Beste bank?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av leeds1979, 06. sept 2018.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Også kalt dejvelkortet uten EB intjenting! Har ett selv forøvrig. Innerst i kortholderen:)
     
    Swaggertarian and LNAND like this.
  2. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Sliter med å sette designet på kortet som punkt høyt oppe på +listen :p
     
    Swaggertarian, Are and holmen like this.
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Enig..
    For min del kan det være blide av en bikkjedritt på kortet så lenge det gir meg flest mulige poeng per hundrelapp...

    Men klart, kortet skal jo vise at jeg er kul og velstående. Eks. det må stå platinum++, og være i gull eller bedre farge.. :D
     
    eventyrer, Gullars, MagnusT and 2 others like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    There’s more to life than EuroBonus. – Jungelord aldri hørt på InsideFlyer

    Mer moro om dere forteller hvilket kortdesign dere synes er finest.

    [​IMG]
     
    Last edited: 21. juli 2021
    Henrik, FastLane and Swaggertarian like this.
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    DNB sine hvite kort er min favoritt. Da kan man få EB-opptjening i tillegg.
    [​IMG]

    Men man må jo være ung (under 33) for å få det kortet, så ikke noe for dere gamlinger.
     
    Nilsen, Henrik, MadsVaHa and 2 others like this.
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
  7. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Denne "gamlingen" har disse kortene faktisk :p

    Jeg har en gammel studentavtale fra 2002 (i Postbanken) som jeg har enda. Koster meg ikke en krone i avgift,derfor har jeg boldt dem begge ;)
     
  8. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    UK_AXP_Green_Card.png
     
    SAJblue, Xflipper and Edvard like this.
  9. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93

    Jeg har samme avtale og stort sett fornøyd. Litt mindre fornøyd når de trenger 2-3 dager for å behandle søknad på opplåning hus til en bil.

    Har forresten anbefalt Danske Bank til venner som ikke var medlem av Akademikerne, de var ikke så fornøyd når de forhørte seg om bankbytte. har ført til at jeg har sluttet å anbefale dem til andre.
     
  10. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    I fare for å virke inhabil og off- topic. Ganske enkelt, ved siden av å gi deg noen fordeler er dens viktigste funksjon å være en forsikringsordning hvis noe skulle gå galt. Du betaler ikke husforsikring for at det skal brenne, men hvis det skulle skje.
     
    democomputer liker dette
  11. FastLane

    FastLane Medlem

    Innlegg:
    141
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    [​IMG]

    :cool:
     
  12. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,766
    Bonuspoeng:
    183
    Designmessig kommer Coutts også godt ut. I en perfekt verden uten NFC-logoen og med mer nedtonet fontfarge.

    Men på norske kort; S’banken og DNB sine hvite ser også bra ut. Spesielt DNB sitt Visa-kort hvor det er en veldig diskré logo og ikke de litt glorete MasterCard-fargene.

    upload_2018-9-8_20-2-6.jpeg

    Kortet jeg har fra Handelsbanken er ikke noen nevneverdig fryd for øyet.
    upload_2018-9-8_20-9-27.png

    Bank Norwegian så tidligere rimelig kjipt ut, og selv om de har blitt bedre, treffer ikke fargene meg veldig godt.
    upload_2018-9-8_20-11-22.png
    upload_2018-9-8_20-11-53.png
     
    Edvard liker dette
  13. Filip

    Filip Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Må bare nevnes.
    Vi har vært på boligjakt i litt over ett år nå.
    Så har vært mye "påkjenning" på rådgiveren vår hos DNB, mye "hva hvis dette, hva hvis..."
    Har vært alt fra "hva er vår maks grense på bolig?" eller "Hva kan banken gi i lån på denne tomta?" osv.
    Vi har jo alltid visst vår egen smertegrense (jeg har, kanskje ikke frau), men greit å vite hva banken mener som er vår maks grense.
    I dag, på en lørdag, så var vi på en privat visning. Jeg hadde jo ikke forberedt meg i det hele tatt ifht. finansieringsbevis osv, da jeg tenkte "jaja, dette er jo enda et objekt som vi aldri får innenfor våre rammer". Etter å ha pratet med selger, så fikk vi en indikasjon på salgspris, som var aldeles innenfor. Måtte da ringe DNB da vi tidligere hadde fått fjernet finansieringsbevis på bolig, og endret dette til tomt. Tenkte å ikke plage vår rådgiver på en fridag, så ringte DNB sentralt.
    Fikk da plutselig en telefon fra vår rådgiver: "Hei Filip! Jeg så jeg hadde fått en Lync samtale fra en på jobben, og jeg har jo egentlig fri, men så så jeg hvem det gjaldt, og da tenkte jeg at jeg kunne ringe. Selvfølgelig går dette i orden, da dere tidligere har hatt en bolig med høyere prisantydning i øyet. Jeg er hjemme hele kvelden, så bare oppgi mitt nr som kontaktinfo på finansiering, så ordner vi dette. Lykke til!"
    Dette!!!!!!!!!
    Dette er grunnen til at jeg elsker mitt forhold hos DNB, at jeg har den personlige kontakten, og ikke en maskin hvor 2<3 er det avgjørende.
    Alt er jo personlig, etter hva man ønsker, hva man vil spare i året osv.
    Men dette er det jeg gladelig betaler ekstra for, at jeg kan få ordnet drømmeboligen på en lørdag, hvor rådgiveren min har fri....dette er SAGA.
     
    eventyrer, Pingus, chrt and 8 others like this.
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Imponerende @Filip.
    Jeg hadde en fast rådgiver i postbanken og senere dnb da jeg var student. Den gangen antar jeg vel at alle hadde fast rådgiver. Ellers var det kanskje akademiker-avtalen?
    Han kunne aldri gjøre noe som helst kun henvise til et eller annet telefonnummer i en eller annen avdeling.
    Riktignok var jo lånet ordnet hos han, men alt annet måtte tas på telefon med andre.
    Plutselig ble vedkommende kontakt borte og ingen ny ble opprettet.

    Har kranglet med dnb flere ganger for å få opprykk til SAGA, uten hell. Lønnskravet var og ble fast og det skulle jeg bare slutte å spørre om helt til jeg kunne vise frem riktig lønn.
    Ved en tilfeldighet ble min frustrasjon over dette oppdaget av en annen ansatt i Dnb som faktisk klarte å hjelpe meg i mål med SAGA, og dette på en søndag! :eek:
    Fikk da uansett ingen ny kontakt i banken og når jeg i sommer ville få ferdig finansieringsbevis måtte jeg søke online og etterpå forklare en mer eller mindre tilfeldig saksbehandler hva jeg ville.
    Jeg nevnte at jeg antok at min allerede fremforhandlet rente ble stående (2.05%), men jeg måtte være forberedt på en høyere rente. Da i området 2.5%.
    Da ble jeg litt lamslått, har jo "alltid" en rente på 1.95% via akademikeravtalen så nå skal jeg teste markedet fant jeg ut. Tok kontakt med alle mulige banker som finnes, både store og mellomstore, i alle fall rundt 10 stk..

    Endre da opp med 2-3 tilbud som var innenfor og valgte til slutt Danske Bank. DNB kunne ikke matche 1,95% rente og selv om jeg tidligere har latt lånet stå der med litt høyere rente tenkte jeg at nå skal det bli det beste tilbudet som bestemmer. Sendte en takk for tilbudet, men deres var ikke best til alle banker som var med.
    Nordea kom tilbake og sa, "Hei, vi fikser dette, du får like betingelser og lavere rente - 1,9%".

    Ble litt gretten da, kunne de ikke ha gjort dette tidligere? Nå hadde jeg egentlig bestemt meg.. Men regnet på det og tenkte at sparer jeg 21 000 kr så sparer jeg 21 000 kr.. Nordea hadde ellers høyeste gebyr på alt som finnes, men lavere rente er lavere rente..

    Dagen før lånepapiret skulle signeres ble saken sendt over til en annen person hos Nordea. Det ble det klart at det som "senior finansrådgiver" har sagt og lovet ikke er forenelig med virkeligheten. Lånet størrelse ble redusert og delt i to bolker, dette medfører da ekstra gebyrer på rett under 20 000 kr ... !!
    Det var da helt klart "sånn er bare reglene" og ingen forklaring på hvorfor de har gitt meg annen info tidligere. Jeg ble åpenbart rasende og forklarte på en ganske streng måte at jeg finner meg ikke i en slik behandling. Noen tilbakemelding fikk jeg aldri etter dette..
    Jeg hadde forøvrig en mistanke om dette kunne skje ettersom de hadde fått utført en takst av min nåværende bolig, og for å unngå å bruke unntaksregel måtte lånet reduseres med ~50000kr. Når jeg snakket med vedkommende senior par dager tidligere ble det listet opp betingelser og pakket pent inn i gebyrene "Ekstra egenkapital på grunn av borettslag". Istedenfor å si at, "du, vi ønsker å redusere lånet noen tusenlapper" så forsøker de å pakke det inn og late som ingenting. Mulig dette funker på noen, men en sivøk/innkjøper er ikke så lett å lure..

    Og da ble det Danske Bank..

    Ble en lang avhandlig dette, men poenget var vel egentlig at om jeg hadde hatt en fast saksbehandler i DNB ville jeg antakeligvis ikke brukt så mye tid og energi på denne saken. Og om jeg i tillegg hadde fått "Ja, klart du skal få beholde din rente", så hadde jeg heller ikke gjort det...
    Den store nedturen med DNB er jo at de kuttet eurobonus-opptjening på payr måneden etter jeg fikk kortet :/

    Så konklusjonen må nødvendigvis være at det er saksbehandleren som avgjør hvilken bank som er best, ikke banken selv..
     
    Kristian, RoadKing and CowboyDan like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Digg at du kutta Nordea! Slikt går ikke an, som de gjorde der.
     
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  17. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Snakket med en kjenning for noen uker siden om forsikring. Vedkommende var meget fornøyd der han var, og jeg spurte om han hadde hatt noen skader gjennom årene? - nei det hadde han ikke hatt sa han. Vedkommende kunne ikke komme på hva som var så bra, men fornøyd det var han :). Det samme er vel det med bank. Mange her er fornøyd uten at det kommer klart frem hva de er fornøyd med. Trygghet der alt går som normalt er vel ett av nøkkelordene.

    Økonomer sier en skal bytte bank med jevne mellomrom for og oppnå beste betingelser. I dag er det lettvint med bank app på mobilen, og kort i alle farger og nyanser. I yngre dager måtte jeg ofte innom banken med lua i hånda, mens i dag vet vel de fleste som meg ikke hvor bankene holder til, da vi aldri er innom kontorene deres.
    Det viktigste for min del er renter. Hva en må betale, eller får igjen for sparepengene. Som pensjonist har jeg opplevd mye gjennom årene, men og få telefon fra banken om invitasjon til kaffe og kake samt samtale med kunderådgiver var helt uventet. Lurte på hva de ville, og det var plassering av kapital de hadde en plan på!. Ble ingen møte med banken da jeg allerede hadde bestemt meg for og bytte bank.

    Beste bank? Kanskje Nordea?. Fikk for noen år siden en lommebok i ekte skinn og masse kortlommer som jeg har ennå. :)
     
    Last edited: 20. juni 2019
    Eddie47 and RoadKing like this.
  18. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg legger liten vekt på utseende på kortet, men fungerende nettbank og app er viktig, og seieren går til Sbanken, uten tvil.

    DnB ville jeg valgt som nummer to, ene og alene pga. funksjonalitet i nettbank. Appen suger. De har også gode åpningstider og som Sagakunde får man raskt hjelp.

    På en god nr. 3 ligger DanskeBank.

    Om man har relativt mye penger stående og ikke trenger mer enn normale funksjoner ville jeg valgt easybank som tilbyr noe høyere rente.

    Når det gjelder lån så får DnB stryk av meg, og de skårer dårlig på låneramme, betingelser og kundeservice på dette området år etter år.

    Jeg er glad i Min Økonomi, som gjør det enkelt å holde oversikt over deler/hele økonomien. Sbanken la ned sin og DnB har en dårligere versjon. Danske bank sin er enda dårligere. Jeg finner heller ingen fungerende 3. part som kan være en erstatter. I de fleste banker er funksjonen helt fraværende.

    Jeg er ikke monogam og bruker flere banker kontinuerlig, alt til sitt formål og for å holde oversikt og surfe på fordelene bankene gir.
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden