Beste kredittkort strategi 2019

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av skyblue, 31. des 2018.

  1. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    1,473
    Bonuspoeng:
    113
    California (San Fran). Var gate-ATMen til en bank. Fått gebyret inni bankene også tidligere, da også i San Fran og Monterrey. Mitt inntrykk er at de gir gebyr straks de ser at kortet ikke er fra deres egen bank, uansett. Har vel prøvd Bank of America, Chase og en til jeg ikke husker i farten.

    EDIT: Og jo, hadde sluppet unna med en bedre deal direkte, men det er pga et sinnsykt jalla-opplegg jeg kjørte :p Var redd et uttak i NOK gjennom curve ville bli sett på som innenlands uttak (hvor BN ikke er gebyrfri). Så da satte jeg heller valuta til $ i curve-appen for kortet da jeg tok ut. Så tror jeg endte opp med å bli dobbelkonvertert :p Tror det var 917 kr på 103.5 med dollarkurs på 8,56 før valutagebyr.
     
    Maggie liker dette
  2. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,025
    Bonuspoeng:
    183
    Aha,da forstår jeg.
    Så vidt meg bekjent så funker både Norwegian kortet og fks DnB Mc med uttak i minibank uten gebyr,så lenge det står i Nok,samt er gebyrfri tid. I helgene er det vel 0,5% påslag mot dollar
     
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Etter denne reisen så lurer jeg på å kvitte med med Bank Norwegian Visa, i det minste skrive ned kredittgrensa, etter at det nye registeret har kommet, skal sjekke på det når jeg har kommet hjem o_O den eneste grunnen til å beholde det er jo at det er ett Visa, og det selskapet er det greit å ha en åpen linje til :)

    Ellers MC Premium - 12.000 poeng
    Amex Elite - 20.000 poeng

    + ei åpen dør til å tygge noen andre kort når jeg er ferdig med Widerøe. Ellers så er jeg spent på hva nye Amex Awards kan bli, spørsmålet om status et så viktig at heller flexible poeng er veien å gå?
     
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,166
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser også på om jeg skal redusere kredittgrensen. De eneste gangene jeg bruker Bank Norwegian-kortet er for kontantuttak i utland, nødkort på et annet betalingsnettverk (Visa) eller hvis jeg booker Norwegian-fly. Jeg hadde nok fint klart meg med 10.000 i kredittgrense for mitt bruk.
     
  5. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Det er enkelt å justere kredittgrensen selv i nettbanken hos dem. Gjorde det av de samme grunner som deg, blir ikke brukt ellers.
     
  6. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,025
    Bonuspoeng:
    183
    Er det ikke bedre bruke Norwegian kortet gjennom Curve?
    Du slipper valutapåslaget man-fre samt lavere i helger og får så vidt meg bekjent cashpoints på uttaket,noe man vel ikke får ved kontanuttak på Norwegian kortet?
     
    tobbens and ina like this.
  7. skyblue

    skyblue Medlem

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Hey! Noen som har noen tips og triks til kort man bør ha sden mye har skjedd etter 01.08...
     
  8. Volt

    Volt Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    YX Visa er tror jeg kan være interessant pga cashback, og ikke opptjening av bonuspoeng eller lignende.

    Kortet har valutapåslag på 1.75%, men man kan velge og få 4% cashback på kjøp i utenlandsk valuta.

    Ingen reiseforsikring i kortet.
     
  9. Naalaiveggen

    Naalaiveggen Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Det bør bemerkes at man ikke kan vite hvilke bonuskategorier som tilbys hver måned. 4% cashback på utenlandsk valuta tilby typisk nok kun på sommeren, er min erfaring.
     
    ina and Volt like this.
  10. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Samtidig skal man være oppmerksom på at cashback kun gis for kjøp inntil kr 5.000,- per måned. Litt kjedelig å finne ut i ettertid dersom man har betalt en svindyr ferie og regnet med 4% på alt...
     
    jgroneng, ina and Volt like this.
  11. Volt

    Volt Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    Godt poeng, det hadde jeg glemt!
     
  12. vidara

    vidara Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Andre kort som gir EB eller Trumf-opptjening? Care to share?
     
  13. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel ingen kort som gir ebp eller trumfpoeng via payr lenger. Men det finnes andre bonusordninger som fremdeles gir uttelling via payr.
     
  14. tobbens

    tobbens Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Kortbestilling i appen ?
     
  15. tobbens

    tobbens Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Sikker på dette?
    Jeg testet å koble Curve-kortet til Revolut med Norwegian-kortet som underliggende kort.
    Top-up på 2000 kr. Kan ikke se at det gir Cashpoints.
     
  16. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilket kort?
     
  17. tobbens

    tobbens Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    43
    Curve: Koble til Norwegian VISA
    Revolut: Top-Up fra Curve.

    Ideen er at dette blir registrert som en varetransaksjon og genererer Cashpoints hos Norwegian.
    Mao. blir det ikke regnet som en minibank-transaksjon (som har 39 kr i gebyr).

    Deretter kan du føre pengene tilbake fra Revolut til Norsk bankkonto med Swift/IBAN for et gebyr på 55 kr.

    Du får 1% cashpoint for alle transaksjoner hos Norwegian. Så hvis det er mulig å overføre 100 000 kr per måned ( kortets grense), så får du 1000 cashpoints for 55 kr. ( I tillegg kommer eventuelle renteinntekter for 100 000 kr i 14 dager).

    Det høres for godt ut til å være sant...
     
    Last edited: 16. sept 2019
  18. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    Håper den som vurderer slikt nyter bokettersynet som følger når bjellene går hos både bank og skatteetat etter at man sirkulerer 100.000 kr ut og inn av landet og tilbake til seg selv hver måned for noen få tusenlapper ekstra :) Fatter ikke at folk tør..
     
    Last edited: 16. sept 2019
    Arvid1410 and tobbens like this.
  19. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Det du beskriver er ingen nytt. Mange har blant annet drevet med maksing av ebp av transaksjoner som ikke er reelle kjøp/varehandel på ulike måter:
    - Påfylling av Revolut av SAS mc og koble payr mot Revolut for å betale regninger
    - Koble payr mot Shell mc og betaler regninger
    - Koble Vipps mot SAS mc/BankNorwegian visa/DNB kort og vippse frem og tilbake
    - Koble paypal mot amex og bruke vennebetaling for å sende penger frem og tilbake
    - Påfylling av SAS tw med kort som gir ebp og koble payr mot SAS tw og betaler regninger
    - Påfylling av SAS tw med kort som gir ebp og så sende penger til Revolut for å få 30 ebp pr. 100 kr.

    Hva har nå skjedd? SAS mc, BankNorwegian Visa og DNB, Shell mc kutter ut utbetaling av ebp/cashpoints på payr-transaksjoner og privatbetalinger i vipps. Amex sperret kort til enkelte som brukte vennebetaling i paypal (uvisst om denne praksisen fortsatt gjelder nå). SAS tw har kuttet ut påfylling av NOK med norske kredittkort. Du kan sikkert trikse og miske i en periode. Når BankNorwegian oppdager misbruk, så vil de sikkert sette inn nødvendige tiltak for å stoppe misbruk. Både SAS mc, SAS tw og Amex har bevisst at de er villig til å innføre sanksjoner mot enkeltpersoner. Kanskje BankNorwegian følger deres spor?
     
    Last edited: 16. sept 2019
    ejoa, SAJblue, EndreD and 9 others like this.
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Støtter den med 100 likes.
     
    Maggie liker dette

Del denne siden