Bonaire sommer 24 - denne gang med One World

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 04. juli 2024.

  1. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha vært ute med båten til East Coast Divers på formiddagen alene, mens resten av familien som lenge og holdt seg hjemme, ble bil pakket og hele gjengen dro og dykket «Oil Slick Leap».

    Her traff vi jackpot når det gjelder naturopplevelser under vann, rett før vi skulle avslutte svømte vi rett inn i en gigantisk bait-ball. Ti tusener av fisk på alle kanter!
    GPTempDownload.jpeg

    GPTempDownload.jpeg

    Ikke alltid lett å holde oversikt over hvor ungene er når en vegg av fisk kommer:

    GPTempDownload.jpeg

    GPTempDownload.jpeg

    Vi svømte rundt i denne gryta med fisk som bølger frem og tilbake i alle retninger, av og til lynraskt av og til sakte, i godt over fem minutter, før alle plutselig stakk nordover.

    IMG_0916.png
     
  2. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,851
    Likes mottatt:
    12,155
    Bonuspoeng:
    183
    Det er så kult og sjå alle bileta under vatn, samt kult at heile familien dykkar.
    Takk for at dykk delar!
     
    Sonictravel liker dette
  3. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Mange takk! Artig for oss å kunne få med hele familien, selv om gutta til tyder mener ar det er like spennende som å gå på tur i marka tror jeg også de hadde en wow opplevelse i går!
     
    snus_mumrikken liker dette
  4. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    I opphisselsen over å ha svømt midt i fiskegryte i går hadde jeg helt glemt å se gjennom kameraet etter utflukten på østsiden av øya tidligere på dagen.

    Der hadde jeg blant annet truffet denne lille skøyeren:
    IMG_0930.jpeg

    På «Turtle City» var denne skilpadden hektisk opptatt med å klø seg ved hjelp av korallene:
    IMG_0931.jpeg
     
  5. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_0935.jpeg
    Siste kveld på Bonaire for 2024 sesongen, og vi måtte runde av oppholdet med et siste besøk på favoritten «La Cantina».

    IMG_0936.jpeg
    Upåklagelig stemning som alltid og hyggelig at servitørene kjenner oss igjen og tar seg tid til litt småprat om løst og fast mellom slagene, forhåpentligvis treffer vi endel av de samme folka neste år om de ikke har flyttet seg videre til en ny øy.

    Menyen her bestemmes mest ut fra hva som har blitt dratt opp av havet nylig, og i dag sto Blue Marlin ceviche på menyen, så det måtte jeg jo teste. Absolutt en fisk som smakte bra og som jeg gjerne tester igjen.

    IMG_0946.jpeg

    Catch of the day var barrakuda, og det smaker jo alltid knall, så måtte holde meg på fiskelinjen:
    IMG_0947.jpeg

    Mens vi til mye klager fra utålmodige juniorer nektet å «chugge» resten av champagnen for å komme oss videre til dessert, fikk ungene fripass på drinkmenyen, mojitoen falt spesielt i smak, vel og merke virgin varianten av drinken :)

    IMG_0949.jpeg

    For dessert tuslet vi hundre meter opp i gata til Gio’s for iskrem, siden det var siste kveld ble den svær!

    IMG_0951.jpeg

    Nå gjenstår det å tørke dykkerutstyr så godt det lar seg gjøre og en kraftig pakkeinnsats før ferden går videre til Miami i morgen ettermiddag.
     
    kjeeli, NorFlight, EndreD and 22 others like this.
  6. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Etter noen tiner med heftig pakking nå på morgenkvisten har jeg endelig kommet i likevekt

    IMG_0961.jpeg

    Veier inn på hhv 22,7 - 22,7 - 22,8 - 22,7 og 22,7 kg. Happy med det og håper bagasjevekt på flyplassen også er det!
     
  7. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Ble møtt av en sykt lang og saktegående kø når vi kom frem på flyplassen.

    IMG_0962.jpeg

    Siden vi er stutusløse og flyr eco, var det bare å stille seg bakerst å vente. Ti minutter gikk og vi hadde rykket ti centimeter frem.

    Men så kom det en fyr å ba oss bli med ham, så vi gjorde og han åpnet en egen skranke på siden av køen.

    IMG_2451.jpeg
    Der var det rett gjennom før vi ble eskortert til egen bag drop, de andre i køen så smått misunnelige ut! Aner ikke hva som ga oss denne flaksen, men tipper vi sparte en time i kø, så klager ikke.

    IMG_0963.jpeg

    Security og passkontroll var køfritt. I avgangshallen er den lille loungen stengt, åpner tydeligvis kun for KLM, så plan om å kjøpe seg inn her utgikk raskt. I stedet blir det corona fra kiosken mens vi slår ihjel tiden frem til avgang.
     
    kjeeli, NorFlight, EndreD and 17 others like this.
  8. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Vant SSSS på boarding passet, så har blitt forvist til et eget avsperret område ved gate hvor de tydeligvis skal sjekke meg ekstra nøye. Resten av familien måtte fint holde seg unna, så nå sitter jeg her å venter i ensom majestet.

    IMG_0965.jpeg

    Bord og latekshansker satt frem, så her skal det sjekkes!
     
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk til slutt sjekket bagasjen og var sistemann ombord, stappfull flight til Miami i dag og ikke mye luksus å melde.

    IMG_0976.jpeg
    Servering bestod av kjeks og vann, i tillegg meget enkelt utvalg av ting å kjøpe. Noe å spise var i alle fall ikke mulig å oppdrive. Vi fikk i alle fall tak i en vin, og til tross for at fruen satt og viftet med kortet ble det aldri avkrevd betaling. Tipper dette er en ukjent EBD perk? ;)
     
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Ankomst MIA gikk etter forholdene greit, lang spasertur på kryss og tvers gjennom flyplassen før vi kom til passkontroll.

    Hadde forhåndsutfylt MPC som ble sendt inn når vi landet, og fulgte skiltingen for dette, riktignok måtte jeg to ganger argumentere med vakter som skulle sende oss i andre retninger men kom etterheve frem til målet. Siden dette flettet seg sammen med køen for U.S. og skillet til den andre køen var langt i gokk tidligere var det ikke mulig å anslå om vi sparte noe på dette, men var i alle fall ikke lang ventetid der vi endte opp. Skilting og brukeropplevelse underveis kunne imidlertid vært bedre. Fikk sikkert fem spørsmål av typen «er du sikker på at det er her vi skal?», « Er det ikke veldig lenge siden det sto non U.S visitors til høyre, og vi skal fortsatt rett frem?». Så i det minste pustet jeg lettet ut da vi skled gjennom.

    Når bagasjen endelig var plukket opp og vi kom oss ut i ankomsthallen sto heldigvis sjåføren vi hadde bestilt fra Execucar klar.

    IMG_0979.jpeg
    Hadde booket en Pemium SUV for å være sikker på å få plass til alt stashet. Bra var det, for vi fylte godt opp bak, sjåføren var trolig en tidligere pro tetris spiller så det gikk bra.

    IMG_0980.jpeg

    Gutta var imponert over bilen og at det sto tyggis og vann klart til oss, at vannet var nær kokvarm Pelegrino, var ikke så stas, men det var masse knapper å trykke på for alle setene så det ble fort glemt,

    IMG_0985.jpeg

    Mye trafikk en lørdagskveld så bilturen varte og rakk, men fikk i alle fall sett litt underveis inn til South Beach.

    IMG_0986.jpeg
     
  11. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Hotellet de neste nettene er Bentley Hotel på South Beach. Temmelig underwhelming inngang og resepsjon, men heldigvis greit med plass i penthouse leiligheten vi har innkvartert oss i.

    Siden vi var sent ute ble det lite tid til bilder før vi hadde dumpet bagasjen og løp ut for å spise. Rakk å knipse stuen med sovesofa til gutta.

    IMG_0987.jpeg

    Og en tur ut på takterrassen med utsikt ned til stranden.

    IMG_0989.jpeg

    Så hastet vi avgående, hadde reservasjon på en italiensk restaurant «That’s Amore» noen kvartaler opp stripa, Planen var rett og slett å sørge for noe mat som falt i smak for alle når vi alle hadde levd på AA’s diett gjennom dagen.

    IMG_0992.jpeg
    Pastaen her var bra, men og det er et stort men, den var tydelig priset ut fra lokasjon. Mellom 400 og 500 spenn for en pastahovedrett er i drøyeste laget og det før tips, så fantastisk bra var det ikke.

    For å høyne den «italienske» stemningen dunket de på med en for meg ukjent musikksjanger skrudd til 11 - italiensk trekkspillmusikk. Om oktoberfest var i Italia vil jeg tro dette er musikken de hadde spilt. Vi fikk dem heldigvis til å skru ned noen hakk så vi slapp å skrike til hverandre, men var fortsatt noe undrende til konseptet.

    Siden det er lørdag var det også forventninger om lørdagsgodt, det tok det en god stund å velge ut på sjappa vi fant rundt hjørnet for hotellet

    IMG_0996.jpeg
     
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Det ble en grytidlig døndagdmorgen for meg. Mens de andre lå og sov snek jeg meg avgåtte 06:30 og tok en Uber med dykkerutstyret mitt bort til Ace Diving, hvor tur var booket.

    IMG_1002.jpeg

    Finfin båttur ut gjennom havna og oppetter Miami Beach i en times tid.

    IMG_1007.jpeg

    IMG_1009.jpeg

    Første dykk var på en gammel oljeinstallasjon senker på rundt tretti meters dybde. merkbart kjærligere i vannet når man kom litt ned i dypet her enn det jeg har vendt meg til.
    GPTempDownload.jpeg
    GPTempDownload.jpeg

    Neste stopp var et lite vrak av et fartøy som het «Narwal». Her hadde strømmen plukket seg godt opp og guiden vår som skulle hekte line til vraket måtte prøve tre ganger før han fant det.

    I vannet var det bare å hekte seg på drift line bak båten straks man hoppet uti og dra seg frem til descent line festet i baugen på vraket. Herfra ble det omvendt klatring hvor vi måtte dra oss ned hengende etter linen i strømmen.

    Nede på vraket kunne man søke ly bak konstruksjonen, men anstrengelsen med å komme ned gjorde at min tildelte buddy raskt brukte opp gassen sin, så ble en hastig opplevelse.

    På vei opp var det klynge på linen så jeg ventet litt lenger nede og prøvde å ta bilder av kaoset, ikke helt sikker på hvor mange som har klumpet seg sammen her:
    IMG_1028.jpeg

    IMG_1030.jpeg
     
    kjeeli, NorFlight, EndreD and 22 others like this.
  13. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Familien hadde tilbrakt formiddagen ved poolen på hotellet så når jeg kom hjem var det klart for lunch.

    Men på veien ble det en liten spasertur via stranden.
    IMG_1014.jpeg
    IMG_1016.jpeg
    IMG_1015.jpeg

    Lunch ble inntatt på Joe’s Stone Crab. Med 111 år bak seg på Miami Beach kan en vel trygt påstå at dette er en institusjon.

    Bilde av bilde av den opprinnelige restauranten, den lå på samme sted men det meste er forandret siden den gang

    IMG_1025.jpeg

    Trivelig lokale med herlig ambience
    IMG_1018.jpeg

    Og ikke minst god mat! Vi måtte selvsagt gå for Stone Crab når vi først var her:

    IMG_1021.jpeg

    Trivelig servitør som ga oss en liten omvisning og litt historie bak stedet etter måltidet

    IMG_1024.jpeg

    Her i hjørnet er det som var Al Capones stambord, fra det hadde han full oversikt over lokalet….

    IMG_1026.jpeg
     
    Last edited: 29. juli 2024
    haifinn, kjeeli, NorFlight and 24 others like this.
  14. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Siden vi voksne bestemte lunchsted ble det ungene i førersetet for middag, og da ble det Raising Cane’s. Selv har jeg ikke noe forhold til denne fastfood kjeden, men trettenåringene mente tydeligvis at dette var the place to be.

    Det mente mange andre også, lang kø, diskokuler i taket og DJ som kjørte show og spelte høy musikk som jeg har lite forhold til. Jepp, begynner å bli gammal!

    IMG_1038.jpeg

    Maten var chicken fingers, som jeg syntes smakte helt ordinært fritert litt tørr kylling, dvask rifla påmfri, og en grillet loffskive som mest av alt smakte sukker, men hva vet vel jeg?

    IMG_1045.jpeg

    Fordelen med fastfood er at det går fort, i alle fall når en har kommet seg gjennom køen. Kunne derfor etterhvert forlate åstedet og finne en italiensk vinbar i stedet. Her var det en hyggelig servitør fra Buenos Aires, som skrev ned flere tips til oss for en foranstående reise. Så nå har jeg litt å sysle ned på reiseplanleggingsfronten utover høsten.
     
    NorFlight, kjeeli, EndreD and 21 others like this.
  15. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen kødder med amerikanske porsjoner, sikringskost til frokost:

    Eggs Benedict med bacon og skinke
    IMG_1050.jpeg

    Croque Madame
    IMG_1049.jpeg

    Og litt sukker til ungene en gigantisk pain au chocolate
    IMG_1051.jpeg
    og kakao med et hint av krem
    IMG_1048.jpeg

    Sunt og godt:)
     
  16. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    På tide å gå all in som touristy mcTourist på mandagen så vi la ut på tur med Thriller MIA. Hurtigbåt Miami Vive style, trodde først det var denne vi skulle ombord på

    IMG_1053.jpeg

    men så var det flere som dukket opp og det var denne her som freste oss rundt i stedet

    IMG_1055.jpeg

    Været så litt tvilsomt ut, og i tillegg var det masse advarsler og ansvars vaiwers om at vi kunne bli våte og what not. Så kjøpte og dresset oss opp i regnponchoer.

    IMG_1090.jpeg

    Regnet holdt avstand og sjøsprøyt var det lite av, men siden vi hadde tettsittende ikke-pustene plast drapert rundt oss ble vi trolig mer våte enn noen andre…

    Båten fikk fort og vi cruiset rundt og så på husene til the rich and famous. Som gammel GTA Vice City spiller var det nesten nostalgisk :)

    IMG_1091.jpeg
     
  17. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Tilbake på land bar det til Little Havana i en Uber. Iskrem sto høyest på lista og det var ikke vanskelig å finne stedet vi trengte.

    IMG_1056.jpeg

    Azucar Ice Cream bød på et rikt utvalg av smaker
    IMG_1057.jpeg

    Ble lit gatevandring etter iskrem med en pitstop for litt å drikke. Noen bilder fra vandringen:

    IMG_1065.jpeg

    IMG_1063.jpeg
    IMG_1064.jpeg

    Og litt titting på veggmalerier
    IMG_1067.jpeg
    IMG_1069.jpeg

    Dykkebuddyen min fra søndag, som var en local, hadde tipset oss om Old’s Havana Cuban Bar & Cocina, så hadde booket bord her. Bra var det, for stedet var populært.
    IMG_1083.jpeg

    Kult lokale med band som spilte hva jeg antar var kubanske låter.
    IMG_1071.jpeg

    IMG_1073.jpeg

    IMG_1070.jpeg

    Testet en delt forrett med mye rart jeg ikke kan navnet på eller helt vet hva var, men det meste var digg

    IMG_1079.jpeg

    Prøvde en kyllingrett til main, litt skuffet her da det ble vel tørt og må vel si at jeg likte ris og bønnekomboen best.

    IMG_1082.jpeg

    Bra stemning og en tredjedel av prisen for et italiensk måltid på turisstripa så ingen grunn til å klage, og mojitoene var killer, i alle fall de to jeg fikk smakt på (var syv varianter å velge mellom).

    IMG_1077.jpeg
     
  18. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Litt bilder gatelangs fra Ocean Drive rett ved hotellet:

    IMG_1095.jpeg
    IMG_1094.jpeg

    IMG_1096.jpeg

    Vi er innkvartert på Bentley med takterrasse i fjerde etage på hjørnet.

    IMG_1097.jpeg
     
  19. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    Tirsdag var det mer turistaktiviteter i boka. Booket utflukt til Everglades med airboat gjennom Viatrumf og Viator. Mye via via i bestillingen med andre ord.

    Tur satt opp til klokke. 13, med innsjekk en halvtime før. Som presise nordmenn møtte vi på tiden og fikk beskjed om at bussen ville være der først klokken 13. Stusset litt, men ok, gikk å shoppet litt for å slå ihjel tiden. Når bussen kom stilte vi oss opp, da var beskjeden at boarding startet 13:20. kokvarmt og ingen skygge, så etter noen svette minutter gikk jeg inn til reisebyrået og forlangte at de åpnet dørene til bussen så køen i det minste kunne vente i AC.

    Bussjåføren var på dette tidspunkt ikke en mann med godt humør, og han var mektig irritert, og mente at vi best burde stå å vente ute siden avgang var først 13:30. En noe opphetet replikkveksling om at dette var merkelig da vår billett sa 13:00 fulgte, og til slutt ble vi sluppet ombord.

    Når vi først kom avgåtte fulgte en times bussing. Været så nå relativt kjipt ut.
    IMG_1098.jpeg

    Fremme ved Sawgrass Visitation Center ble det mer venting på bussen, Lyn og torden i området gjorde det utrygt å dra ut med båt, men etterlever ble klarsignal gitt.

    Suste rundt i airboat i en knapp times tid, dessverre var den eneste alligatoren vi så på veldig lang avstand, mulig den er en del av bildene nedenfor men er ikke sikker.

    IMG_1099.jpeg
    IMG_1107.jpeg
    IMG_1105.jpeg

    Tibake igjen var det tre kvarter før retur med bussen, så fikk et lite foredrag om alligatorer samt mulighet til å klappe en småtting.
    IMG_1123.jpeg
     
  20. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,300
    Bonuspoeng:
    183
    På vei tilbake til Miami gikk alarmen jeg hadde satt for 24 timer før avgang med BA hjemover. Siden BA skulle ha rundt 1500 kroner pr pers for setereservasjon (!), og jeg var for gnukk til å betale dette, ville jeg prøve å være tidlig ute så vi blir sittende noenlunde samlet.

    Ble litt fortumlet da teksten om at sjekk inn åpner 24 timer før avgang ble endret til at sjekk inn åpner om 23 timer og 59 minutter. Hektisk aktivitet fulgte!

    På flight details som man kommer inn på via link i Mail viste det seg at avgang var 1. august og ikke 31 juli som vi trodde!

    Ble i stuss over hva som hadde skjedd her så gjorde litt grundigere undersøkelser. Opprinnelig booking som lå i mailen viste 31 juli. Men så den 24. desember var det dukket opp en Mail fra BA om at flighten til Oslo 1. august var kansellert, og deretter en Mail samme kveld om nye flight details, denne kun med link og ikke detaljer om endringer, men var trolig her vi var ombooket til en dag senere. jeg har trolig ikke fulgt altfor godt med på dette på julaften og hele greia har bare sklidd forbi!

    Ble rask booking av en natt til på hotellet. Samt telefon til Execucar om at bil til flyplassen måtte skyves ett døgn. Heldigvis får vi beholde samme rom og slipper å flytte over på et annet, så alt i alt blir det en liten uventet forlengelse av ferien. Ungene var i alle fall happy!
     
    Flyrlavt, haifinn, Earl and 24 others like this.

Del denne siden