon av mellomlegg i kø for utbetaling først etter at reisen er gjennomført.

kosvines liker dette
  12. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,950
    Bonuspoeng:
    113
    Kom over denne på hjemmesiden til SAS i dag og kan ikke se det har blitt nevnt tidligere:

Hvis du er EuroBonus-medlem og har en bestilt bonusreise, har du muligheten til å legge til flyvninger på din eksisterende booking. For eksempel, hvis du har en bonusbillett Oslo-New York (EWR), kan du legge til en tilknyttet flyvning som f.eks. Bergen-Oslo og/eller en returreise som New York (EWR)-Oslo. Du må betale for eventuelle forskjeller i poeng og ekstra skatter. Det tilkommer en ombookingssavgift på 150 DKK/NOK/SEK, 15 EUR eller 20 USD per person, uavhengig av destinasjon.

https://www.sas.no/eurobonus/home/
    Et stykke ned på siden under ‘Siste nytt’

Her virker det som de har tatt til seg noe av kritikken mot endringsgebyret på 750,-kr på long-haul og problemstillingen med at SAS ikke slipper connections på samme tidspunkt som det lange strekket, samt at en må vente på å legge til returreisen.

Noen som har gjort slike endringer som nevnt over og betalt kun 150,-kr?

milehigh, Frode789, Flymunda and 25 others like this.
  13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Genialt :) For en gangs skyld en forbedring og ikke en "forbedring"

Storbaba, Emma, Henrik and 6 others like this.
  14. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Så om jeg tolker denne riktig, så kan alle former for flygninger legges til (SH, LH) så lenge du har én booking i utgangspunktet? Er det 150 per segment eller for hele endringen?

15. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,594
    Bonuspoeng:
    93
    150 per pax som før.

16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Dette gjelder reiser med kun SK, som fram til nå har hatt endringsgebyr på 750 kroner per person hvis reisen går til Nord-Amerika eller Asia. For Star alliance gjelder andre regler og der har det alltid vært endringsgebyr på 150 kroner per person. Om en reise med kun SK kan konverteres til en Star-Alliance-reise og hvilke gebyr som eventuelt gjelder da vet jeg ikke.

Silferlood liker dette
  17. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,594
    Bonuspoeng:
    93
    Utifra det jeg har sett i andre forum tar de 750 kr pp for endringen - samt 450 kr pp i *A gebyr oppå det..

Har konvertert en SAS bonusreise til *A før, men det var før det nye gebyret. Da ble det 450 pp + 150 pp.

18. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Ja regner med at det kun var SK, men likevel en kraftig forbedring om alt tidligere utløste endringsgebyret på 750,-. Bruker stort sett Star Alliance selv og SK ble enda mer uaktuelt da de innførte dette gebyret, men nå kan det jo faktisk være aktuelt.

19. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet hvor mye man får tilbake i skatter og avgifter på en bonus reise med SAS når den kanselleres? jeg vet at hvis man endrer dato f.eks så blir det 750kr i gebyr. Men er det billigere å avbestille for så å bestille på nytt en ny billett?

20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Det er 750kr i endrings og kanselleringsgebyr. Så det har ikke noe å si for din del. Med mindre du kansellerer i løpet av de første 24 timer når du fritt kan kansellere

Jeanette and SVG_flyer like this.

Del denne siden