Bonushjelp!?!

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Thomas, 12. sept 2013.

1. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,634
    Bonuspoeng:
    113
    1. Enten du har CT eller ikke så kan den legges på ved første bestilling eller når du legger til returen - og den gjelder for hele reisen.
    2. Til/fra AMS pleier å gå helt greit når du er så tidlig ute. Videre fra BKK er et vanskeligere spørsmål. Du er jo avhengig av Skyteam og da er det spørsmål om hvor du skal. Husk at om du legger til en (gjelder også en kort) reisestrekning med Vietnam Airlines så dobles poengkostnaden...

trulsdd liker dette
  2. Storbaba

Likes mottatt:
    2,634
    Bonuspoeng:
    113
    Generell betraktning - slik jeg opplever kommentarene fra alle som prøver å finne billetter med rimelig kort frist, så er kommentarene stort sett at det er ingenting.. Gjorde noen raske søk på sas.no - det finnes 2 på biz CDGEZE 15.4 og 23.4, samt 25.4 men denne kommer også opp på søk OSL-EZE. Retur i april ser jeg kun UX...

CDG-GIG finnes også med 2 biz 2. og 3. og 7.4 - men ser ingen retur, heller ikke fra GRU..

Men så er jo også påsken midt i april..
    Ah, ser nå at dere er 3 - ikke sjekket på 3, men det kan du jo gjøre på de nevnte datoene, jeg søkte etter 2..

Last edited: 18. febr 2025
  3. unwillingnorthman

unwillingnorthman Nytt Medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    13
    Ja tilbudet er jo skrantent på et helt annet nivå enn tidligere selv godt i forkant og utenfor press-tidspunkt, men kjernespørsmålet blir vel egentlig om det kan være håp om at AF/KLM billetter til slutt dukker opp også i EB nærmere avgang, eller om dynamiske prismodellen i praksis slamrer flydøra igjen for EB så snart de billigste har gått.

Er det noen erfaring å skjele til her sålangt?

4. graphite

graphite Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    406
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ligger inne med varsler på Søramerika for tiden, og jeg ser at det er bevegelser i tilgjengelige seter. Men med dagens tilgjengelighet må man tydeligvis være forberedt på å supplere med intra-søramerikanske kjøpte billetter. Så jeg ligger inne med søk for alt fra SSA og nedover med GIG, GRU, EZE og SCL. LIM også, der går min grense.
    Men mye av returene er med Delta via USA, og de er jo ikke aktuelle for dere. (Dessuten bare Eco).
    En annen ting er at O/D tydeligvis gjør at det kan lønne seg å søke Søramerika-Skandinavia. Da jeg booket en retur nylig var AF longhaul "hjem" til CDG ikke synlig. Men ved å søke helt til ARN/OSL/CPH, dukket longhaul biz opp.

5. Storbaba

Likes mottatt:
    2,634
    Bonuspoeng:
    113
    Det har jeg også sett. F.eks. at reiser med start/slutt i AMS via CDG finnes, men at CDG til/fra destinasjonen ikke ligger ute. Man skal kunne litt for å klare å utnytte alle muligheter..

6. graphite

graphite Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    406
    Bonuspoeng:
    63
    Men jeg akkurat dét (antakelig det eneste) syntes det var verre med LH-gruppen. Jeg så en haug med ganger at det ikke var plasser f eks hverken på direkte longhaul ZRH-GRU eller FRA-GRU. Men plasser på samme longhauls ved å fly ZRH-FRA-GRU eller FRA-ZRH-GRU. Det var akkurat som om LH fakturerte SK per segment.

7. Storbaba

Likes mottatt:
    2,634
    Bonuspoeng:
    113
    Vi hadde jo VIE-trikset før - men det at det ble lagt ut reiser fra VIE uavhengig av FRA/MUC hang kanskje sammen med tilbudet til Austrian-medlemmene, selv om det var litt merkelig at vi kunne booke disse... Men O(rigin)/D(estination)-begrensninger er helt vanlig, også på vanlige betalte billetter og er ikke en bonussak..

8. graphite

graphite Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    406
    Bonuspoeng:
    63
    Dersom person A vil reise FRA-GRU og person B vil reise ZRH-GRU, hva er O/D-gevinsten ved å tvinge A til å reise FRA-ZRH-GRU og person B til å reise ZRH-FRA-GRU?

9. Storbaba

Likes mottatt:
    2,634
    Bonuspoeng:
    113
    Forklarer heller VIE-caset som er et bedre/mer relevant eksempel:

Søkte man fly VIE-BKK kunne man finne VIE-FRA-BKK. En fant ingen reiser mellom FRA-BKK. En person i FRA kunne da ikke bestille en reise FRA-BKK, ei heller FRA-VIE-FRA-BKK. Vi kunne derimot legge til OSL-VIE slik at vi fikk f.eks. OSL-VIE-FRA-BKK - og mange fikk også SAS til å fjerne VIE-delen slik at en satt igjen med OSL-FRA-BKK. Mao. fikk de som skulle reise fra FRA ikke mulighet til å booke, de måtte vente på at andre seter skulle bli gjort tilgjengelig. Det var bare "de andre" som fikk booket.

10. graphite

graphite Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    406
    Bonuspoeng:
    63
    Jada, jeg er godt kjent med VIE-tricket, og det var vel et eksempel på streit O/D management fra LH's side. Mens situasjonen i #4206 ikke kunne forklares med den modellen.

11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,327
    Bonuspoeng:
    183
    Awardbilletter faktureres per segment, så det er her hele oppsiden ligger for flyselskapene ved å gjøre det på den måten.

Denne er fra 2013, men prinsippene er nok relevante i dag også. $50 for VIE-FRA er jo litt når det skjer mange ganger.

upload_2025-2-20_6-58-26.png

Det er sånn sett en fornuftig måte å gjøre det på. De som flyr for poeng er ofte mer tilbøyelige til å ha en ubeleilig reiserute og dermet kan disse reisende tvinges til å fly mer. Flyselskapene tjener mer på å fylle ekstra seter som det sikkert har konkludert med at ellers ville vært tomme. På ruter som ZRH-FRA, VIE-FRA, VIE-MUC etc har LH garantert en del usolgte seter jevnt over. VIE-FRA har feks 10-12 daglige avganger, så det å skrape sammen noen kroner for tomme seter er god forretningsdrift. I aller beste fall så har de nok til og med trigger noen å bestille cash-billetter til feks VIE slik at reisen kan starte der, og da har det plutselig tjent enda mer penger.

Det fungerer akkurat på samme måte med cash-billetter. I mange tilfeller er A-B-C rimeligere enn A-C. Hva er gevinsten til flyselskapet? De fanger både kunden med høy betalingsvilje som betaler for A-C og kunden med lav betalingsvilje som verdsetter penger over tid og bestiller A-B-C til en lavere pris. Hadde de hatt samme pris på begge alternativene ville de mistet enten en kunde eller omsetning. Prinsippet er det samme med bonusbilletter. De som absolutt vil fly direkte er som regel villig til å betale for det, mens bonusnissene som først og fremst er ute etter en god deal aksepterer, noe motvillig, å fly litt på kryss og tvers. Hadde VIE-FRA vært et kjempebra market med veldig høy yield og fyllingsgrad, hadde det nepper vært slik at tilgjengeligheten fra VIE hadde vært mye høyere, for da hadde de ikke trengt å fylle flyene med bonusnisser. Med en fyllingsgrad på 80-90% for serviceselskapene vil det i teorien alltid være ledige seter hvor man kan få litt ekstra inntjening ved å selge disse til partnere uten at det går utover selskapets omsetning.

Last edited: 20. febr 2025
  12. graphite

graphite Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    406
    Bonuspoeng:
    63
    Ah! Da så!
    Men til forskjell fra rev.-billetter hvor en tredjepart (pax) er inne i bildet med eksterne midler, så må jo mye av gevinsten på slik ZRH-FRA-GRU/FRA-ZRH-GRU-praksis gå opp i spinningen partnerne imellom dersom f. eks. SK gjorde det samme med M&M-folket? (Rent bortsett fra at vi i gjengen her vel sørget for at det var en.. eh.. mild asymmetri i partner-bonusuttak programmene imellom)

Cumulus liker dette
  13. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,327
    Bonuspoeng:
    183
    Tja. Det sørger for at man holder liv i bonusprogrammene, ved å sørge for tilgjengelighet. Alternativene er null tilgjengelighet, og dermed får ikke flyselskapene solgt poengene sine, som åpenbart er god butikk.
    Det er jo tredjepartspenger inn i bonussystemene i form av at det kjøpes poeng på et tidspunkt. Til syvende og sist er det faktisk forbrukeren (en selv) som betaler for alle poengene i form av mat på Kiwi, kortgebyr hos SEB/AMEX, hotellopphold hos Hotels-com etc. I motsetning til cashbilletter så merkes ikke denne 'betalingen' av kunden i det billetten bestilles, men pengene kommer inn utenfra for bonusbilletter også.

14. btm

btm Medlem

Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Kan tipse om at det er nå sluppet bonusseter mellom CPH og SEA fra mai-oktober. Dessverre meget lite som er tilgjengelig med feeder fra Vestlandet per nå, men det er nå en del seter tilgjengelig fra CPH i skrivende stund.

Cumulus liker dette
  15. Storbaba

Likes mottatt:
    2,634
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke f... om jeg skal til den bananreplublikken som ledes av aper for tiden. Nå er det mange steder man ikke kan reise om en tar styresettet i betrakning, men når våre allierte blir slik som dette........
    Det er heldigvis mange andre steder å reise :cool:

Cumulus, sss and Trykkern like this.
  16. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    67,996
    Bonuspoeng:
    293
    Finnes ikke feeder fra OSL i oktober heller. Bare Go som bonusbilletter, og de kan ikke kombineres på nett.. Fordi det skal bli biz?

btm liker dette
  17. btm

btm Medlem

Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Ringte inn og sjekket om fjorårets policy, hvor man betalte 150kr i gebyr for å legge til tilslutningsfly når de ble sluppet, fremdeles gjaldt. Det gjorde det ikke. Agenten hevdet man kun betalte 750 kr per person (uavhengig av enveis/tur-retur) for å legge til feederflights, noe jeg syntes hørtes rart ut. Så spørs om begge svarene må gå på klype-salt-kvoten.

18. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    67,996
    Bonuspoeng:
    293
    Kan man ringe inn nå og booke Go OSL-CPH og biz videre?

19. btm

btm Medlem

Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, dessverre ikke. Men, det var en periode i fjor hvor man på SAS-bonusreiser kunne legge til tilslutningsfly (i samme bookingklasse) på et senere tidspunkt, mot et gebyr på 150+150, i stedet for 750+750 som da er praksis nå (link). Hadde vært spesielt aktuelt nå som det ikke slippes SAS Bonus Business etter september, så synd det forsvant så raskt.

20. trulsdd

trulsdd EBD

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Med fare for å gjenta spørsmål jeg har stilt før; er det ikke mulig med feeder flights? Eller misforstår jeg begrep og ordninger her? Må det være tilgjengelig SAS Plus fra SVG til AMS/CPH for å kunne legge det til i bestillingen?

Del denne siden