Helt enig! Kommer ikke akkurat til å holde pusten og vente.... MEN, samtidig har de selvsagt et poeng og rett i at det uansett (selv dersom de ikke legger ut flere bonusseter) vil bli en lag-periode på opp mot 1 år mens alle som kan har bestilt alt de kan nå før 1. februar etter de gamle reglene Ble plutselig viktig på min egen side å legge inn ORD, et par EWR og om mulig en SFO/LAX tur også før den datoen. Alt landet utenom vestkysten, hittil. Og før noen reagerer: planen er å reise på alle billettene - men fri avbestilling dersom noe skulle komme i veien er jo en bokstavelig talt bonus.
Kanselleringsgebyret er greit, men endringsgebyret er urimelig høyt. Som oftest må man gjøre endringer før man har en helt vanlig t/r med forbindelser. Aeroplan er blant verstingene i bransjen på gebyrer. Til gjengjeld har de mange partnere og mulighet for kompliserte reiser med 24t+ stopovers og multi-city. AS, NH, AA, UA, QF, SQ, EK, DL ..etc, har enten gratis endring eller veldig lave gebyrer. De bonusbillettene som bonusjegere tidligere ville booket spekulativt blir ikke tilgjengelig for vanlige folk når de søker opp tilfeldige datoer. De blir heller tatt av andre bonusprogrammer.
Akkurat dette kan lett fikses ved å gjøre billettene delvis utilgjengelig for *A fram til en viss tid før avgang, slik som M&M har drevet med i en årrekke. Kommer dog sannsynligvis til å gå litt tid før de innser det i Frösundavik.
Beste løsning er at de slipper flere billetter til egne EBG/EBD+ som et tillegg til de som allerede slippes. I forhold til *A er det til vår fordel at andre bonusprogrammer tar SAS-flights, da det kan gi SAS bedre tilgang andre steder igjen.
Den logikken tror jeg dessverre ikke stemmer. Hadde vært supert om det var slik, men SAS har helt konsekvent dårligere tilgang til bonus seter om man sjekker i sammenligning med Air Canada, Avianca mv på Awardfares. Konsensus her på forumet er vel at SAS setter en lav øverste grense for hva de vil betale partnere i *A for bonusseter. Lite som tyder på at dette endrer seg dessverre.
Tja. Jo flere awardseter SAS selger til andre partnere, jo mindre penger må SAS ut med netto for awardseter hos partnere. Hvis kontantstrømmen er negativ kan det være SAS struper sin egen tilgang mot enkelte partnere for å slippe å betale for mye. Et mindre sannsynlig scenario er at partnerene struper tilgang for SAS fordi SAS tar for mange fra dem vs hva deres egne kunder booker hos SAS. Likeverdige partnere hvor kundene booker mye hos hverandre kan finne på å se bortifrfa kontantoppgjør og/eller gi bedre tilgang da det forbedrer begges bonusprogrammer. Eventuelt en lignende deal som en del av en codeshare-avtale eller joint venture. Som SAS ikke har så mange av lenger.
Tilgjengligheten på SAS poengbiletter er veldig mye lavere for Star Alliance partnere enn for SAS sine egne EuroBonus-kunder hvis det var det du lurte på.
Har du gjort egne undersøkelser eller har annen dokumentasjon på dette? Min egen observasjon (som bare er tilfeldige søk, ikke målrettet for å sjekke dette) er at United og AC har samme tilgjengelighet som SAS på SAS sine egne billetter. Den "perfekte" løsningen for å booke en T/R med bonusbilletter før denne endringen var som følger: Book utreise i økonomi på tilfeldig dato Gå i endringsmodus før midnatt på dagen før, og på slaget midnatt gå til neste dag og book i business. 1-2 dager etter kanseller og book som en t/r med en tilfeldig retur i økonomi Gjenta steg 2 for å ombooke returen til business på ønsket dag. Denne oppskriften gjør at SAS-kunder kan booke billettene enormt fort, uten å fylle ut navn og andre ting. I praksis null tilgjengelighet for andre program på populære ruter. Forøvrig gjør jo dette at SAS ser 3 kansellerte segmenter per brukte billett..
Pent! Men om man har Plus Bonus fra før kommer det nå til å koste 750*x å endre til last minute business dessverre.
Jeg ser en veldig stor ulempe, og det er ved bruk av CT til USA med kun SAS-flyvninger. Hvis man har to enveisbilletter for to personer vil det i mitt tilfelle gå 50.000 poeng ene veien med CT, og 100.000 poeng andre veien uten. Altså 150.000 poeng mot 100.000 poeng for t/r reise. Kan man slå sammen billettene etter å ha bestilt dem på nettet, og få refundert 50.000 poeng, men da må man vel ut med 1500 kr for endringene?
Stemmer. Så må du ut med 750x2 for tilknytning til CPH eller ARN senere også, da det ikke alltid slippes samtidig.
Det er vel nå mye som tyder på at 1. februar er datoen SAS kommer til å slippe sommerens interkontinentale bonusbilletter
Vil anbefale folk som ikke har lest hele tråden om å gå gjennom alle postene. Det er mange gode innspill, både for og mot. Tror det meste er sagt nå.
SAS Kundesrvice opplyste også at poeng nivåene skulle endres slik at enveis biletter vill koste samme som t/r før. Eksempel t/r USA nå = 60.000 poeng mens enkeltreiser er 36.000 stk. Dette skulle nå enders så enkeltreisene blir 30.000
Dette kom de ikke mer noen tall på, men det ble sagt at det var en betydelig andel av reisene som ble booket av EBD, og det gir vel mening at de som flyr mest kjenner systemet best og i tillegg har flust av poeng så de kan booke opp 3-4 weekends på rad slik at de kan velge hvilken som passer best når tiden nærmer seg.