Etter kirken tuslet vi tilbake til Senatortorget hvor vi bestemte oss for å finne et sted som solgte store kanelboller siden reisefølge mitt hadde hørt om et sånt sted. Da trasket vi litt rundt da. Vi fant på veien et museum som var gratis: Helsinki by museum. Veldig interessant av det lille vi så der
Men mye var på finsk og vi skjønte ikke hvor stort museet var da vi kom ifra mueumsbutikken. Jaja, men vi skulle finne kanelboller. Men før vi kom så langt ville jeg gå i parken istedenfor langs veien: Park Esplanadi hvor jeg tok noen bilder før vi gikk inn på Cafè Esplanadi og kjøpte en stor kanelbolle som vi delte til 4 euro
View attachment 46360
View attachment 46361
View attachment 46362
View attachment 46363
På denne cafèn så planla vi hva vi skulle gjøre videre. Vi fant ut at vi ville prøve oss på et gratis journalist/avis museum og etter en anbefaling fra ei venn av reisefølge å se på nasjonalbiblioteket (Egentlig et bibliotek men vi antok at det var det) også ville vi innom en matbutikk. Vi så på når ting stengte så da valgte vi å stikke til museumet først:
Päivälehti Museum. Vi hadde forberedt oss på at alt ville være på finsk men til vår store lettelse (Som gjorde det mer interessant) var at det var tilgang på engelsk der også. For de av dere som liker litt historie og sånt er dette museumet å anbefale!
View attachment 46364
View attachment 46365
View attachment 46366
View attachment 46367
Så stakk vi på nasjonalbiblioteket bare for å se og etter det stakk vi på en lokal matbutikk hvor vi kjøpte is (Er kanskje feil årstid, men jaja)
Jeg lar bildene forklare:
View attachment 46368
View attachment 46369
Det var god is! Så stakk vi hjem til Airbnb leiligheten hvor vi slappet av og spiste en lokal sjokolade som jeg syntes smakte litt after eight (Bildet kommer)
Etter en stund takk vi på Taco Bell for å spise middag/kveldsmat. Taco Bell syntes jeg vi burde få i Norge. På Taco Bell bestilte jeg en en burritos med Nacho ved siden av. Etter kl. 22:00 så kan man kjøpe nattmeny (Ettersom Taco Bell i Helsinki var åpent til 05:00) der får du mat, drikke og sidemeny på kjøpet og denne burritoen kostet meg 10,45 euro.
View attachment 46370
View attachment 46371
Jeg vil si at alt i alt så har denne dagen vært bra! Og Helsinki er en by jeg kunne tenkt meg å besøke igjen. Nå er klokken snart 3 på natten her så da sier jeg god natt fra den finske hovedstaden og om noen timer (15:15) er det båt over til den estiske hovedstaden Tallinn.
Vis alt...