Betaling av flybilletter over kredittkort-grense

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Pollymoe, 22. okt 2025.

1. Pollymoe

Pollymoe Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg skal betale 4 stk business billetter med Lufthansa. De kommer på ca 130k og jeg har grense på Amex kortet på 120k. Har fått beskjed på Amex chatten at det ikke nytter å sette inn 10 k ekstra og jeg får ikke søkt om økt kreditt på x antall mnd. Har noen et tips om hvordan få betalt med kort i slike situasjoner? Er det f.eks. mulig via tredjepart eller lignende ? Har også SAS Mastercard, men der er og grensen noe for lav

2. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har også fått samme forklaring fra Amex. Da sa chatten også at forbruksgrensen per fakturaperiode er lik kredittgrensen. Men, i praksis pleier det å fungere for meg å betale inn litt ekstra på forhånd likevel. I hvert fall et par 10k ekstra her og der. Jeg har ikke teste lykken og satt inn 10x kredittgrensen for å cashe ut en bil, selv om det hadde vært fristende å prøve.

3. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    43,767
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med å dele opp i 2 bookinger, så ringe LH å koble de sammen?

Lars J and Jeanette like this.
  4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Om du "slumper til" å betale inn 15k for mye, får du sannsynligvis kjøpt for dem.

Har ikke testet det med Amex (fikk så høy kreditt at jeg aldri når taket), men på andre kort har dette aldri vært noe problem. Så lenge det er et unntak.

Amex må selvsagt svare som de gjorde, fordi de ikke har autorisasjon til å være innskuddsbank - bare til å låne ut på kredittkort...

btm liker dette
  5. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Bookingsystemene tillater vanligvis ulike betalingsformer per passasjer i samme booking. Mulig du får satt tre billetter på Amex og siste på et annet kort om du ringer inn?

6. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,996
    Bonuspoeng:
    183
    Eventuelt er det mulig med gavekort/voucher? Det er jo normalt sett vanlig å kombinere gavekort med kredittkort også online. (Har ikke sjekket LH.)

K

trygveat liker dette
  7. pma

pma Medlem

Likes mottatt:
    274
    Bonuspoeng:
    53
    Hvis du booker via kundeservice hos Berg-Hansen, så kan de splitte opp passasjerene på ulike kort, men få alt på en booking.

8. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    113
    Er det kanskje mulig å be Amex om en midlertidig forhøyet kredittgrense for å betale det ?

9. Pollymoe

Pollymoe Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for mange gode tips. Jeg endte opp med å overføre litt ekstra penger til amex kortet, og da gikk kjøpet gjennom - til tross for at amex chat sa at det ikke ville gå.

Del denne siden