Skal til både Japan og Kreta i sommer. Hvilke kort er best å bruke i minibank i utlandet for uttak av lokal valuta (med tanke på gebyrer og valutakurs)?
Jeg tror det skal holde hardt å finne noe gunstigere enn Revolut, med Bank Norwegian som en god nummer 2.
Jeg bruker konsekvent mitt norske minibankkort når jeg tar ut kontanter i utlandet. Dette er for meg bare lommepenger som er i cash … Nesten alt annet betales med kredittkort.
I den grad du trenger cash (kanskje mer Kreta enn Japan, vil jeg anta), så har du Curve i ukedagene, Revolut i helga og Bank Norwegian når du ikke vil bry deg. Hellas er det kanskje mer å hente på å sjekke hvilke type minibanker som gir lavest gebyr (typisk de inne i en bank). Da de som står langs stranda o.l vanligvis har et høyt gebyr i tillegg til kredittkortets gebyrer
Curve er en vinner på hverdager. Men husk på kampanjene til SEB kortene nå i sommer. Jordbær kortet har dobbel poeng på alle kjøp, dvs 40/100 i utlandet. Sas mc i hele juli med 50 % flere poeng (30/100 kr), i utlandet. (om du er påmeldt kampanjen) Mulig Curve kortet bør være hjemme denne sommerferien? Edit:Ser nå du skriver minibank. Da er det Curve som gjelder.
min erfaring med Curve og SAS MC i bakkant er at uttak i ATM registreres som ett nettkjøp og gir EB poeng. Vær OBS på om du har gratis Curve, så er det ikke veldig mye(£200) du kan ta ut før det løper gebyr/påslag fra Curve
Dette er vel uansett lavere enn hvis man bruker SAS MC direkte, men kanskje dårligere eller det samme som påslag hos Bank Norwegian?
Bruker selv mest Curve, og gbit’er til andre kort hvis muligheten byr seg (kursendringer, bonuskampanjer) Ellers er Wise et alternativ, de tilbyr også kort - mye mindre mas i grensesnittet enn Revolut. Jeg bruker dem til alt av mine svenske regninger.
Fyller man opp Wise på samme måte som Revolut; kjapt og greit med et hvilket som helst kredittkort? Og får man selv velge PIN for Wise-kortet?
Tror ikke man kan velge PIN, min var i hver fall noe jeg ikke ville valgt. Men, man kan se den i appen. Top-up fra kort har et lite gebyr, men bankkonto er et alternativ, her for 100kr:
Revolut er konge til dette, også fordi du bestemmer selv når du veksler i forveien til valutakonto. Obs du må nok ha metal plan eller oppover hvis du skal få tak i mere enn lommerusk uten gebyr.
Er det ikke 1000€ som er grensen for gratisplanen? Avhengig av hvor man er, er jo ofte det nok i cash. Kortautomatene brer om seg.
Har gratiskortet, og grensene er angitt i NOK. Gebyrfritt NOK 10.000,- for valutaveksling og NOK 2.000,- for ATM. Etter nevnte 2.000,- påløper 2 % eller NOK 10,- (det som er høyest) for kontantuttak.