Er 100 000 poeng for mye for en T/R reise til vestkysten av USA for mye? En reise som koster +/- 30 000kr? Mulig du har for store forventninger?
Er jo bare 400 flights i Norden uten gullbonus.. Og tar man flytoget i tillegg dekker man jo nesten reisen for et barn i tillegg
Ja det er nesten rett dersom man velger å bare fly med billetter som SAS nesten ikke tjener penger på ...
Poenget mitt er at 100 000 poeng er ekstremt mye for et selskap som "SAS", du kan aldri sammenligne servicen og det du får av f.eks Turkish/Austrian mot det SAS tilbyr deg, og det tror jeg er 8 av 10 enig med meg. Og til deg Eddie47. Nylig hadde Turkish en kampanje til hele verden, blant annet til U.S.A for 14000kr i business tur/retur. Jeg søkte både fra oslo,københavn, stockholm osv... og hvor du henter inn priser til 30 000 vet ikke jeg altså, men det hørtes mye ut. Det var også en annen kampanje med Singapore Airlines nylig som noen av disse gutta her inne postet, jeg søkte i business class mitt i sommerperioden(desember-januar) til Australia fra stavanger via london i A380 alle strekninger til 20 000kr,
Nå aner ikke jeg når du ser for deg å dra, men en heelt tilfeldig uke i september koster 23 593 kr med SAS. Ikke helt 30, men ikke helt 14 heller. SAS er ikke blant de billigste og de har sjelden kampanjer og feilprisinger. TAP hadde salg til Boston eller New York for ikke lenge siden for ca 7000 kr, Lufthansa har hatt omtrent det samme til andre destinasjoner. Ellers kommer du ofte til Bangkok for 10-15k kroner i business. 100 000 poeng er hvertfall det billigste vi med Eurobonuskontoer kan betale for å komme oss til USA. Tilgjengeligheten får være et annet spørsmål.
Hei origo, jeg lurte på om du kunne kort forklare hvordan du bestilte denne reisen med OS? ringte du SAS og hvor søkte du opp dette? og når du har denne "CT", da kan du lissom bestille 2 for 1 slik jeg forstår det? Og hvordan klarte du å få det til 90 000 poeng og ikke til 100 000 poeng slik det står hos SAS, har du et annet medlemskap hos et annet star alliance partner? takk
Søk om et SAS EuroBonus Platinum American Express Card og omsett for 100.000kr i løpet av et kalenderår. Se uttakstabellen for Star Alliance hos SAS for å finne korrekt pris du må betale til ulike soner. 90.000 poeng for Business Class stemmer for sonen North/Central Africa & Middle East hvor blant annet Mauritius befinner seg. Når du har nok poeng på konto og en aktiv Companion Ticket kan du ringe SAS på telefon 64816099 for å bestille reisen. I forkant kan det være lurt å ha sjekket om ønsket reiserute har tilgjengelige bonusbilletter. Dette kan gjøres gratis hos United eller ANA ved å registrere seg og søke i Award Reservations-verktøyene deres.
@miura har forklart det godt. Kan legge til at jeg har lært mye på dette forumet. Har gjort som @Are og sett på Wikipedia for å finne hvilke Star Alliance selskaper som flyr til MRU i Businessclass (i dette tilfellet Austrian Airlines og Turkish Airlines). Leter så opp best mulig routing til hub (Wien, siden jeg valgte Austrian). Jeg bruker betaltjenesten ExpertFlyer for å søke etter ledige bonusbilletter. Jeg oppfatter MRU til 90000EBP som svært rimelig (selv om det kommer et tillegg på 3900,- i skatter og avgifter pr.pax).
Wiki høres tungvint ut, mener at dette er den absolutt beste siden til å finne ut hvilke destinasjoner som er tilgjengelig med de forskjellige selskapene http://routemap.staralliance.com/
Miura, takk for forklaringen du beskrev ovenfor, det var til stor hjelp siden jeg er mer eller mindre helt "ny" på dette feltet. Det var nyttig stoff dette her, så igjen takk for all infoen. Origo, jeg tror ikke du har gjort noe dumt valg her når det gjelder Austrian på en lang reise, dem leverer service når du er ombord uten tvil, så hadde nok gjort det samme som deg. Turkish er sikkert like gode dem også, bare at man må ta en liten omvei via Istanbul, men hvorfor ikke om du liker å reise. Håper du lager en trip report på denne turen. Vil også bare spør deg, du sier 3900kr pr.pax i avgifter, jeg personlig syns det var litt mye, grunnen til at jeg sier dette er fordi jeg var innom en dag hos united.com og søkte etter noen bonusbilletter, og da kom Turkish/Austrian opp som 2 alternativer, men avgiftene der var mye mindre enn dette du måtte betale nå for din reise. Jeg søkte da oslo-wien-chicago/oslo-istanbul-chicago, og avgiftene var på ca 300kr pr.pax, så vet ikke hva den "store" differansen skyldes. Og til deg også, takk for all infoen du oppga.
At han f.eks. ikke flyr med UA points.. Det er ca 3500-4500kr uansett med SAS.. Poenget er at prisene er ikke universelle, de avhenger av selskapet som du har poeng hos. Har du poeng hos UA gjelder priser og avgifter som du ser hos UA, har du hos SAS gjelder disse ikke...
Hva tenker du Are, kanskje det hadde vært like greit å skifte beite om til united, og heller begynne å samle poeng hos dem, og kanskje la SAS drive med sitt. Jeg føler at det er utrolig mange her inne (på forumet) som virkelig bruker mye tid/krefter og ikke minst legger store summer med penger igjen hos SAS, men for svært lite igjen tilbake.
Kan ikke se for meg at det gir noen mening å legge over til United så lenge du bor i Norge og flyr stort sett SAS. Regnet på det for en stund siden og fant ut at det er ikke noe poeng. Så lenge vi bor her er det kun Aegean som er verd å vurdere utenom SAS.
Amerikanske selskaper er litt snillere når det kommer til uttak av bonusbilletter, og har generelt ganske lave avgifter i forhold til de Europeiske selskapene. SAS tar 116 EUR fra en sone til en annen. Er ikke så ille når man tenker på at disse billettene koster 20-30K https://insideflyer.no/sas-eurobonus-senker-alliance-reiser/