Avixlo reiser til Helsinki og Tallinn (Reisebrev nr. 2) - (Tidligere: Helsinki/Tallinn tur 2019)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Avixlo, 25. febr 2019.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    TALLINN, den Estiske hovedstad og Silicon Valley av Europa med den best bevarte middelalderbyen i Europa med mer.
    _DSC0002.jpg
    Idag var tiden for å utforske den Estiske Hovedstaden enda mer og det første som stod på programmet idag var KGB musem ved 23. Etasje på Viru Hotell.
    Dagen startet 08:30 med frokost på Venter Hotell før vi drøyer tiden med å gå bort til Viru Hotell hvor vi da fant ut at det var kun guidet tur og engelsk tur startet 11:30. Da i mellomtiden var vi å vandret på kjøpesenteret i nabobygget for å bruke litt tid. 20190301_112657.jpg
    Da klokken ble 11:30 gikk vi ditt vi skulle møte opp for å få betalt for turen. Det kostet 11,50 euro for 1 times guidet tur på engelsk. Denne dagen var det kun finsk og engelsk tur som ble tilbudt. Jeg synes turen var verdt pengene! Guiden fortalte masse om Sovjet, Tallinn, KGB og selvfølgelig om Viru Hotell siden det startet i 1972 til Estland ble fri i august 1991. Det var veldig spennende for oss som likte historie. Vi var en liten gjeng på denne turen. Så for alle som skal til Tallinn i nær framtid bør få med seg KGB museum om de ikke har opplevd det før! 20190301_114042.jpg 20190301_120406.jpg 20190301_124528.jpg 20190301_124518.jpg 20190301_122831.jpg
     

    Attached Files:

    Earl, drsyk, RoadKing and 8 others like this.
  2. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips om å besøke KGB museumet. Skal en forsøke å forstå nåtiden er det veldig kjekt å vite litt om historien. Tallinn er en veldig fin by hvor en har praktisk gangavstand til det meste. Syntes gjestfriheten og servicen er svært god i landet. Har besøkt byen en god del ganger og sitter igjen med inntrykket at befolkningen svært gjerne ønsker å være knyttet til de nordiske land. Det vil nok ta litt tid før de vil oppnå samme velferd som vi har i landet vårt. Det er ikke unormalt for flere jeg kjenner i Tallinn å ha flere jobber for å klare seg i en tøff hverdag. Skulle dere ønske å bade litt er det fult mulig for en rimelig sum å kjøpe seg adgang ved flere av hotelene. God tur videre . Ps, for en god del år siden reiste jeg med et gammelt russisk helikopter fra Helsinki til Tallinn. Artig opplevelse som ikke lenger tilbys.
     
    Last edited: 02. mars 2019
    jgroneng, Kristian and Avixlo like this.
  3. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Etter museet så tuslet vi inn i gamlebyen og jeg stakk en tur på McDonalds for å se peisen på cheeseburger: 1,20 som er det samme som Hamburg. Vi vandret rundt i gamlebyen og ble godt kjent der. Vi var en tur i en ortodoks kirke: Alexander Nevski katedralen. Må si at jeg da hadde mer sans for den i Helsinki, men den var fin denne også!
    _DSC0031.jpg _DSC0062.jpg _DSC0053.jpg 20190301_144605.jpg _DSC0067.jpg
    Vi kjøpte postkort til 0,50 euro i gamlebyen noe vi kun fant et sted også sendte vi det litt senere fra en postkontor på Finest som hadde åpent 24t. Vi spiste is på Gelato Ladies og skrev postkort der og spiste lunsj på Hesburger. Reisefølge mitt måtte mase litt på å få burgeren sin da det gikk litt lang tid. 20190301_160307.jpg
    Men jeg følte vi ble godt kjent i gamlebyen da vi tilbringe mye av tiden våres der. Takk til @ArthurDent for monument forslag, den fikk vi sett og tatt bilde av og jeg som hadde litt mer kjennskap til historien bak det skjønte monumentet litt mer.
    Vi fikk så Tallinn fra et utsiktspunkt og til slutt gikk vi tilbake til hotellet for å slappe litt av da det var kaldt ute (mye kaldere i Tallinn enn i Helsinki) og telefonen min var tom for strøm. 20190301_144605.jpg _DSC0053.jpg _DSC0062.jpg _DSC0082.jpg
    Etter å ha ladet opp telefonen og bestemt for hvor vi ville spise så gikk vi ut for å spise sen middag. Da stedet vi hadde valgt visstnok ikke serverte mat så ente vi opp på en Anne koselig plass: F-hoone. Reisefølge bestilte Lemonade og spagetthi og jeg bestilte pirk belly med Fritz Lola. Servicen var fantastisk og det samme var maten. Det kostet kun 12 euro og plassen lå ved Telliskivi som jeg hadde blitt anbefalt å gå til.
    20190301_222430.jpg 20190301_223429.jpg 20190301_224250.jpg 20190301_233711.jpg 20190301_233526.jpg 20190302_000540.jpg
    Dagen idag var preget av mye gåing men vi fikk oppleve mye på kort tid. KGB museum var nok det beste og jeg reiser gjerne tilbake til Tallinn ved en senere anledning. Den estiske hovedstaden imponerte.

    Om noen timer går flyet og da blir det mer live oppdateringen enn hva jeg har gjort de siste dagene før hele turen turen avsluttes. Takk for følge så langt!:)
     

    Attached Files:

    polarexpressen, Earl, drsyk and 9 others like this.
  4. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Vi merket også at Estland vil være en av de "kule gutta" og bli kaldt Norden, men for meg vil det nok alltid være Baltikum.

    Men godt du fant KGB som noe interessant du vil gjøre. Vi dro ikke hit for å bade, men kanskje neste gang! Takk for tips
     
    Last edited: 02. mars 2019
    ArthurDent and phileas like this.
  5. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Da sitter jeg i sete 29C på Norwegians rute DY1061 til Oslo. Flyet har internett. LN-DYF med Fritjof Nansen. Med dette reisebrevet har jeg passert 1000 likes på dette forumet og fler skal det bli.

    Da er det straks takeoff i retning Oslo
     
    RoadKing and Kristian like this.
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at vi fekk vere med og god tur tilbake til Noreg!
     
    Avixlo liker dette
  7. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for at du ble med på reisen ;)

    Nå sitter jeg på Norwegian flyet på vei til Oslo med internett. Denne gangen er det Norwegian Air shuttle tar med meg over. Norsk besetning.

    Jeg tenker at jeg ikveld skal sammenligne de to europeiske hovedstatene og finne ut av hvilken som var best selv om jeg vet med sikkerhet at begge byene var verdt besøket!

    Nå kan jeg sette opp mitt 17. Land som besøkt. Estland som det første i Baltikum men heller ikke det siste
     
    Kristian liker dette
  8. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,905
    Likes mottatt:
    12,881
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for en fin reiserapport, ekstra fint med mange og gode bilder.
    Anbefaler sterkt å bruke Helsinki som navn på Finlands hovedstad. For meg (og enda mer for eks-forloveden) er Finland finsk og ikke svensk!
     
    sutenai and Avixlo like this.
  9. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er helt enig om at vi bør bruke mer Helsinki enn Helsingfors. Helsinki all the way!
    Jeg likte meg veldig godt i Helsinki, en fin by!
    Takk for at du fulgte meg på reisen og at du fant det interessant. Med godt kamera som man klarer å håndtere blir det som oftest bra. Tok mange bilder på turen
     
  10. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er det noen dager siden jeg kom hjem til Norge så da er det vel på tide med en liten oppsummering fra turen.
    Ganske enkelt: Jeg drar gjerne tilbake til Helsinki eller Tallinn!
    Jeg merket det at Norwegian Air Shuttle hadde bedre benplass enn det Norwegian Air International hadde, så dermed liker jeg Norwegian Air Shuttle bedre, men det er Norwegian Air International jeg skal fly med neste gang da jeg skal til England:(

    Men nok om Norwegian og la oss heller konsentrere oss om de 2 europeiske hovedstadene jeg og reisefølget mitt besøkte!
    Helsinki ligger 82 kilometer nordøst for Tallinn. Jeg fant ut av det at i Helsinki hadde vi 40t 20min, mens i Tallinn hadde vi kun 41t og 2t 15min på en båt over Finskebukta. Så det betyr at vi hadde mest tid i Tallinn med hele 40 minutter (Nå har jeg ikke tatt med i betraktning at Norwegian flyet landet før tiden på HEL og at vi brukte tid på Tallinn lufthavn)

    Jeg spurte reisefølge mitt om hvilken by hun likte seg best i og da svarte hun etter litt betenkningstid: Helsinki og jeg må vel være litt enig der. Kanskje ligger det i at vi forstod mer når vi var i Helsinki med tanke på at mye stod på svensk, men for min del så følte jeg at Helsinki var en oversiktlig og ren by. Her blir det egentlig vanskelig å bedømme da jeg likte meg i begge byene, men det var plus grader da vi var i Helsinki, mens det var minusgrader i Tallinn og det merket jeg!

    helsinki var best under dette besøket med mye gratis museumer, lett å orientere seg og en hyggelig vert vi hadde på Airbnb, mens Tallinn får en sterk andreplass med billigere kino:p greit hotell og fin gamleby. Men som nevnt før kunne jeg gjort denne turen omigjen!

    Takk for alle som fulgte meg på reisen, så håper jeg dere fikk lyst til å reise til disse hovedstedene samt at jeg ga dere tips til reisen. Også vil jeg takke for alle tips jeg fikk underveis på reisen og samt før reisen.

    Neste reisebrev blir ifra min England tur til Kent den 27.03 til 31.03. London -> Canterbury -> Ashford ++
     
    SAJblue, jgroneng, Earl and 6 others like this.
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Eller? Hva er galt med begge? ;)

    Fin tur, flere tips å ta med seg for min del.
     

Del denne siden