På min reise mellom Busan og Tokyo med Korean Air var det med samme type "små" fly som brukes innenriks her i Norge og Europa, men med en liten forskjell. De første 3-4 radene var byttet ut med 2+2 større og bedre seter. Jeg skulle ønsket SAS og Norwegian hadde gjort noe slikt med sine fly både innenriks Norge og Europa. Dette var på kortdistanse, og det er vel ingen flyselskap i Europa som har slik konfort på kortdistanse.
Det er helt vanlig praksis på alle andre kontinent enn Europa. Turkish er det eneste selskapet som fast flyr med slik kabin innad i Europa. De har også noen ganger vidbuksfly på enkelte ruter fra Europa til IST. Finnair flyr også med ekte biz-seter på enkelte avganger i Europa, men det er bare fordi de ikke får utnyttet kapasiteten til Asia pga flyforbud over Russland. En og annen gang finner man ‘treningsflighter’ etc. i Europa typ når selskap tar i mot nye fly etc og man kan få ‘ordentlige’ seter.
Dessverre litt mye å håpe på. Norwegian har bare et kabinprodukt og det er økonomi. SAS' nye eiere AF/KLM har også bare økonomiseter på deres businessprodukt, men du får litt bedre plass til føttene.