Bonaire sommer 24 - denne gang med One World

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 04. juli 2024.

  1. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,605
    Likes mottatt:
    24,577
    Bonuspoeng:
    183
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,069
    Likes mottatt:
    33,352
    Bonuspoeng:
    293
    Sunnfjordingen and Sonictravel like this.
  3. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok muligheter for å kjøpe champis her ja, skal over på «Best Cellars» litt senere i dag for å fylle opp vinkjøleren så finner ut status da, på supern har de glorete prosecco flasker med masse bling, så greit å styre klar av innkjøp der :eek:
     
    Kristian, paron, Eddie47 and 2 others like this.
  4. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Siden det var en åpenbar bekymring knyttet til min kortsiktige og langsiktiges helses utvikling i potensiell champagnetørke ble det en liten ekspedisjon ut for å undersøke status og kunne svare ut noen presserende reiserelaterte spørsmål om Bonaire.

    Første stopp «Best Cellars». Her har jeg tidligere pleid å bunkre opp, men siden de hadde flyttet siden sist måtte jeg først finne den nye sjappa. Butikken hadde dessverre krympet til 1/4 av tidligere størrelse, og utvalget var dertil redusert, og skrekk og advarsel - ingen champagne her lenger!

    IMG_0388.jpeg
    De hadde imidlertid noe jeg savner på polet, 10% avslag når man kjøper 12 flasker eller mer, så da ble det en kasse Louis Jadot -
    Chablis, Beaujolais og Pinot Noire, ispede litt riesling og rosé.

    Fortsatt på en mission bar det videre til «Bottles» IMG_0389.jpeg
    Jeg kan her berolige alle som er bekymret, det var champagne å få tak i! ikke det største utvalget men dog noe.

    IMG_0390.jpeg

    IMG_0391.jpeg

    Blir nok en tur tilbake hit når beholdningen begynner å skrante.

    Siste stopp var supern, som jeg tidligere har latterliggjort på grunn av prosecco only utvalget deres. her viste det seg at kritikken var litt forhastet da de hadde bygget nytt rom for den dyreste vinen siden sist, så også her var det faktisk bobler å få tak i.

    IMG_0392.jpeg

    Prisene er ikke nødvendigvis noe å skryte av, i alle fall ikke om en er på kundesiden av transaksjonen. Möet’en jeg endte med kom på 82 USD, polpris 550, så kommer ikke til å ta med kvote herfra.

    IMG_0393.jpeg

    Vinskapet er da passe fullt og vi bør klare oss en god stund.
     
  5. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,662
    Likes mottatt:
    4,042
    Bonuspoeng:
    113
    Er det lov å spørre om hva huset koster per uke etter nyoppføring? Må si det begynner å vibrere litt i bookingfingeren hvis dere vurderer et annet sted til neste år..Og vi kommer nok uansett til å dra et par uker senere siden vi ikke har barn i skolealder lenger.
     
    NoLimit and Sonictravel like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,715
    Likes mottatt:
    872,432
    Bonuspoeng:
    293
    @holmen @Sunnfjordingen @RoadKing og alle dere andre…. Grunnløse bekymringer om champagne er bekreftet!
    Vi kan sette @kjeeli i gang med å planlegge en IF/Champagnetur til Bonaire en gang etter at SAS har solgt seg selv til «LuftLaget» ..
    Høsten 2025?
     
    kjeeli, Kristian, holmen and 4 others like this.
  7. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,501
    Likes mottatt:
    3,979
    Bonuspoeng:
    113
    Sykt hvor mange det er av de på ABC-øyene, jeg satt langs bassenget på hotellrommet i Curacao i en uke for noen år siden, poenget var vel at jeg skulle være i karantene, men det manglet så absolutt ikke på gjester av denne sorten. Spesielt ikke rundt måltidene

    Flott reisebrev så langt! God tur videre
     
    Sonictravel liker dette
  8. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Far griller, Mor lager salat,

    IMG_0398.jpeg

    Fant noen fine ribeye stykker på butikken som jeg skal prøve å ikke ødelegge, aldri brukt såpass fancy grill før så fallhøyden er stor!

    Dårlig timing, må drikke GT’en min i kjøkkentjeneste og rekker såvidt å se på solnedgangen fra brygga!

    IMG_0399.jpeg
     
  9. cuivien

    cuivien Medlem

    Innlegg:
    164
    Likes mottatt:
    1,254
    Bonuspoeng:
    93
    Ser også for meg at siden vi har lokalkjente så bør det la seg gjøre å ringe til Bottles og informere om at de bør fylle opp hyllene fordi det kommer et tyvetalls svært tørste nordmenn :D
     
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Bare viktig å planlegge i god tid, for noen år siden var ungene skuffet hele ferien da det ikke var melk å oppdrive til den supersunne amerikanske frokostblandingen de hadde siklet etter i måneder. Grunnen var at «melkebåten» hadde fått motorstopp ved Jamaica og måtte taues i nødhavn. :)
     
    Kalsnes, Kristian, cuivien and 6 others like this.
  11. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Vår nye venn og husmaskot som jeg har gitt navnet Pelle Pelikan, til tross for manglende konklusiv kjønnsidentifikasjon, er ute på tokt.

    IMG_0404.jpeg
    IMG_0409.jpeg

    IMG_0411.jpeg

    Selv drikker jeg kaffe på en ekstra kingsize strandstol nede ved vannet og tenker trolig mindre på hvordan fisk som hadde smakt godt akkurat nå.
     
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Ble Beach Club dag i dag. Fruen insisterer på forandring og nekter å sitte i hagen hele tiden så da ble det å pakke sammen rusk og rask å flytte gjengen ned til Ocean Oasis.

    Her er det chill, stedet er dimensjonert for å ta imot en haug med folk fra cruisebåter. Men ingen slik er i havn i dag så det er levelig.

    IMG_0412.jpeg IMG_0413.jpeg IMG_0414.jpeg IMG_0415.jpeg

    selv får jeg fnatt av å ligge på en solstol eller i en cabana mer enn noen minutter, så har dratt med meg dykkeutstyr og plukket opp noen fulle tanker på veien hit. Måtte forhandle litt med innehaveren av dykkesjappa ved siden av for å få lov til å dykke fra stranden, men etter noen innledende misforståelser hvor han trodde jeg skulle dykke med dem, og ikke hadde tid før om lenge, ble det gitt klarsignal. Så nå er det snart i vannet, da bør jeg være oppe igjen akkurat i tide til lunch.
     
  13. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Ut i havet igjen, dykkesiten heter «Punt Vierkant».

    IMG_0419.jpeg

    UW-selfie:
    IMG_0431.jpeg

    Fin undervannshage med masse liv:
    IMG_0433.jpeg

    Firecoral, fin å se på, ikke spesielt digg å komme borti:
    IMG_0432.jpeg

    Etter en svømmetur på en drøy halvtime hadde jeg fornøyelsen å hilse på en svamp jeg kjente igjen fra i fjor. Passe sært å være på «fornavn» med svamper 10.000 km hjemmefra, men jeg syntes det var hyggelig lell. Svampen var kun overrasket over gjensynet:

    IMG_0430.jpeg
     
  14. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Det ble 70 minutter under vann, litt mer enn planlagt da jeg overkompenserer for strømmen og kom opp et stykke for langt syd på første forsøk, så da var det bare å gå med på tre meter og drive de siste ti minuttene tilbake.

    Kom opp i tide til lunch. Ocean Oasis har en meny som spenner flere verdensdeler, allikevel var alt velsmakende.

    Gyoso:
    IMG_0426.jpeg

    Nachos med kjøtt:
    IMG_0427.jpeg

    Arepas:
    IMG_0428.jpeg

    Nudler med kylling:

    IMG_0429.jpeg
    Bra kjøkken som kommer til å få besøk av oss flere ganger!
     
  15. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,406
    Likes mottatt:
    7,889
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å se sommertradisjonen er på plass i år også, fint å se dere er vel fremme og kan nyte ferielivet :)
     
    Sonictravel liker dette
  16. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    På dagens ettermiddagsdykk på husrevet traff vi på en svær barrakuda.

    IMG_0438.jpeg

    Det minnet meg på at jeg må bestille bord på fiskerestauranten
     
  17. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Tirsdag kveld og restaurantene som har vært stengt søndag og mandag er åpne igjen. Vi ordnet et bord på et av stamstedene Osaka, hvor de serverer sushi med et vist californisk tilsnitt.

    Vår trofaste taxisjåførerinne Elisabeth ble rekvirert, hun trengte ikke adressen når vi fortalte at vi ikke bodde der vi bodde i fjor men samme sted som foregående år, og hjertelig klem til alle når hun kom å plukket oss opp.

    På Osaka var det også gjensyn. Nesten så vi ikke trengte å si hva vi skulle ha, siden vår mann har stålkontroll og husker favorittene fra sist.

    IMG_0447.jpeg
    IMG_0446.jpeg

    Ikke så mange bilder av bordets gleder, når favoritten, tempura rullen «volcano roll” kom på bordet tok det kort tid før den lekkert danderte tallerkenen var redusert til bare smuler igjen.

    Vår mann på Osaka kjenner mønstret vårt og booket oss inn for tirsdagene de neste ukene først og ba oss om bekreftelse etterpå på at det var i henhold til plan, noe som selvsagt var spot on!
     
  18. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Onsdag startet vi med et dykk på vraket «Hilma Hooker». Skipet var en balje brukt i narkotrafikk som ingen påberopte seg eierskap og etterheve sank ved kysten av Bonaire. At ingen kom frem og sa «det er mitt skip». Skyldes trolig de mange tonnene med narko som var funnet ombord og som var grunnen til at skipet endte i arrest på Bonaire.

    Nå er dette et flott dykkermål ca åtte minutters moderat svømming utenfor stranden syd for byen. Maksdybde 30 meter, vraket har lagt seg til på styrbord side med kjølen opp, men ikke helt tiltet opp ned, så man har fortsatt tilgang til lasterom og styrhus. Med Nitrox i tanken får en akkurat passe bunntid til å svømme rundt hele vraket før man sakte går opp revet og tilbake til land.

    Vi traff på en temmelig svær grouper når vi kom ned på skipet ved baugen:

    IMG_0471.jpeg

    Baugen ligger opp fra bunn så en kan svømme under den, dybden her er dykkets dypeste og en bikker akkurat tretti meter.

    IMG_0470.jpeg
    IMG_0469.jpeg

    Fremre mast ligger skrått ut fra sekk og ned på sandbunnen.
    IMG_0468.jpeg

    Styrhuset er temmelig åpent og kan svømmes gjennom
    IMG_0467.jpeg

    Lasterommene er åpne og herfra og ut er det fin utsikt:

    IMG_0466.jpeg IMG_0465.jpeg

    Skorsteinen:
    IMG_0464.jpeg

    Den beste oversikten får en akter ved roret og propellen, her er det grunnere enn ved baugen og dybden er ca tjue ish meter på bunn.

    IMG_0463.jpeg
     
    Last edited: 10. juli 2024
  19. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Måtte en tur inn i sentrum i dag for å shoppe mer vannfast plaster på apoteket, sensnubleskader etter et ublidt møte med en dansk sykkelvei på tur med @kjeeli og @holmen tidligere i sommer må pleies :)

    Så da fikk jeg tatt noen bilder fra hovedgaten her i Kralendijk - Kaya Grandi.

    IMG_0488.jpeg
    IMG_0490.jpeg

    På kvelden ble det utekino på Empire Cinema, moro for hele familien med Despicable Me 4:

    IMG_0483.jpeg

    IMG_0484.jpeg
     
  20. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,932
    Likes mottatt:
    29,277
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har fått meg en ny venn på husrevet:

    IMG_0504.jpeg

    Så lenge en oppfører seg pent mot ham er han snill og grei, men blir en for nærgående kan han blåse seg opp og få ut piggene.

    IMG_0505.jpeg

    Dagens andre dykk var nord på øya, site Karpata, her var det en lokal vakt som måtte pleases før man gikk i vannet.
    IMG_0506.jpeg

    Utrolig sikt og flott undervannslandskap med lange tversgående «daler»

    IMG_0507.jpeg

    IMG_0508.jpeg
     

Del denne siden