Heisann! Spør på vegne av min bror som egentlig skulle avgårde på bryllupsreise i morgen tidlig, på en booking gjennomført av meg. BGO-AMS : KLM Biz AMS-CGK : Garuda Biz CGK-DPS : Garuda Eco KLM har sendt varsel om at første legg til AMS i morgen tidlig kl 06:00 er kansellert på grunn av været. Tviler litt på at de finner andre alternativer som tar han til AMS før 12:05 i morgen som er avgang med Garuda til CGK. Har bedt han om å ha is i magen og se hvilket alternativ KLM kommer opp med, men hva gjør vi hvis de ikke finner noe alternativ nå i kveld? Tips til ruter vi selv kan foreslå? Optimalt sett bør de fortsatt kunne ankomme på søndag 5. oktober til DPS - og for å redde starten på bryllupsreisen hadde det jo vært hyggelig om det var i Biz. Er litt var for at KLM ikke tar på seg fult ansvar for å ta de helt til DPS, siden Garuda har de neste flyvningene der, og som vi alle vet her, så flyr de bare 3 ganger i uken fra AMS.. Håper dere har noen gode råd i en stressende situasjon!
Må velge om det er viktigere å komme frem i tide eller reise biz da. Får vel noe erstatning hvis man blir nedgradert?
Det er vel dessverre bare 60% av billetteprisen eller noe sånt, som blir umulig å fastslå når den er kjøpt med poeng. Men helt sant poeng! De får ta den avveiingen selv. Status nå er at Garuda har foreslått ombooking til BGO-AMS med KLM på mandag 6 oktober, og videre AMS-DXB-DPS med Emirates (EK) i klasse O, som vel er economy hos dem..
Søker du på Google flights finner du en del Biz muligheter med skyteam fra CPH i morgen, må bare komme seg dit da. Spørs om de er interessert i å fikse billett på en av de avgangene, og om det finnes en connection dit så man når
Takk! Det hjelper jo noe på saken, men om de ikke får reist før mandag ryker halvparten av Bali oppholdet, ikke refunderbart hotell og en prepaid middag :/ Håper SAS/KLM kan komme opp med en tidligere rute
Prøvde å snakke med SAS også. Den engelsktalende på telefon virket ivrig på å prøve å hjelpe, men fant ikke en dritt. Første mulige hun kunne se var fra AMS på mandag. I tillegg måtte det visst være "partners" ellers kunne de ikke confirme tickets. Hjalp ikke noe å henvise til EU261 og krav om første mulighet med samme hvilket selskap. Prøvde meg på Singapore Airlines også fra CPH-SIN-DPS på både lørdag og søndag, men de kunne hun ikke finne, og da var det visst ikke mulig. Så mye for SK/SQ sammarbeid og codeshare.. Det er ledig med Qatar fra OSL i morgen kl 16:05, og SAS har mange fly fra BGO til OSL i morgen, så det står bare på viljen - eventuelt en agent som faktisk kan fikse det..
Er nok lite spillerom med fullbookede fly: En teoretisk mulighet med WF BGO-TRF i morgen formiddag og transport for egen maskin til OSL, men hadde personlig ikke tatt sjansen på den i det varslede uværet.
Ganske uheldig med ekstremvær og høstferie. Skal selv fly fra TRD-OSL i morgen tidlig og håper det ikke blir noe krøll da alle fly helt til mandag er utsolgt.
Vanskelig når været er som det er. Hadde en kompis som hadde bonusbilletter med KLM og AF TRD-AMS-CDG-SIN, ble litt forsinket inn til CDG så rakk ikke flyet, og jeg ba han kreve å bli booket om til SQ i C dagen etter istedenfor med AF siden de flydde på kvelden mens SQ hadde dag flight, det var null problem i skranken hos AF på CDG. KLM sitt ansvar å få de i vei siden reisen er i morgen. Bare synd været er som det er Men de skal kunne booke dere om på hva som helst som passer best.
Ahh, hadde helt glemt at det fortsatt er høstferie.. været er jo en liten greie her, men etter hva jeg kan se er det bare 3-5 flights totalt som er kansellert i kveld på grunn av dette, og nyheter ellers melder om at man kan forvente at flyvninger i størst grad skal gå som normalt i morgen.. Får prøve KLM/SAS i morgen tidlig på nytt og håpe på en bedre løsning. Takk for innspill!
Møtte på en litt mer hjelpsom agent hos KLM på telefon i dag tidlig, så fikk booket om til en reise i dag BGO-FRA : FLIGHT LH 873 - LUFTHANSA FRA-SIN : FLIGHT LH 9764 - LUFTHANSA / OPERATED BY: SINGAPORE AIRLINES, SQ 325 SIN-DPS : FLIGHT LH 9792 - LUFTHANSA / OPERATED BY: SINGAPORE AIRLINES, SQ 946 Så da er det bare å krysse fingrene for at det første flyet går ut fra BGO senere i dag, så ankommer de samme dag som de egentlig skulle. Gjenstår i så fall bare å finne ut av hvilket medlemsnummer man bør legge inn. Alle flights har RESERVATION CONFIRMED, BUSINESS (J) Bror har gavegull fra meg i 2 år til, så trenger ikke egentlig statuspoeng, og han har nok EB-poeng for tiden også. Skader vel ikke da å bygge litt poeng hos M&M? Han reiser i jobb med Lufthansa fra tid til annen og er vel Frequent Traveller Er det i det hele tatt mulig å få poeng til SAS for kona hans? Det opereres jo av Singapore Airlines, som SAS har avtale med, men KLM ordna jo LH-flightnumber og tickets
Bra det ser ut til å løse seg. Jeg tenker at bonuspoeng er best å samle i store kvanta, ikke små poengpotter her og der som er vanskelig å bruke på noe fornuftig. Det blir jo litt poeng av en slik tur, men om det kun holder til en énveisbillett med LH-gruppen i Europa er det kanskje litt begrenset verdi - da kan kanskje noen ekstra poeng hos SAS være vel så greit, om de får kreditert der. Jeg er ihvertfall veldig happy med å endelig ha fått brukt noen slengere av noen AA-poeng som jeg opptjente for lenge siden og aldri fant noe reell bruk for.
Om ikke jeg tar helt feil har det i en annen tråd blitt meldt om vellykket kreditering av SQ på LH code share til EuroBonus etter overgangen til SkyTeam. Edit: her var den: https://insideflyer.no/forums/threads/status-på-lufthansa-og-singapore-airlines-joint-venture.22265/