Avbestilling og endringsgebyr SAS bonusreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av espenlampe, 25. jan 2023.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,076
    Likes mottatt:
    68,743
    Bonuspoeng:
    293
    Husk at vi er bare en bitteliten gjeng av alle EuroBonus medlemmer som kan og holder på sånn! Vi er en privilegert gruppe ..

    Kanskje det er oss og likesinnede profesjonelle bonusjegere i alle land som blokkerer/ødelegger for «vanlige folk» til å få gode bonusbilletter, og at det er derfor SAS prøver å bremse oss?

    Vi finner billetter og vi finpusser reisene våre, vi finner og bestiller billetter lenge før andre har fått satt på kaffen om morgenen ..
     
    kiev, Xflipper, Frode789 and 5 others like this.
  2. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    1,495
    Bonuspoeng:
    93
    Som sagt, det er ikke avbestillingsgebyret som er problemet, men endringsgebyret for nødvendige endringer. Med ett unntak er det SAS som har kansellert mine bonusreiser..

    Det kommer aldri til å være tilfelle at bonusbilletter for alle ruter og tilknytningsflighter til hvor enn du bor i norden alltid slippes på samme tidspunkt. Det er ikke praktisk mulig for SAS å få til.

    Når du bestiller en revenuebillett får du en komplett reise med en gang, men med bonusreiser må du i de fleste tilfeller gjøre 2-3-4 endringer før den er komplett. Da målet til SAS er å redusere antall kanselleringer hadde det vært mer fornuftig å innføre samme gebyrstruktur som *A, hvor de ikke har hatt dette problemet.

    Eventuelt denne gebyrstrukturen tror jeg hadde hatt samme effekt i å få ned kanselleringer/spekulative bookinger, men vil være langt mer fair for folk flest som ikke driver med slikt:

    Kansellering longhaul: 650,-
    Kansellering shorthaul: 0,- ved over en uke til avgang, ellers 250,-

    Endringer longhaul:

    Sette inn nye segmenter, endre bookingklasse: 150,- eller gratis online
    Endre dag på utreise eller retur: 300 dager før avreise: Gratis/150, ellers 650,-
     
    Last edited: 26. jan 2023
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    @Kjetil L , gode innspill, men jeg tror at det i praksis blir for komplisert å holde styr på forskjellene.
    Det ideelle hadde vært at alt kunne gjøres av en selv online. Da hadde sas sluppet kostnadene (som nok er den vesentligste faktoren for endring uansett om de forsøket å sukre pillen med «økt» tilgjengelighet) på sin side.
     
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,901
    Likes mottatt:
    5,671
    Bonuspoeng:
    183
    SAS presenterer dette som en vidunderkur for økt tilgjengelighet ved at poengmillionærenes hamstring skal til livs. Jeg er langt fra overbevist om at denne endringen vil utgjøre noen stor forskjell for tilgangen på SAS Business long haul, som er hovedfokuset her inne. Mulig billettene til østkysten av USA midt på vinteren blir liggende ute noen dager ekstra?

    Med høy etterspørsel og maks to seter per avgang vil ikke gebyrene hindre at de mest attraktive setene plukkes opp av entusiaster med fleksibel kalender.
     
    Gullars, Maggie, Eddie47 and 2 others like this.
  5. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,204
    Likes mottatt:
    5,032
    Bonuspoeng:
    183
    Mitt syn på dette er at gebyr kan gjøre at folk ikke bestiller en haug med billetter "just in case", og også at man kanskje unngår en del avbestillinger i siste liten som a) ikke kommer tilbake eller b) kommer tilbake, men er avbestilt så tett opptil avgang at det er vanskelig for andre å benytte seg av dem på så kort varsel.

    Kynikeren i meg sier imidlertid at tilgjengeligheten neppe blir bedre. I tillegg mener jeg gebyret er i høyeste laget, og at det helt klart burde differensieres mellom avbestillings- og endringsgebyr. Tilslutningsflighter burde også kunne bli lagt til kostnadsfritt.
     
    milehigh, markus, Darkcho and 8 others like this.
  6. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    1,495
    Bonuspoeng:
    93
    Blir spennende å lese i VG når en eller annen familie har blåst 15.000 i endringsgebyr til SAS, og SAS kansellerer hele reisen. Som kjent er endringsgebyr non-refundable i alle tilfeller ;)
     
    milehigh, markus, Jan Fredrik and 6 others like this.
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,090
    Likes mottatt:
    4,794
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har i hvert fall klart å lykkes med kommunikasjonen når såpass mange faktisk ser på dette som en reell forbedring.
     
  8. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    For min del så tenker eg dette ikkje er så ille, sidan eg lærte meg bonusnørding inkludert pandemien så har eg avbestilt 3-4reiser inkludert pandemien. Så reelt 1-2 reiser avbestilt siste 7-8år resten er gjennomført. Når der er sagt så er avbestillings tråden når ein er her inne genial.
    Men eg har heilt klart endra eindel heimreiser, bestiller veldig ofte einvegs reiser slik at eg er fleksibel på og endre returen, sidan me ofte er på ekspedisjon eller andre turar der heimereise ofte må justerast p.g.a vær og vind.
    Så eg er faktisk 100% enig med SAS i avbestillingsgebyret, men syns endringsgebyret kunne vore noko mindre som fleire har vore inne på her.
     
    EndreD, Frode789, RoadKing and 2 others like this.
  9. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,825
    Likes mottatt:
    7,706
    Bonuspoeng:
    183
    Syns i grunn endringen er topp. Kommer til å unngå mye unødvendig booking av reiser for en god del, også tipper jeg SAS kommer på banen her med litt erfaring etterhvert og tillater å legge til tilslutningsflight osv, kanskje også endre til en t/r om man har booket to enveis billetter - hvem vet.

    Forhåpentligvis vil det sørge for at det etterhvert blir bedre tilgjengelighet.

    Men om man går ned på endringsgebyret vil du få mange utspekulerte folk som booker tur til LAX, TYO eller MIA feks og istedet for å avbestille så bare endrer man bookingen ett år frem i tid til neste gang det "kanskje" passer å reise, så unngikk man avbestillingsgebyret for enda ett år..
     
    Frode789 and snus_mumrikken like this.
  10. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    915
    Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    Selv om "flynerdene" er en liten del av passasjerpopulasjonen er også antallet bonusbilletter forsvinnende liten; så blant de bestilte bonusbillettene er vi kanskje en dominerende mengde, noe som igjen gjør kabalen vanskelig for både SAS og andre billettjegere.
    En tanke: Ser raskt for meg en egen tråd her inne med "Name-change" marked på allerede bookede billetter. Dette er billigere enn av- og rebooking :rolleyes:
     
    indahla, haifinn and paron like this.
  11. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg snakket med kundeservice som opplyste 250 for short & 750 kr pr bilett for intercont
     
  12. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    På arrangementet denne uken var de faktisk tydelig på at det ikke var noe de ventet å se en umiddelbar effekt av, men at det kom til å ta noe tid før tilgjengeligheten ville øke merkbart.
    De var også tydelige på at det ikke var aktuelt å unngå gebyr for EBD, da det var primært denne gruppen som hadde det, og et forslag fra salen om å ha x gebyrfrie endringer per kalenderår ble også nedskutt.
     
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,311
    Likes mottatt:
    10,116
    Bonuspoeng:
    183
    Strengt talt burde gebyret vært dobbelt for EBD... :p:D
     
    milehigh, dahlmath, Frode789 and 4 others like this.
  14. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,311
    Likes mottatt:
    10,116
    Bonuspoeng:
    183
    Sånn i all lovlighet så er faktisk gebyrene fra SAS rimelige...

    Jeg har brukt AeroPlan noen ganger til bonusreiser, og der er gebyret for kansellering av Star Alliance Award $150 hvis du gjør det på nettsidene, og $175 over telefon.

    Edit:
    Med British Airways koster det 328 kroner for å få refundert AVIOS, og 130 kroner ekstra hvis det må gjøres over telefonen.
     
    Last edited: 27. jan 2023
  15. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    291
    Bonuspoeng:
    63
    Kunne nu i det minste vært pr. booking ..
     
    1884derby liker dette
  16. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen ulemper for reisende at man har to enveisbilletter fremfor en t/r-reise?

    Fordel ved å booke enveis-billetter:
    Man kan endre returreisen også etter påbegynt reise
    Man kan betale enten utreise eller hjemreise med penger.
    Multihop blir mulig, ingen stress med open jaw etc

    Ulempe:
    Hvis man ikke har én booking, og utreisen skulle bli ødelagt av noe, så er du stuck med returreisen.

    Andre ting?
     
    tobeornot999 liker dette
  17. Bubba

    Bubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    41
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    18
    Dobbelt endrings eller avbestillingsgebyr.
     
    tobeornot999 and Xflipper like this.
  18. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Ved kansellering går det opp i opp hvis alternativet er å 1. betale endringsgebyr på utreise for å legge til hjemreise, 2. kansellere hele reisen. Det blir fortsatt 750 kr x 2, forskjellen er bare at hvis man bestiller hjemreisen separat så slipper man å betale noe gebyr i det hele tatt før man faktisk må kansellere.
     
    Insomnia4u and tobeornot999 like this.
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, ja! Nå som SAS slenger rundt seg med statistikk om avbestillinger av bonusreiser, kunne de jo tatt med hvor stor andel av disse som skjedde av EBD :p
     
    Frode789 liker dette
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Det tror jeg når jeg ser det .. :confused:
     
    Kjetil L, Gullars and RoadKing like this.

Del denne siden