Booke ekstra sete av for your (and other passangers) comfort?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Christian, 31. aug 2025.

1. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet hvordan skatter og avgifter slår ut dersom jeg ringer sas og booker en sas flyvning der jeg også booker setet ved siden av meg? Må jeg betale alle skattene på dette setet og fuel surcharge? Mot Asia er prisene i business og premium stort sett uaktuelle for en familie på fire, men det er uaktuelt for intimsonen for flere av oss og sitte klemt inntil en fremmed i tolv-tretten timer.

2. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    Har kun gjort dette i europa og det var da ingen avgifter oppå. Kun prisen for selve setet.

Christian liker dette
  3. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
    Men da er det jo nesten gratis?

4. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    43,767
    Bonuspoeng:
    293
    Betalte 36USD for ekstra sete MAD-CPH tirsdag som var, kanondeal. Må ringes inn som regel, sjelden det kommer opp på nettsiden

Om du kommer deg på en A330 så er det jo 2-4-2 i eco så da løser deg seg selv

5. Tore

Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    Nesten…
    Det koster 899 for flighter i Europa og 1499 for langdistanse.

Christian liker dette
  6. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
    Og dette er altså når du bestiller billettene, ikke noe "om vi har ledige seter" rett før avreise?

7. Tore

Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    Dette er prisen når du booker over telefon. Kan ikke legges til i etterkant.
    Da må du vente til innsjekk åpner og kjøpe setet ved siden av deg OM det er ledig når innsjekk åpner og at SAS faktisk åpner for det.
    Da koster det 299/799

Vegard9000 liker dette
  8. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Er fortsatt soft-blokkert sidesete en Diamant-fordel? Opplever blandet erfaring.

9. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,239
    Bonuspoeng:
    93
    Har selv blandet erfaring. Noen ganger ja, noen ganger nei. Følger via awardfares.com, og det avhenger veldig fra flyvning til flyvning. Sist flyving så jeg at setet ved siden av meg var blokkert par timer før avgang. Men ombord i flyet skjønte jeg fort at det er endret. Flyet var stappa fullt og jeg fikk en nabo. Awardfares bekreftet dette.

Andre ganger er det ikke blokkert i det hele tatt, og andre ganger igjen blokkeres det og holdes blokkert.

10. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,871
    Bonuspoeng:
    183
    Det som er sabla irriterende er når de i gate sier ja til at noen får bytte fly / id pax også plasserer de disse i midtsete ved meg som er diamant, mens det er massevis av ledige midtseter bakover, hvor jeg kan garantere at ikke alle er diamant:oops:

11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Pleide alltid å skje da jeg var diamant. Så lenge flyet ikke var stappa. Upublisert fordel, men mange flyselskap gjør det samme - og de kan selvsagt ikke garantere noe.

Nå er jeg EBG, og det fungerer overaskende ofte fortsatt.

Snakket med en hyggelig dame ved siden av meg på LHR-OSL før helgen, og hun reiste med en venninne.

De to snakket sammen på vei nedover midtgangen, jeg var allerede i setet mitt (prio boarding). Så skilte de lag og venninnen satt lenger bak, mens midtsetet stod åpent. Tenkte ikke mer over det, og flyet var uansett under halvt fullt.

Men min nesten-nabo på den andre siden av midtsetet fortalte at det ikke gikk an å plukke midten her, og at setet "var opptatt" da de sjekket inn i appen. Det var aldri opptatt i appen sett fra min side, og SAS må ha gjort en soft blocking.

eventyrer, NoLimit, Kjetil L and 2 others like this.
  12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Har opplevd og observert det samme. Hvis man sjekker seatmap på awardfares.com eller expertflyer.com så blir setet ved siden av som regel blokkert ca når innsjekk åpner. Da jeg var diamant ble begge setene ved siden av blokkert og etter jeg rykket ned til gull bare midtsetet.

Preference and tobeornot999 like this.
  13. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,239
    Bonuspoeng:
    93
    Interessant. Det er først når innsjekk åpner at setet blir blokkert. Det var nytt for meg.

I går var ikke innsjekk åpen og ingen block. I dag, når det åpnet ser jeg at setet ved siden av meg er blokkert (sitter på 1F) og jeg er EBD. Bak meg er begge setene ved siden av en innsjekket reisende blokkert. Vedkommende er kanskje Pandion...?

Screenshot_20250903_001411_Samsung Internet.jpg

NoLimit and tobeornot999 like this.
  14. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Har noen prøvd å velge midtsetet på en tom rad og se om begge nabosetene blir blokkert?

15. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    549
    Bonuspoeng:
    93
    Samme erfaringer hos meg også!

paramberg liker dette
  16. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,239
    Bonuspoeng:
    93
    Interessant utvikling fra i går, til i dag. Gått fra 5 blokkerte, til 4:
    Screenshot_20250903_191049_Samsung Internet.jpg

Mens jeg som diamant i appen kan velge følgende seter:
    Screenshot_20250903_191129_SAS.jpg

Altså, jeg kan velge selv de blokkerte setene.

tobeornot999 liker dette
  17. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Setene blokkeres kun for de med lavere status enn seg selv. Altså ingen EBP med ledig nabosete ombord.

Preference and DJasko like this.
  18. mrtrond

mrtrond Medlem

Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg har en flyvning om litt og sitter på en ekstra benplass rad midtsete. Ser i awardfares at setet ved siden av er blocked (bassinet sete fo baby). Er det softblocked fordi jeg er usselig gull eller fordi det faktisk er et bassinet sete og noen med baby skal dit? Jeg kan faktisk velge det setet også.

Del denne siden