Bot fra Italia.

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av jtmath, 01. febr 2017.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Du, kamerat. Hvor er min invitasjon??

    Tipper det er såpass enkelt at jeg har Amerikansk førerkort, addresse i USA og Norsk pass.
     
    miura liker dette
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Merkelig. Disse kameraene startet vel for en 3-4 år siden og de er egentlig ganske sjelden i nord Italia fortsatt.

    Områder å se opp for er:

    -- 1) uskiltede områder i byer som Roma, Firenze mv. trenger du en permit for å ha lov å kjøre i sentrumsområder. Det er en skikkelig scam som overhodet ikke er skiltet.

    I Firenze f.eks. bor vi på Westin eller St. Regis og man kommer alltid over broen, sving til høyre og voila, inn på torget til valet parking.

    Du gjør da akkurat det google maps forteller deg å gjøre sammen med mange andre.

    Men da har du allerede pådratt deg 50 euro i bot. Og hotellet forteller ikke alltid om dette. Heldigvis gjorde de det sist gang vi var der og de tok seg av å regge bilen din mot 5 euro

    Screen Shot 2017-02-02 at 2.22.28 PM.png

    Men det var ingen skilt på engelsk som advarte oss

    Fartskamera er stort sett rundt Roma i anmass, så det gjelder å holde seg opp til 10km over. De er dog ikke på de større motorveiene.
     
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    :D

    Jeg har lagt opp. Skrev none artikler om alle mulige tips ifm fartskontroller, tekniske hjelpemidler osv, men tror det meste er borte fra nett. Var ikke helt politisk korrekt og passet ikke med min atomic cosmic top secret:oops:
     
    tommy777 liker dette
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Have S7, willing to travel ;)
     
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    :D:D

    Har en pent brukt jeg og (les liten sprekk) S8 er bestilt og kommer muligens allerede denne måneden. Eller snakker du bil:cool:
     
    tommy777 liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Om det er aldri så lite trafikk, om det er aldri så ny motorvei.

    Det der er rett og slett uansvarlig, utviser en forakt for andre menneskers ve og vel.

    Når du kommer i den farten der vil du ta igjen en som kjører i samme retning som deg med stor sannsynlighet i den dobbelte hastigheten av den du kjører forbi.

    Hvis vedkommende er litt sløv, så ser han seg sikkert ikke for, eventuelt forventer ikke at du kommer som et skudd bakfra, når han legger seg ut for å kjøre forbi bilen foran. Gjett om det smeller, du har ikke sjans å reagere.

    Det hender, at lastebiler mister ting i veibanen. Ikke minst i tidligere øst europa hvor det er mye rart som kjører på veiene. Du treffer den greia der riktig i over 300 km/t, det er ikke snakk om kontrollert landing, men sannsynligvis en piruett og lav flygning over midtrabatten og mose møtende trafikk.

    At du ikke har problemer med å ta livet av deg selv, lemleste deg selv, det får så være, men jeg syns du burde, av hensyn til andre som ikke deler dine holdninger, holde deg til fart som ikke dreper.

    Hvis du ønsker fart og spenning, i Tyskland er det baner hvor du kan få tatt ut kruttet, med egen eller leiebil.

    Det hjelper ikke at du sikkert er verdensmester bak rattet, det hjelper ikke at det er en fet Lamborgini som er skreddersydd for slik fart. Du er ikke alene på veien, det skjer ting der som du ikke rår over.

    Jeg har også kjørt i over 300, på bane. på offentlige veier holder jeg meg på anbefalt hastighet +/- 10%.
     
    Last edited: 03. febr 2017
    Sykkelthor, DanH, GulliAa and 2 others like this.
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Var i min barnslige ungdom. Med det sagt med de hundretusener av kilometer som ble tilbakelagt av en samlet gjeng så gikk det aldri utover noen andre. I en rekke land var det under godt samarbeid med politiet. Vi hadde feks over en millioner tilskuere på sjekkpunkt i Beograd. Serbisk politi stoppet oss i en heftig hastighet. Viste oss tallet, før han gliste og sa vi ikke var den raskeste hittil, go faster og serbian police no problem. Jeg har kjørt tilsvarende mye i både veteranbiler og vanlige biler og aldri forårsaket noen ulykke. Men har sett mange andre idioter. Fryktelig mange ulykker har involvert tungtrafikk som aldri burde vært på veien.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Oppfattet ikke at det var et organisert løp? Leste dette i kontekst av bot...?
    Jeg ble iallefall litt revet med, kjører motorsykkel og vi er ofte offer for andre som ikke er så nøye, så dette er litt ømtålig. Men jeg reviderte innlegget når jeg fikk tenkt meg litt om.
     
    milehigh liker dette
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Firenze er vel, i alle fall for en stor del, greit nok skiltet, er det ikke? Jeg hadde i alle fall ingen problemer med å skjønne at den indre bykjernen var no-go, selv den første gangen jeg var der og uten å vite om det på forhånd. Men det kan jo godt hende jeg hadde griseflaks og kom forbi (og nesten kjørte inn i) akkurat de fire gatene som hadde skilt - mens de øvrige 250 ikke har det. Det ville vært litt typisk italiensk.
     
  10. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det er merkelig. Såvidt jeg husker var dette i 2015. Den ene med skilt og stor trafikk tror jeg var i Numana.

    Den andre var i Roma og såvidt jeg forsto så hadde jeg kjørt i kollektivfelt. Er jeg så dum?
     
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Full forståelse. Ingen tvil om at fart dreper. Enkel fysikk. Nå har jeg forsåvidt bare vært navigatør og co pilot på disse eventene, men føler meg selvsagt moralsk medansvarlig, og intern solidarisk iallfall for bøter osv, men ikke juridisk, jf holdningen til politiet i de jurisdiksjonene vi har kjørt.
    Personlig har jeg bare knapt vært over 300 på GPS på offen tlig vei, men det var lovlig på Autobahn med en Murcielago. Men fortsatt åpenbart med risiko.
    Jeg er vel egentlig i den andre enden av skalaen, som for bot for å være for treg! Dette også i Italia, med en Gallardo fikk jeg bot av politiet for å ha parkert ved en bensinpumpe når jeg gikk inn og betalte!! Det var selvsagt ikke lov..50€ cash med kvittering løste det.

    En annen ting er at ingen av de organiserte løpene har hatt noen som helst premie for å komme først, selvom det tidvis er heftig kjøring. I tillegg har de alle hatt charity-aspekter så de har garantert reddet flere liv enn de har tatt. En gjennomgang som ble foretatt for noen år siden avdekket en alvorlig ulykke i slik sammenheng med to utenforstående døde, men hvor de i en gammel usikker bil selv brøt vikeplikten og kjørte rett inn i en vei med forkjørsrett og ble truffet av en sportsbil. Det var ingen indikasjon på for høy hastighet på den og begge passasjerene der var uskadd.

    Ironisk nok så tar organisert bilsport livet av lang flere, både deltagere og utenforstående. Som feks når en rallybil skjærer ut og 17 tar tidlig kveld.

    Nettopp pga konkurranseaspektet og dermed behovet for konstant å pushe grensene, mens de eventene jeg deltok i bare helt periodevis om i det hele tatt pusher til limiten.

    Antall kjørte km i nevnte street rallies er over 10 millioner. Statistikken viser at det farligere å pusse tennene, eller sette seg inn i en buggy som ankommende F pax. Det er en viss sammenheng med topp utstyrte biler, og (bane-)drevne sjåfører.
    Standard 4-hjuls trekk på 997 turbo og knapt en bil uten keramiske bremser.
    Foruten brannen nevnt over som var langt mer dramatisk enn antydet, har jeg vært med på tre hårete episoder (foruten punktering i 250, hvor du egentlig bare rolig kan svinge ut på skuldra). Firehjulskontrollen reddet to, og bremsene den siste.
    I den ene var vi med 2-3 hjul utenfor skuldra, og det hadde vært farlig uansett hastighet da et vogntog foretok en totalt uvettig forbikjøring rett i mot oss.
     
  12. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Dette hørtes ut som plotet til den nosavhengige storebroren til børning evt Fast and the furious.
     
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Denne (u-)kulturen er bygget på Cannonballfilmen som jo er en klassiker.
     
  14. Kimpe

    Kimpe Medlem

    Innlegg:
    84
    Likes mottatt:
    124
    Bonuspoeng:
    33
    Dette var for noen år siden, men jeg hadde en leiebil på jobb i Nederland.

    Fikk aldri noe varsel fra leiebilselskapet eller noe, men et kamera hadde tydeligvis knipset meg på vei opp mot Herenveen.

    Så et par år etter denne leien var jeg på vei inn i Europa fra Brasil, og når jeg var på vei gjennom passkontrollen ble jeg stoppet. Ble hentet av politi og skjønte ingenting. Fikk etter en halvtimes tid vite at jeg skyldte 100 Euro i fartsbot, og at jeg måtte betale det for å komme inn i landet.

    De hadde til og med bilde fra kameraet å vise meg, så var bare å bla opp det. Han politimannen bare lo, og sa at dette var vanlig prosedyre hos dem for å få inn pengene. :)

    Betalte og da var alt utav verden med en gang.

    Kim
     
    milehigh liker dette
  15. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Så du kunne nektet, og tatt BA AMS-LHR-OSL. Men sikkert dyrere enn 100€.
     
    tommy777 and RoadKing like this.
  16. Kimpe

    Kimpe Medlem

    Innlegg:
    84
    Likes mottatt:
    124
    Bonuspoeng:
    33
    Hehe, ja han sa det han politimannen at hadde det ikke vært for at jeg ble "tatt" i passkontrollen hadde boten forsvunnet av seg selv etter 5 år.

    Så kunne vel flydd via LHR i stedet for AMS, men når jeg ikke ante om boten før jeg sto der i passkontrollen så var det ikke mye å gjøre. :)

    Kim
     
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Snakk om sammentreff. Kom på epost i dag.

    Som man ser, blir jeg ikke trukket, men bedt om å vente på bot som vanlig. Har sikkert fått 5 sånne i Italia. Aldri kommet noe i posten

    Roma, ved flyplassen. 11 over i en 50 sone

    Dear Customer,

    we are writing in relation to your rental in Italy. We have been contacted by the Competent Authorities that a road traffic offence has been
    committed by you with our rented vehicle.

    Please, find attached information about the procedure and documents available so far.

    Please, read carefully the attached documents.

    For more details concerning the traffic offence fine, please contact the Competent Authorities once you have received the original copy of
    the penalty notification at your address.

    Please, note that we are not in a position to review or adjudicate over any aspects of the cases.
    Please note that the penalty notification contains all the details to contact the Competent Authorities.

    Thank you for choosing our company and look forward to seeing you in one of our locations.

    With Kind Regards



    This is an automatically generated email, please do not reply.
     
  18. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mente du kunne rygget ut til transit og booket en ny BA-billett.
     
  19. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk samme brevet fra avis etter en ferie i Italia i sommer. Dette er to-tre måneder siden, men enda ikke sett noe til politiet i Parma.
     
    jtmath liker dette
  20. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    ...og byer i Norge som plutselig innfører dieselforbud eller datokjøring, med referanse til at det informeres på internett og i pressen, så de fleste burde få det med seg
     
    tommy777 and milehigh like this.

Del denne siden