Avixlo's reise til London, Dover, Canterbury & Ashford (UK) (Reisebrev nr. 3)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Avixlo, 27. mars 2019.

  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen Frankrike igjennom mine briller... Må være belagt med fett og støv...

    Ser ut som en knall tur! GOD HELG:)
     
    Avixlo liker dette
  2. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Idag har ferden gått videre til Ashford. Skal skrive litt mer detaljert imorgen! 20190329_154816.jpg
     
    drsyk, paron, Xflipper and 10 others like this.
  3. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    20190329_120702.jpg Nå har jeg kommet hjem til Norge samt jeg har vært å flydd en tur til Oslo og hjem igjen til Tromsø så nå er det vel på tide å avslutte reisebrevet mitt;)
    Canterbury var byen jeg var i første halvdel av fredag 29. Mars 2019. Jeg stod opp tidlig og tuslet inn til byen litt før klokken var 10:00 lokal tid. Inne i byen skulle jeg møte en jeg ble kjent med på en speiderleir ifjor sommer i Nederland. Jeg møtte vedkommende utenfor Canterbury Cathedral 20190329_095842.jpg
    Etter at vi møtes var det på tide med frokost eller lunsj (kommer an på hvordan du ser det på) og da ble jeg tatt med til et sted som hun mente var det beste stedet for sånt, jaja. Full english breakfast med appelsinjuice ble det. Da ble jeg fortalt at Canterbury var en by full av studenter som kun var der mens de studerte og denne dagen skulle det vise seg å være en del turister der også.

    Etter frokosten/lunsjen gikk vi inn til katedralen. Det kostet £12,50 for meg, mens hun som var student i byen gikk inn gratis. 20190329_105424.jpg 20190329_110403.jpg 20190329_110539.jpg
    20190329_105850.jpg
    Var mye arbeid på katedralen denne dagen, men det var fint å få sett det. Ute på plassen var det satt opp en stor "statue" av en hest og en plankett som fortalte hvorfor. Hesten ble kalt War Horse og ble reist til minne om alle hestene som reiste gjennom Kent for å komme til kontinentet under første verdenskrig og det skulle vise seg at det var nesten flere minnesmerker etter første verdenskrig en andre. 20190329_111812.jpg
    Etter katedralen som er verdt et besøk om du har interesse for slikt, så gikk turen til å se resten av Canterbury. (av en eller annen årsak så får jeg ikke lastet opp bildene jeg tok med kamera...) Vi vandret bort til en park nær "city walls" Der vi var vi helt til hun ble sullten igjen og jeg fortalte at jeg aldri hadde spist Fish and Chips før og da ble det til at vi spiste det 20190329_125449.jpg
    Når det var over tuslet vi litt rundt om i byen og diverse parker før det ble tid for at hun skulle på universitetet for å ta en del i en undervisning og jeg tuslet da til Canterbury west jernbanestasjon for å ta toget til Ashford hvor jeg skulle bli resten av helgen. 20190329_143750.jpg 20190329_150448.jpg 20190329_155225.jpg
     
    Last edited: 10. april 2019
    drsyk, anders82, Upsaker and 8 others like this.
  4. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Toget til Ashford gikk fra Canterbury West kl. 16:05 og var fremme i Ashford 16:27. Southeastern fraktet meg bort for £8,20 og det skulle bli min siste togtur på denne reisen. Da jeg kom frem til Ashford var det bare å vente siden hun som skulle hente meg sa hun kom til å bli sein. Men det gjorde ikke meg noe, været var jo fantastisk også.

    Må si at det mest rareste jeg har gjort er å sitte som passasjer på den siden av bilen som i Norge og store deler av verden ville vært førersetet, men ettersom dagene gikk ble jeg mer og mer vant til det, men det var jeg ikke første gangen.

    Jeg ble kjørt hjem til hun hvor jeg skulle overnatte resten av helgen og vi pakket håndbagasjen og kameraet mitt ut av bilen og opp på rommet. Jeg hilste på familien hennes da hun forsatt bor hjemme (#småkleint, men men) Jeg ble tatt med rundt på omvisning i Ashford (ifølge henne så var det ikke mye å se, men jeg syntes det var mer enn jeg hadde trodd)

    -Igjen vil ikke kamerabildene bli lastet opp (de aller fleste bildene er tatt med speilrefleks) så jeg skal se om jeg for gjort det litt senere så i mellomtiden blir det noen mobilbilder + mye tekst. -

    Jeg jaktet på postkort, men det fant vi ikke (glemte å sende postkort fra England også så) men jeg fikk sett litt av Ashford. Inne i byen var det satt opp en stridsvogn av typen Mark IV fra første verdenskrig. Den var litt kul! Jeg ble også fortalt at det var en stridvogn i en rundkjøring som jeg skulle få se til søndag når vi skulle kjøre til LGW.
    Etter oppfordring av meg som er historienerd tok vi turen innom en park som var reist til minne om første verdenskrig. Jeg må si at ørste verdenskrig er litt mer interessant enn andre og det kan ha noe med at den formet Europa og gjorde drastiske endringer + at den er lit mer ukjent for oss i Norge som var nøytrale da. Og etter å ha sett byen + at vi ikke fant postkort var det på tide å dra "hjem" igjen men før vi kom så langt tok vi turen i Victoria Park (Overalt i England er det noe som er oppkalt etter hun der:rolleyes:) Der var vi å kikket i en del minutter og pratet også videre før vi dro hjem til henne for å finne ut av hva vi da skulle gjøre videre. Jeg må vel da være ærlig på at jeg kom til England uten en idé om hva jeg skulle gjøre, men det ble en tur til Folkestone denne kvelden.

    20190329_190020.jpg 20190329_190306.jpg 20190329_190517.jpg
    I Folkestone så gikk vi rundt å kikket (på grunn av meg på mange krigminnesmerker) også tok hun meg ned "The Lower Leas Coastal Park" og vi gikk langs med "vannet" og inn til Folkestone by og kikket på Harbour og litt sånn. Og da fortalte hun meg det at bestevenninne hennes kunne lage meg postkort siden hun er flink i det og har det som hobby (om jeg fikk med meg alt riktig)
    Folkestone by var interessant by! 20190329_200048.jpg
    Da vi kom hjem til henne var det tid for sen middag, men fintfolk spiser sent;). Ble godt mottatt, men av broren hennes (00) ble jeg kun omtalt som random person (jaja)
    Ble en tidlig kveld (tidlig iforhold til hva jeg pleier) da hun ikke er et natt menneske og at vi skulle tidlig opp dagen etter.
     
    Last edited: 09. april 2019
    drsyk, Upsaker, paron and 5 others like this.
  5. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Lørdagen begynte tidlig med å stå opp rundt 07:30 (men vis jeg bare tenkte i norsk tid så var det ikke så ille) Jeg skulle bli med henne på en speider aktivitet. Det var ikke en vanlig speideraktivitet og heller ikke noe speidern i England hadde i programmet sitt men mange grupper ogsånt har adoptert det inn i systemet. Jeg skulle altså være med å hjelpe dem med DofE award training som i praksis betydde å sitte i bilen samme med hun jeg besøkte under store deler av dagen og å hjelpe til om det skulle skje noe (ifølge hun selv)

    Hun hadde vist fortalt hun som styrte dette opplegget at jeg var flink med å ta bilder så da ble det mitt ansvar for tiden jeg var der (Det var ikke noe speilrefleks kamera da) Er heller ikke mye spennende å skrive fra denne dagen, men noe er det sikkert.

    Etter å ha sendt speiderne på tur ble det lunsj ved Singleton Enviroment Centre hvor jeg drakk en cola + en varm baguette med pølse i. Må ærlig innrømme at jeg ikke hadde peiling på hva jeg bestilte med godt var det da. Og uten at jeg ba om det var det hun som betalt for oss.
    Må si at jeg hadde tatt med norsk brunost som hun ønsket å få (hun smakte det på leir ifjor) dagen før. Jeg hadde også tilbud henne norsk kvikk lunsj og spørte hva hun syntes (tror svaret var for å få en reaksjon fra meg) for hun mente kit kat var bedre (Der var vi ikke enige). Under lunsjen ble jeg også spurt av de andre speidersjefene (for å kalde dem det) om hvorfor jeg var i England og skalkeskjulet mitt var godt forberedt:cool: Brexit. Tror ikke alle helt trodde på meg, men jaja. Ut å reise må da være lov.

    Ettersom timene gikk tok hun med meg til Woodchurch for å se på en vindmølle der http://www.woodchurchwindmill.co.uk/
    Og etter det samlet vi oss alle for å ta imot speiderne som kom for å overnatte. England har ikke allemannsretten slik som i Norge.

    Utover kvelden ble det servert Chili con carne (tror jeg) og det ble servert rød vin til dem som ville ha, men jeg er oppdratt av at man ikke drikker alkohol på en speideraktivitet. Så for min del ble det bare vann og hun jeg besøkte, drikker heller ikke så. Utover kvelden så skulle jeg skrive under på et bursdags kort ettersom hun jeg besøkte hadde bursdag påfølgende dag og han ene speiderlederen var imponert over at jeg hadde tatt turen ifra Norge til England for å besøke henne, men igjen så er ikke å reise noe problem for meg:cool: Jeg følte meg litt "ubruklig" til tider da jeg ikke viste hva jeg skulle gjøre, men det gikk seg nå til. På kvelden sang man bursdagssang for hun jeg besøkte også bærte de inn kake som hun måtte blåse ut alle lysene fra. Så ble det kake. Og utover kvelden når hun begynte å bli trøtt var det på tide å dra hjem til henne igjen. Jeg sa det ganske enkelt at vis jeg kjører kan det hende noen blir drept (Er jo uvant når man sitter på feil side i en manuell gir bil) 20190331_101033.jpg
    Vel hjemme hos henne igjen så ble det å sove igjen og denne gangen skulle klokka stilles (Takk for at vi skal slutte med det i 2021 og jeg håper Norge velger Normaltid, men det var litt sidespor)

    Søndag: Begynte tidlig og vi reiste avgårde for å gjøre mye av det samme som dagen før. Denne gangen skulle speiderne gå tilbake til der de startet igår. Ikke så mye spennende å skrive om egentlig. Og når den aktiviteten var over dro vi hjem til hun jeg besøkte siden det var litt tidlig å kjøre til LGW mente nå jeg. Hjemme hos henne fikk hun en bursdagsgave fra meg som hun satte pris på og jeg prøvde å se om det var mer å gjøre i nærområde Ashford, mens hun mente det ikke var noe å gjøre. Vi endte opp i å diskutere det å besøke et land. Jeg har nemlig besøkt Slovenia i ca. 15min etter å ha krysset grensa fra Harmica i Kroatia november 2017 og en kamerat av meg har stått på ski innom Slovakia. Interessant diskusjon sånn egentlig. Og bestevenninnen hennes var helt enig med meg når hun kom inn i bilen litt senere. 1-0 til meg.
    Da klokken nærmet seg 17:00 begynte vi å reise til LGW, men før den tid skulle hun vise meg rundkjøringen med stridsvognen i og en rundkjøring med noen kuer 20190331_163848.jpg 20190331_163938.jpg
    Etter dette dro vi hjem til bestevenninnen hennes for å hente henne slik at hun jeg besøkte hadde selskap på veien hjem fra LGW. Må si at hun var pratesyk, men hyggelig da! Og jeg fikk to postkort, et om Ashford og et om Folkstone. Likte Ashford best 20190401_175042.jpg

    På veien til LGW opplevde jeg fyllekjøring for første gang (tror jeg) da det var en som ikke viste helt om han skulle ligge i venstre felt, midten eller høyre felt. Men det gikk da greit. Vi kom oss til LGW og tok farvel der og jeg gjorde det klart at jeg skal reise tilbake til England til sommeren (brukte HRC på Picadelly Circus som en liten unnskyldning for det besøket;)) Men etter det var det å finne frem til Terminalen.

    Flyet til Gardermoen var ganske fult og vi landet på OSL litt før tiden. På OSL rakk jeg en av shuttlebussene som tok med meg til NCC hotellet hvor jeg sov noen timer før det var å komme seg tilbake til OSL for å ta morgenflyet med NAX til TOS og turen min ble da ferdig. 20190331_213246.jpg
    Det blir å besøke England noen ganger fremover. Mye å se og mye å gjøre (når man ikke har gjort det 100 ganger selv) og jeg ser frem til min neste tur tilbake til London (og tilbake til Ashford som jeg skal få snikt inn)
    Flyvningen min til OSL ble NAX flyvning nr. 13 og jeg har nå Reward som gir meg gratis setereservasjon ubegrenset.

    Takk for at dere fulgte meg på denne turen og ser frem til å dele de neste turene mine også. Beklager litt at den siste delen kom litt sent men jeg advarte litt på forhånd:rolleyes:
     
    Last edited: 09. april 2019
    drsyk, Upsaker, paron and 4 others like this.
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Du er vel tilgitt for det :)

    Derimot bør du vel vurdere å bryte all kontakt med denne tøtta som våga å påstå at Kit-Kat er bedre enn Kvikk-Lunch – selv om det kanskje var for å provosere. ;)

    Takk for titten til en del av England som jeg selv ikke har visitert!
     
    RoadKing and Avixlo like this.
  7. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk bildene opp her når jeg driver med utklipp, jaja. Men her kommer noen bilder og først ute er Victoria Park i Ashford:
    upload_2019-4-9_18-5-32.png
    upload_2019-4-9_18-6-41.png upload_2019-4-9_18-6-54.png upload_2019-4-9_18-7-31.png upload_2019-4-9_18-7-51.png upload_2019-4-9_18-8-2.png
     
    drsyk, Upsaker, paron and 6 others like this.
  8. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Så litt mer fra Ashford og resten av distriktet: upload_2019-4-9_18-8-46.png upload_2019-4-9_18-8-59.png upload_2019-4-9_18-9-19.png upload_2019-4-9_18-9-36.png upload_2019-4-9_18-9-59.png upload_2019-4-9_18-10-21.png upload_2019-4-9_18-10-33.png upload_2019-4-9_18-10-56.png upload_2019-4-9_18-11-27.png upload_2019-4-9_18-11-43.png upload_2019-4-9_18-12-6.png upload_2019-4-9_18-12-33.png upload_2019-4-9_18-13-5.png
     
    jgroneng, drsyk, anders82 and 9 others like this.
  9. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,243
    Likes mottatt:
    22,482
    Bonuspoeng:
    183
    Fine bileter. Det fristar å besøke desse plassane. I Storbritannia har eg stort sett vore i London og Manchester.
     
    Avixlo liker dette
  10. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Før jeg besøkte Kent hadde jeg også kun vært i London og Manchester. Og jeg må si at jeg likte meg litt utenfor de britiske storbyene (da London og Manchester)

    Anbefaler virkelig Dover Castle om du skal besøke område engang
     
    Sunnfjordingen liker dette
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Utrolig reisebrev! Bra jobba! :)
     
    Avixlo liker dette
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for reisen(om du da er ferdig med reisebrevet) Gleder meg til neste;)
     
    Avixlo liker dette
  13. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Denne reisen er ferdig for deres del:p
    (kanskje det kommer noe når jeg besøker England til sommeren, hvem vet)

    Neste reise ut av Norge som kan bli aktuelt med reisebrev blir Toronto med et lite besøk av USA i juni 2019 (alt er ikke spikret, ikke engang flybilletter) Så da er det bare å glede seg til neste reisebrev
     
    drsyk liker dette

Del denne siden