Bilder på forumet (skalering, størrelse, format, tips&triks)

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av milehigh, 05. sept 2014.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan forminsker du først?
    Er det denne?
    634F3F83-4975-4874-98C6-F5A87CC8CBAD.jpeg
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Fungerte ikke hos meg på høydebilder:
    (iPhone 8, iOS 13.1.3)
    FA0C6084-E735-4918-9512-9F12988B8517.jpeg
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp, jeg er advokat for det. Sliter veldig med tråder hvor det er poster med haugevis av høyoppløselige bilder i hver enkelt post. For det første står det og tygger i en evighet før jeg får tråden lastet, sekundært så kommer jeg aldri til sist leste post, men et eller annet sted høyt oppe og må bla gjennom gammelt stoff til jeg kanskje finner (hvis jeg husker, jeg er en gammel mann, som gjør så godt han kan). Kan godt være Safari som er problemet her for alt jeg vet.

    Det er leit, for jeg setter pris på at folk laster opp bilder, et bilde sier mer enn tusen ord. Men for min del betyr det for alle praktiske formål stort sett at jeg bør se det på PC.

    Reduksjon av størrelsen gjør veldig mye forskjell. Når det er sagt, hvis det ikke er enkelt å få til ifb med opplasting, så skjønner jeg at folk ikke gidder :).
     
    jgroneng liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Det enkleste hadde jo egentlig vært om IF kunne komprimert bilder automatisk.
     
    Kristian and holmen like this.
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,467
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er en av disse.
    Det er ikke bare fordi jeg ofte sitter på mobilen, men også fordi jeg bor i så grisgrendte strøk (Oslo), at eneste mulige internettforbindelse hjemme hos meg er mobilt bredbånd. Jeg har altså samme utfordring når jeg sitter på PC.
    (Ca 50% av datamengden i min husstand brukes på IF.no :rolleyes:)
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,467
    Bonuspoeng:
    293
    Her er eksempler.
    Originalen er på over 3MB, det forminskede bildet er på 222KB. Det ble kanskje litt lite, men den siste filen er på 650KB, og det funker fint, størrelsesmessig.

    DSC_1350.jpg DSC_1350b.jpg
    DSC_1350.jpg DSC_1350b.jpg

    Og her velger du om det skal bli thumbnail eller full størrelse:
    upload_2019-10-23_9-43-27.png

    Hvis du ikke trykker på noen av de knappene, så må du klikke deg inn på "linken", som med det siste bildet jeg legger til her.
     

    Attached Files:

    RoadKing and jgroneng like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Det på 222KB er mer enn stort nok.
     
    holmen liker dette
  9. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Sånn blir det hos meg... Dette er tatt med høydeformat og redusert til medium
    325B47A0-626C-42C8-BCB0-F7089CD312CF.jpeg
     
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,467
    Bonuspoeng:
    293
    Da må man la være å bruke iPhone. ;)
     
    jgroneng liker dette
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    :confused::eek::rolleyes:
     
    holmen liker dette
  12. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    En vill gjetning fra min side:

    Problemet her er vel at når man tar bilder med digitale kameraer og mobiltelefoner i portrettmodus, så er det egentlig et landskapsbilde med EXIF-metadata for orienteringen satt til portrett som lagres. Når man så åpner bildefila, så leser programmet rådata (et landskapsbilde) sammen med metadata (som definerer bildet som portrett) som da resulterer i et bilde som er riktig vei.

    Fra og med iOS 11, så ble det slutt på lagring av JPEG filer og man fikk i stedet HEIF/HEVC-format ('high efficiency') for bilder og video. Jeg mistenker at når man komprimerer bilder ved opplasting og det konverteres til JPEG, så blir ikke EXIF-metadata bakt inn i den nye fila som lastes opp. Nettleseren som så skal plassere bildet på siden finner ingen EXIF-metadata og resultatet blir et portrettbilde rotert 90 grader feil vei.

    EDIT: Det kan ikke være HEIF/HEVC som er problemet da jeg endret lagringsformatet fra standard HEIF/HEVC til JPEG/H.264 og fikk samme resultat. Da må det være selve komprimeringssteget som fjerne EXIF-informasjon.

    EDIT 2: Jeg forsøkte nå og sende et portrettorientert bilde til meg selv på e-post. I iOS vil man få spørsmål om du ønsker å komprimere bilder før man sender e-posten. Jeg valgte 'Small 38 kB' og dette bildet kom komprimert tilbake. Dette bildet lot seg laste opp til InsideFlyer rotert riktig vei. Jeg synes det er litt merkelig at det som ser ut til å være den samme prosessen i iOS produserer to helt forskjellige resultater. Men det er i det minste en noe klønete løsning på problemet om man ikke ønsker tredjeparts-apper til dette.
     
    Last edited: 23. okt 2019
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,467
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg bruker Photo Editor på Android, da kan man endre størrelse på mange bilder av gangen.

    På PC har jeg installert et program som gir meg funksjonen "Endre størrelse på bildet" i høyreklikkmenyen i Windows Explorer. Da kan man også merke mange bilder av gangen, og velge ønsket størrelse:
    https://www.bricelam.net/ImageResizer/
     
  14. sjabby

    sjabby Medlem

    Innlegg:
    159
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Dette burde vel strengt tatt være noe man løser i softwaren som driver forumet?
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,467
    Bonuspoeng:
    293
    Det hadde helt klart vært det enkleste ja..
     

Del denne siden