Avbestilling og endringsgebyr SAS bonusreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av espenlampe, 25. jan 2023.

  1. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    537
    Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
    Det hadde vært helt greit hvis det var mindre enn X dager til avreise. Feks 250 dager. Slik de har lagt det opp nå må må du betale 750 kr i endringsgebyr flere ganger:
    Legge på retur, når den dukker opp
    Legge på eventuelle tilslutningsflighter når de dukker opp

    De kunne feks lagt det opp noe ala slik:

    300+ dager: Gratis
    250+ dager: 150,-
    180+ dager: 250,-
    90+ dager: 750,-
    7 dager: 1000,-

    Og eventuelt med 1-2 gratis ombookinger per PNR, eller x antall per medlem per år, kanskje ulikt antall for EBG/EBD.
     
    themichael, Are, Gullars and 2 others like this.
  2. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Business interkontinentalt = to seter. De kommer til å forsvinne like raskt som før.
    Plus interkontinentalt = fire seter. De kommer til å forsvinne like raskt som før.

    For reiser innenriks, innen Europa, så er dette gode nyheter. For oss som satser på interkontinentale kontinentale reiser, vil dette trolig bety fint lite.
     
    eventyrer and Wiolenze like this.
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Det er bra, men når det er "umulig" å finne billett begge veier den dagen de slippes, så ender man ofte med å booke enveis, og så håpe at man får tak i returen. Hvis man ikke gjør det, så må man avbestille utreisen, og betale gebyret. Den er litt kjip.
     
  4. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Kreativiteten til enkelte har gjort tilgjengeligheten for oss med oppdragelse dårligere så denne endringen støtter jeg 100 %.
    For meg personlig betyr endringen faktisk en oppgradering av EB, men har forståelse for at andre ikke ser det på den måten:)
     
    Oggiwara1, EC7, Liza and 15 others like this.
  5. interface87

    interface87 Medlem

    Innlegg:
    127
    Likes mottatt:
    134
    Bonuspoeng:
    43
    På tide! Endelig har SAS hørt på tilbakemeldingene man gir de. Irriterande når flere her inne bare bestiller for å bestille…
     
    Oggiwara1, EC7, Stianoh and 4 others like this.
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Endringsgebyr kunne vært 50% eller 25% av avbestillingsgebyr. Ellers virker det som det er behov for dette. Og bedre med et avbestillingsgebyr enn ekstra ikke-refunderbare avgifter so alle må betale.
     
    Maggie and Norwegian_Traveller like this.
  7. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Tror dette er litt i samme gate som Flying Blue. Der har man vel "alltid" hatt gebyr for avbestilling, og det har så vidt jeg har kunnet observere vært enklere å finne bonusbilletter der. Riktignok med dynamisk prising, men dog.

    Skal bli artig å se hvordan tilgangen på billetter blir fremover. Blir den markant bedre enn i dag, skal jeg ikke sutre så mye over endringen.
     
    Oggiwara1 and eventyrer like this.
  8. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Tiltredes. Endringer er ofte nødvendige.
     
  9. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    KLM tilbyr langt flere bonusbilletter, også i business.
     
    Wiolenze liker dette
  10. rolser

    rolser Nytt Medlem

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    2. HVOR MYE ER GEBYRET FOR EN AVBESTILLING OG OMBOOKING?
    • For innenlandsflyvninger og flyreiser innenfor Europa er gebyret 250 NOK per reisende
    • For flyreiser til/fra Asia og Nord-Amerika er gebyret 750 NOK per reisende
    • Gebyret gjelder ikke for spedbarn
    3. HVOR NÆR AVGANG KAN JEG ENDRE SAS BONUSBILLETTEN MIN?
    Fra og med 1. februar 2023 kan du kansellere eller booke om SAS Bonusbilletten din inntil avreise mot en straffavgift.
     
    eventyrer liker dette
  11. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Og jeg vil tro at en endring frigjør billetter lenger fram i tid enn en kansellering vanligvis gjør, så problemet er ikke like stort. Men jeg antar at de har valgt å ha samme pris så ikke folk kan utnytte systemet med å beholde en bonusbooking "evig" ved å endre til ny dato 330 dager fram i tid med jevne mellomrom.
     
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Ganske kjipt, for på en måte var dette ett supertriks for å ha billett ut av Thailand for å slippe inn i landet uten å måtte punge ut for noe der og kansellere billetten, nå må jeg finne andre metoder for å gjøre dette :(
     
    Last edited: 25. jan 2023
  13. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Huh? Når startet SAS å fly til Thailand igjen? Star alliance-billetter har (enn så lenge) ingen endringer. Og der har det jo kostet 450 kroner uansett...
     
    themichael and milehigh like this.
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Optimisten i meg sier at økt tilgang på bonusbilletter er bra. Men realisten sier at dette ikke kommer til å skje.

    Hvis det hadde vært et så stort problem at folk kansellerer bonusbilletter i siste liten hadde vi vel sett mange ledige biz-seter til og fra for eksempel Miami de neste 2 ukene?

    https://awardhacks.se/List

    Nei, populære destinasjoner er fortsatt fullbooket. De mindre populære har ledige bonusbilletter hele tiden.

    Jeg ser ikke hva som vil endre seg annet enn at SAS får mer penger i kassa.

    Booke meg og madammen business utreise med go/plus hjemreise: 1500 kr
    Oppgradere hjemreisen til business hvis det slippes biz billetter noen dager senere: 1500

    God business for SAS dette.
     
  15. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Her er du inne på noe vesentlig. Mange avbestilte interkontinentale bonusseter dukker ikke opp ved avbestilling. Hvis dette er så stort problem ville det vært veldig enkelt å finne bonusreiser på kort varsel til feks USA.
     
    tobeornot999 liker dette
  16. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Du tenker litt feil. Det vil ikke koste deg noe ekstra å booke i utgangspunktet, med mindre du trenger å avbestille. Ja, det vil koste deg 1500 å endre, men siden enveis poengpris reduseres til 50% av full pris vil det ikke lenger koste deg noe å booke reisen som to enveis. Så får man vurdere selv om man setter mest pris på 1500 kroner eller de ekstra rettighetene man får ved å ha alt på en booking.
     
    themichael, stekus and Lars J like this.
  17. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg lurer litt på om at et avbestillingsgebyr vil få folk til å avbestille senere enn uten... Hvis man ikke trenger poengene og det koster X * 750 kroner å avbestille så kommer ihvertfall jeg til å vente til jeg er 100% sikker på at jeg ikke trenger billettene før jeg avbestiller. Har man litt ekstra flaks gjør SAS en endring sånn at man får avbestille gratis.
     
    markus, holmen, Gullars and 3 others like this.
  18. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    Fint med redusert enveispris for å enklere kunne bestille utreise og hjemreise hver for seg -- samtidig får man da dobbelt gebyr om man skulle bli forhindret fra å reise.

    Er løsningen å bestille SAS-reiser via https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/ før økt fleksibilitet? ;)
     
    tobeornot999 liker dette
  19. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,449
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    750kr pr pers er vel soleklart høyest i markedet.
     
    tobeornot999 liker dette
  20. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Er i grunn for at det blir litt gebyr, men 750 pr pers er drøyt.
    Stort sett så må en jo ringe og få lagt til ting også når det slippes ulikt mellom longhaul og connection innenlands.
    For oss 4 så blir det jo da fort 4*750*2 + ca 1000kr pr pers i vanlig fee + poeng for en "vanlig" tur over dammen (ca 10k NOK + poeng)

    "Star alliance bonus"-bookinger blir jo kanskje mer aktuelt fremover ...
     
    markus and Maggie like this.

Del denne siden