Startet turen grytidlig. Måtte stå opp 0430 fra hotellet for å kjøre mot Turangi, hvor vi hadde bestilt henting. Litt synd, siden vi fikk oppgradering til junior suite på hotellet, men nok om det.. Hadde på forhånd bestilt henting og transport til og fra hotellet av Tongariro Expeditions. Kostet vel snaue 300kr per pers. På den måten slipper man å parkere bilen å risikere å måtte gå eller haike rundt hele fjellet på tilbaketuren. De hentet oss på sekundet de hadde avtalt. Turen rundt tok ca 30 minutter, før vi ble sluppet av på Mangatepopo carpark på ca 1100m, vest for Tongariro. Herfra skulle vi ta oss opp til ca 1890m og gå ca 19km tilsammen. Startet med den verste stigningen først, ca 700 høydemeter oppover hvor låra fikk kjørt seg godt. Her var vi glade at vi hadde pakket skikkelig tøy. Måtte ta på oss goretex idet vi nærmet oss toppen, da det var kraftig vind. Heldigvis var det skyfri himmel. For de som har gått opp til f.eks. Prekestolen, var det tilnærmet samme følelse. Gikk tidvis mye i kø på veien opp mot toppen. Her så vi de rareste antrekk. En gikk i joggesko, singlet og hadde bare en vannflaske i hånda. Så ut som han frøs rimelig greit idet vi passerte han på veien oppover.. Forøvrig brukte vi ca 6.5 time på de snaue 19 km, da med gode innlagte pauser og rolig tempo. Var en fantastisk tur, så skal du noen gang tilbake @ccurrahee , bør du sette av tid. Har sikkert 100 flere bilder på kameraet, så har lagt ved et lite utvalg fra mobilen..
På plass i Wellington, var det på tide å besøke en av de første finere restaurantene på turen vår, Ortega. Dette skal vist være en av de beste fiskerestaurantene i New Zealand og på matsiden leverte de virkelig. Startet med østers til forrett, deretter John Dory, eller st. petersfisk til hovedrett. Har aldri smakt den før, men den var helt nydelig. Fast og fint hvitt fiskekjøtt som gikk rett ned. Avsluttet med sjokolade mousse med sorbet til dessert. Måtte rulle ut, da maten smakte fortreffelig. Forøvrig et stort minus i starten av serveringen. Spurte servitøren om en anbefaling på en flaske hvitvin. Den glemte hun helt ut. Purret rett etter at vi hadde fått forrett, men hun kom ikke med et glass vi kunne smake på før vi var ferdige med hovedretten.. Til dessert holdt hun en lang tale om hvor mye hun beklaget seg for glippen. Fikk iallefall et glass dessertvin som plaster på såret...
Samt enda flere bilder fra Rotorura. Edit: Får security error når jeg prøver å laste opp flere bilder. Har jeg kanskje lastet opp for mye på kort tid...?
Dagene flyr avgårde.. Vært knappe to dager i Cairns. Nettopp kommet hjem fra 8 timer på Great barrierer reef. Snorkle og hatt mitt første dykk. Fantastisk opplevelse. Skal skrive mer om det når jeg får tømt goproen for bilder.. Turen hit fra Wellington var ikke mye å skrive hjem om. Først 3 timer med Qantas deretter 3 timer layover i Sydney, før det var snaue 2.5 time med jetstar.. Første gang jeg prøvde begge selskapene. Valgte disse over bl.a. Air New Zealand, da disse skulle ha dobbel pris.. Overgangen fra F til økonomi var enorm..Heldigvis var det korte flyvninger. Prøvde å oppgradere til C med Qantas, men det var fult, 2 uker i forkant av flyvningen vår, så da ble det økonomi. Innsjekking gikk fort unna. Måtte være på flyplassen minst 1.5 time før, dvs at vi måtte være der 0530..Var sikkert blandt de siste der, så fikk kjapt levert fra oss baggasjen. Selve flyvningen gikk forøvrig helt greit. Fikk sett en film på elendig IFE. Treg, og reagerte knapt nok når jeg tok på skjermen, elendig lyd. Måtte bruke adapter på headsettet mitt til den gode gamle med 2 utganger. Etter landing i Sydney måtte vi hente ut baggasjen og bytte terminal. Litt av en affære..Viste seg at transfer bussen mellom terminalene bare gikk hvert 20 minutt..? Den kjørte såklart idet vi endelig fant frem hvor den gikk fra. Var ikke særlig bra skiltet for å si det slikt..Fikk forøvrig brukt ventetiden på å kjøpe et prepaid sim. 30 AUD $ for 35 gb må jeg si var en bra avtale.. Jetstar. Kaos på innsjekkingen. Gjetter at dette er Australias svar på Ryanair..? Utrolig nok fikk vi med oss 5 kg overvekt uten å betale en krone, både med Qantas og Jetstar? Ingen IFE og måtte såklart betale for alt. På boarding var det mayhem. Folk løp inn i køen fra alle kanter, ingen prioritert boarding her nei..Sovnet heldigvis umiddelbart og sov store deler av flyturen. Takk gud for Sony M2 headsett..
Bra observert. Reiste fra Wellington kl 0630 med ca 10 grader og regn.. Hadde sjekket været i Australia som viste 30 grader og strålende sol. Derfor ble det et lite bytte av benklær under transfer i Sydney
Dagens flytur var med Virgin fra Cairns til Brisbane. 1.5 time i økonomi uten mye å skrive om. Innsjekk og baggasje drop var unnagjort på 5 minutter. Virket som om de fleste fløy med jetstar fra Cairns. Er ikke store flyplassen, men har et greit utvalg av diverse butikker og cafeer og spisesteder. Reisefølget skulle ha seg en kaffe, så vi var blandt de siste ombord. Vel fremme i Brisbane begynte de å innstille avganger grunnet 'uvær' dvs litt regn.. Så var heldige som landet tydeligvis. Flyturen er vel ikke så mye å skrive om. Jeg slang på en episode med walking Dead på laptopen og plutselig var vi fremme.. Hadde på forhånd leid bil av hertz grunnet deres kampanje med eurobonus poeng. Denne ble senere redigert til å ikke gjelde Australia, så blir spennende å se om jeg får poeng for denne.. Endte opp med en eldre Rav 4, helt ok bil å kjøre. Turen gikk rett ned til Lone pine koala sanctuary Kan ikke ha en tur til Australia uten å holde en koala og klappe kenguru. Mye morro for undertegnede og reisefølget. Fikk sett utallige koala bjørner, matet kenguruer og jaggu meg sett en platupus også . Etter noen timer i parken, gikk kjøreturen til Gold Coast hvor vi skal tilbringe natten. Deretter står Byron Bay for tur hvor vi skal være 3 dager
Byron Bay. Rolig surfe by, full av gamle hippier. Her går alt betraktelig roligere enn resten av landet virker det som.. Her har vi ikke gjort stort. Forsøker å blande oss inn i lokalbefolkningen slapper av og tar ting med ro. Leide oss en fin liten airbnb leilighet hvor vi får slappet av. Ellers tilbringes de fleste dagene på stranda. Kameraet har fått hvile seg de siste dagene, er ikke så mye spennende å ta bilder av her. Legger ved noen bilder av digg mat og fyrtårnet som vistnok skal være det østligste punktet i Australia. Imorgen går turen til Hunter Valley Ca 7 timers kjøring står foran oss.
Etter 8 timers kjøring, kom vi endelig frem til vår destinasjon, Hunter Valley. Beklager forøvrig vilkårlig rekkefølge på bildene.. (Hvordan forandrer jeg på det..? ) Ankom ganske sent, viste seg at det meste stenger klokka 1700 her...Nedtur..Endte derfor opp med en biffmiddag på Blaxland inn. Fikk en strålende biff i følge med en nydelig rødvin. At de også hadde eget øl, gjorde at jeg gikk på en smell og kjøpte en planke med 4 av de forskjellige ølene de hadde på kran. Mye spennende, fikk bl.a. en ale, ipa og en lager av det jeg husker. Fikk også fikset en vintur dagen etterpå. Endte opp med Hunter Vine Journeys. Anbefales forøvrig på det sterkeste. Endte opp med at det bare var meg og samboeren som ble hentet dagen etterpå. Ble kjørt rundt til 5 lokale vingårder hvor vi fikk smake 4-6 forskjellige typer vin på hver gård. Fikk også diverse tips om hvordan man faktisk smaker på vin for oss som ikke har peiling på slikt..At det bare var små lokale gårder og ingen store kommersielle var et enormt pluss for oss. At vi også var der midt i uken gjorde at vi slapp rushet som de har på lørdager. Guiden vår var lokalkjent og forklarte at han pleide plukke 4-6 vingårder fra ca 20-30 "samarbeidspartnere" på den måten fikk han opparbeidet seg en base over folk som de mente drev på en god måte. Rakk også et stopp på et osteri og sjokoladefabrikk hvor vi fikk smaksprøver. Tror hele dagen endte på 130 AUD pr pers. Endte sikkert opp med å kjøpe minst det dobbelte i vin..Endte vel opp med 8 flasker assortert utvalg fra Hunter Valley som skal nytes når vi savner nydelig sol når vinteren er på det kaldeste hjemme.. Alt i alt en nydelig dag. VI booket heldagstur og angrer ikke på det. Denne varte i ca 6 timer hvor vi hadde mer en god nok tid på de forskjellige vingårdene til å spør masse dumme spørsmål og smake på masse god vin.
Siste kvelden hadde jeg booket bord på restauranten Circa 1876. Var vel aldri noen tvil om hva vi skulle ha. 7 retters chef tasting meny med vin. Her fikk vi prøve nye spennende ting som sea bug og emu. Sea bug ser nesten ut som en hummer uten hale og smakte fortreffelig. I mitt hode trodde jeg at emu kjøtt skulle være hvitt.. Det er rødt og smakte nesten som biff. Alt smakte nydelig med deilig vin til. Tror jeg lar bildene tale for resten. Vi måtte nesten rulles ut.. At det hele kostet ca 3000 med tips syntes vi var billig sammenlignet med norske priser på lignende fine dining. Anbefales på det sterkeste om man er i Hunter Valley
Satser på der holder å pakke dem godt inn i koffertene våre.. Ja, kunne jo ikke være dårligere enn deg. Maten stod virkelig til forventningene!