Bonusbilletter bestilt - mellomlanding krever flyplassbytte?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av JetSnacker, 13. juli 2025.

1. JetSnacker

JetSnacker Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, jeg har aldri booket bonusbilletter med mellomlanding før, men jeg oppdaget nå at mellomlandingen min i New York lander på EWR og neste fly går fra LGA 3 timer og 50 minutter senere.

Jeg har aldri opplevd en mellomlanding som krever at man bytter flyplass, er dette vanlig? Jeg tror det blir veldig knapt med tid å komme seg mellom disse to. Jeg får ikke endret på de på nettsiden heller, men ser det er ledige billetter til salgs samme dag. Er det noe sannsynlig at jeg kan få endret denne utreisen? Hva må jeg ut med for å endre det? Jeg har bestilt med 2 for 1 med amex. Begge reisende er SAS gold, om det har noe å si

Tusen takk for alle råd

2. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke veldig vanlig, og denne ville jeg fått endret. 3:50 er ikke all verden med tid om det er kø i immigrasjonen på EWR. Så lenge det er tilgjengelige billetter ska du endre bookingen ved å ringe SAS.
    Om du bestilte før 4. juli skal det være 150,- per pers for endring. Etter denne datoen er det 750,-
    Status/AMEX spiller ingen rolle i denne situasjonen.

3. JetSnacker

JetSnacker Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar. Ringte kundeservice to ganger, og de klarte ikke gjøre noe for å endre det, så da får det bare stå til

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det er normalt å finne billetter mellom flyplasser som deler kode, eller rettere sagt, har en samlekode.
    Eksempel er NYC som deles mellom EWR, LGA og JFK eller TYO som deles mellom HND og NRT.
    Systemet har noe som heter MCT - minimum connection time, som indikerer hvor lang tid du må ha mellom disse for å få det til å regnes som en sammenhengende billett.
    Har ikke noe oppslag her og nå, men noen med aktivt expertflyer abonnement kan fiske opp dette enkelt.
    Det kan f.eks. være 3 eller 4 timer som kreves og da vil det i de fleste tilfeller være tilstrekkelig med tid for å komme seg mellom disse. Om man ikke rekker det så skal i utgangspunktet flyselskapet dekke kostnaden med nytt fly på andre siden, men det er mulig man må sannsynliggjøre at man ikke har somlet på veien.
    Har personlig kun gjort dette en gang så vidt jeg kan huske, i Tokyo, og siden jeg praktisk talt aldri sjekker inn bagasje var det null stress. Det sagt, jeg er nok også blandt de mer reisevandte og blir sjelden stresset så tar normalt slikt med knusende ro. Det løser seg jo som regel alltid uansett :cool:

Teknolai and kiev like this.
  5. JetSnacker

JetSnacker Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar :)

Det ordner seg jo alltids for snille piker, så jeg satser på at dette også skal gå bra. Jeg har mistet mang en connection på mellomlanding i USA opp igjennom, men det var akkurat dette med bevisbyrden dersom det skulle vise seg å være litt knapt med tid. Satser på at det skal gå fint, det har jo skjedd at vi har landet før tiden også på OSL-EWR

6. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg prøver bare å være nøye med å sjekke dette, og dette er en av grunnene til at jeg prøver å unngå LHR, for selv om det ikke direkte er å bytte flyplass så må en bytte terminal på en av Europas største flyplasser med omfattende sikkerhetskontroller i tillegg. Så til nød om transit er lang nok, men helst ikke. Blir tryggere på denne flyplassen når SAS begynner å lande på riktig terminal i forhold til Skyteam, da blir det bedre men slik det er nå så unngår jeg LHR nettopp av denne grunnen her.

7. JetSnacker

JetSnacker Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Da har jeg lært meg det også :D alltid dobbeltsjekke hvor man flyr inn og ut på mellomlanding

8. JetSnacker

JetSnacker Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Bare for å oppdatere denne hvis noen andre noen gang finner seg i samme situasjon så gikk det bra, men det var ganske stressende når køen i immigrasjonen på EWR tok gode 90 minutter. Kom oss videre uten noen forsinkelser, selv om flyet også var ca 20 minutter forsinket på vei inn til EWR. Prøver nok å unngå samme rute neste gang!

9. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,212
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har erfaring hvordan immigrasjonsprosessen er ve Logan airport i Boston? Tar det like lang tid som ved JFK/EWR?

10. SK927

SK927 Medlem

Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    53
    MPC går som regel på under 10 minutter. De er også mer konsistente på bruk av MPC enn f.eks. JFK. Vanlig visumkø tar sjelden mer enn 30 min, de siste 3-4 gangene har jeg vært gjennom på under 5 minutter. Dette er erfaringer fra å ha flydd foran gardina, sitter du bak i bussen tar det nok litt lenger tid.

Hvis du har uflaks havner du rett bak Hainan airlines fra PEK, da kan det ta tid…

Magnus77 liker dette

Del denne siden