Bonaire sommer 24 - denne gang med One World

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 04. juli 2024.

  1. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,605
    Likes mottatt:
    24,577
    Bonuspoeng:
    183
    Dessverre ei utbredt sykje. Eg hugsar endå med gru då eg fekk snap frå ein kammerat ein 17. mai som hadde "champagnefrokost" med prosecco :mad::mad::mad:
     
  2. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Det var tydelig at vi hadde fått en reservemaskin som var dratt frem fra møllkulene for spesielle gjester. Slitasjen var tydelig, verst var det at setet mitt ikke funket.

    Flere i crew åpnet opp setet og dyttet og herjet. Artig å se hele oppsettet med knapper og dingser som skjuler seg inni der, men ikke så artig at ingenting hjalp. Masse beklagelser men intet de kunne gjøre, flyet var helt fullt så ikke noe sete å bytte til. Ble anbefalt å sende en klage så mulig jeg gjør det ved anledning og ser hva de kan tilby som erstatning.

    Maten kom etterhvert, først noen nøtter som var ok og en drink. Syntes CC var raus som ga meg to Avitor gin-flasker. Men det viste seg at dette var eneste spørsmålet om drikke gjennom måltidet så da ga det på en merkelig måte mening.

    IMG_0254.jpeg

    Så forrett, en salat
    IMG_0256.jpeg

    Dvask og ekstremt bitter, så lot det være med smaksprøve.

    Det var tydeligvis dårlig stelt på cateringfronten. Vi fikk derfor ikke velge, men beskjed om at det var henholdsvis en biff og en fisk igjen.

    IMG_0259.jpeg

    Biffgryten var ikke videre god og kjøttet hadde konsistens som godt kokt potetmos, og smak som et mislykket eksperiment i å lage kjøttkaker.

    IMG_0260.jpeg

    Fisken var enda verre, ihjelstekt laks er en ting, men denne smakte som om den var på grensen til bedervet, så lot den ligge.

    IMG_0261.jpeg

    Måltides høydepunkt var iskrem til dessert. Selv noen ordinære kuler diplom is med sjokosaus kan skinne i en forsamling av retter som dette, selv om den tydeligvis hadde tint og vært frosset igjen minst en gang før servering.

    Alt i alt en underwhelming opplevelse å fly AA biz på langdistanse. På plussiden kom crew som gjorde sitt ut fra forutsetningen. At flyet neppe er det fresheste i flåten kan man neppe holde mot dem, men maten var ikke i nærheten av noe jeg har fått hos SA. Som fruen lakonisk kommenterte, dette plasserer seg til og med under TAP på ratingen.
     

    Attached Files:

  3. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde forberedt MPC app for imigration, så ble nesten skuffet over at det overhode ikke var kø og derfor lite pong med det.

    Alle kolli kom frem og vi tok en shuttlebuss bort til nattens innkvartering - Sheraton Miami Airport. Her fikk vi to store rom med dør imellom, og ikke minst hver av gutta fikk sin egen queen size seng,

    IMG_0264.jpeg

    IMG_0265.jpeg

    WiFi ble raskt lokalisert og fred og ro senket seg over familien.
     
  4. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Miami sunrise.

    IMG_0282.jpeg

    Venter på shuttlebuss bort til terminalen, det gjør veldig mange andre også så blir spennende å se om vi kommer med.
     
  5. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Med nød å neppe klarte vi å få bagasjen inn i bussen og de siste fire plassene. Så bar det tilbake til MIA.

    Her hoppet jeg rett på curbside check-in og betalte noen dollares ekstra for å slippe køen inne på terminalen. Har gjentatte ganger prøvd å legge til bagasje på AA billetten men det vil de tydeligvis ikke ha noe av, så alt måtte gjøres på flyplassen. Ble 130 dollarpenger ekstra for å få sendt koffertene.

    Så bar det inn på terminalen hvor det var en hinsidig lang kø for Security. Hele køområdet smekkfullt og flere hundre meter ekstra kø gjennom terminalen. Anslag to timer pluss for å komme gjennom. Familien ble hensatt i køen mens jeg tuslet videre bortover terminalen, noen hundre meter lengre bort var et annet lite sjekkpunkt, dette med kun et tyvetalls personer i kø. Etter å ha forsikret meg med personalet om ar vi kunne bruke denne, ble familien ringt opp og kom raskt tuslende etter.

    Dette ble nesten som en fast track allikevel.

    IMG_0283.jpeg

    Så bar det over til E gates hvor Turkish har Lounge som også godtar Lounge-key, så da ble årets fri innganger fra Saga brent av, og ungenes læring i det harde liv ble mindre effektiv enn planlagt.

    IMG_0286.jpeg
    Turkish byr på en liten Lounge, med det essensiell, men ikke noe særlig mer. Allikevel et greit sted å slå ihjel noen timer før avgang. Siden vi våknet så tidlig og var usikre på hvor mye kø vi kunne forvente på flyplassen var vi ute i veldig god tid, nå er det ca tre timer til flyet går. Hadde vi blitt stående i feil Security kø hadde nok mesteparten av denne bufferen blitt spist opp.

    IMG_0287.jpeg
     
  6. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_0290.jpeg
    Endelig ombord på AA1428, rad 18 og boarding Group 7, men fikk plass til håndbagasjen så alt er etter forholdene bare velstand. Ingen store forhåpninger om servering eller annet de neste 3,5 timene, men har rasket med oss noen flasker vann fra Turkish så skal holde oss i live.

    IMG_0292.jpeg

    Akkurat plass nok til beina.

    IMG_0291.jpeg
     
  7. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Fin utsikt over Miami på avreisen

    IMG_0298.jpeg

    Relativt begivenhetsløs flight, servering av kjeks og cola, så kan jo si vi fikk både vått og tørt.

    IMG_0297.jpeg

    Og så var vi endelig fremme på Flamingoo International AirPort, trolig verdens mest rosa flyplass

    IMG_0307.jpeg

    Når bagasjen var plukket opp sto representant fra Caribe Carr Rental klar med bilen og plukket oss opp. Litt papirarbeid senere og det bar bort til huset vi har leid de neste tre ukene.
     
  8. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er vårt tiende år på Bonaire, hver sommer siden 2014 med unntak av kjipingåret 2020 har vi valfartet hit. De første åtte årene hadde vi et fast hus, men dette ble jevnet med jorden i fjor, og da hadde vi flyttet litt lenger opp på stranden. I år står imidlertid et nytt hus klart der vi har vært så mange ganger før, tomten og Hagen er kjent men huset helt nytt.

    Førsteinntrykket da vi kom inn var wow!

    IMG_0310.jpeg

    Herlig uteplass ved Poolen, selv om stranden ikke er langt unna.

    IMG_0311.jpeg

    Hagen og bassengområdet:
    IMG_0312.jpeg

    Huset sett fra sjøsiden: IMG_0314.jpeg

    Soverom nummer en på grunnplanet, her får en av gutta boltre seg god plass og fint bad:

    IMG_0315.jpeg IMG_0316.jpeg

    Modernr utrustet kjøkken, og også vinkjøler, me like!

    IMG_0317.jpeg

    IMG_0318.jpeg

    Soverom nummer to for junior nummer to:
    IMG_0323.jpeg

    IMG_0322.jpeg

    Og i annen etasje master bedroom, dette med en flott balkong:

    IMG_0319.jpeg IMG_0321.jpeg

    Siden det ligger en super dykkesite rett utenfor stranden er det også godt med skylletanker og steder for tørking av utstyr.

    Og ikke minst en grill som må testes etterhvert:

    IMG_0329.jpeg

    Veldig bra førsteinntrykk og tror det skal bli vanskelig å ikke trives her i sommer!
     
    haifinn, NorFlight, Kalsnes and 45 others like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,069
    Likes mottatt:
    33,352
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje bruke den nyopptjente CT’n med KLM for en tur til Bonair, det huset så digg ut. Dykker ikke, men man kan vel ha det fint lell :)?
     
    Sunnfjordingen and Sonictravel like this.
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Her kan man kose seg uansett vil jeg mene :)

    IMG_0332.jpeg
     
    Stuttfeiten, kjeeli, Earl and 19 others like this.
  11. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke uventet ble det en tidlig kveld første natt, etter lang reise. Våknet også opp relativt tidlig, og kunne nyte en morgenkaffe med utsikt til pelikaner som var ute og fisker frokost, en ivrig kolibri som sanker nektar i blomstene og annet fugleliv.

    Bassenget er tydeligvis til glede for flere enn oss:

    IMG_0344.jpeg

    En liten fugl jeg ikke vet navnet på har bygget rede i lampa, kanskje det er «trost i taklampa»?

    IMG_0346.jpeg

    Litt snodig kunst her og der på eiendommen:

    IMG_0347.jpeg

    Drivvedkunst og spesielt skilt laget av drivved er populært her på øya, over hele eiendommen finnes diverse skilt med forklaring på disse værbitte gamle plankene, her instruksjon om ikke å bruke dykkeutstyr i poolen:

    IMG_0349.jpeg

    Det ble en tur på supern når de åpnet, fikk bunkret opp med egg og bacon og diverse andre nødvendigheter. Etter frokost var det bading og sløving på programmet. Fant ut at det er installert lydanlegg med Spotify oppkobling med høytalere både på terrassen og stranden så nå chiller jeg med musikk og en kald cola i skyggen.

    IMG_0345.jpeg
     
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Fast takst første feriedag er diverse papirarbeide og logistikk. Utpå formiddagen ble det derfor en tur bort i gata til Wannadive, vår tank-pusher de siste årene etter at Dive Friends Bonaire slutter å være vennene være på grunn av elendig gjennomføring (eller manglende gjennomføring) av dykkekurs for ungene.

    På Wannadive ble vi varmt mottatt og gjenkjent fra tidligere år, hadde også klippekort på godt over tjue tanker igjen fra i fjor, og det skader det jo ikke å ta med seg.

    IMG_0355.jpeg

    Fire stykk skjemaer fyllt ut, sertifiseringskort inspisert. Og så var det avgift til STINAPA - narurparkforvalteren, som tar en tax på 40 USD pr hode for å få rett til å dykke. Dette i tillegg til vanlig turistskatt på 75 USD pr pers. som betales online før ankomst eller på flyplassen.

    IMG_0356.jpeg
    Med papirarbeidet på plass ble tanker og bly hentet ut.

    IMG_0357.jpeg
    Som bildet viser, leiebilen er tilpasset formålet og kommer med tank-rack for å holde tankene på plass.
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,715
    Likes mottatt:
    872,432
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tar soverommet oppe ..
     
  14. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,296
    Likes mottatt:
    2,261
    Bonuspoeng:
    113
    Alltid hatt et øye på Bonaire. Ha en herlig tur!
     
    Sonictravel liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,069
    Likes mottatt:
    33,352
    Bonuspoeng:
    293
    Det gjør du sikkert :D
     
    Eddie47 and Sonictravel like this.
  16. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Kom oss i vannet og fikk et oppfriskningsdykk på husrevet utpå ettermiddagen. Men må fortsatt jobbe litt med GoPro’en for å huske hva som gjør hva av de to knappene på kameraet, resultatet denne gangen var en del langvarige videoer av mye rart mens jeg intetanende svømte rundt, kun avbrutt når jeg prøvde å ta et bilde…

    Et stemningsbilde fra kvelden får gå som erstatning for manglende UW fotos

    IMG_0377.jpeg

    Det kan se ut som en lampe har gått, men det er der fuglene har bygget rede så lyspæren er fjernet :)
     
  17. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,605
    Likes mottatt:
    24,577
    Bonuspoeng:
    183
    Neste IF-tur etter allianseskiftet?
     
  18. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    I tropene er det ofte slik at en må dele hus med forskjellige krabater og kryp.

    IMG_0381.jpeg
    Denne kan jeg gjerne ha i hus, og han/hun må gjerne spise seg feit på andre mindre velkomne gjester.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,069
    Likes mottatt:
    33,352
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel dårlig med muligheter for champagnebrunch der vil jeg tro.
     
    Eddie47 and Sonictravel like this.
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,560
    Likes mottatt:
    63,286
    Bonuspoeng:
    293
    De selger da vel champagne på øya?? Man får ikke mer moro enn man lager selv!
     

Del denne siden