British Airways fra ARN til SYD bak gardina

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 30. april 2017.

1. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    37,057
    Bonuspoeng:
    293
    Fine bilder og flott fortalt! Måtte turen videre fortsette i godt modus :)

2. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,688
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk! Vi er nå fremme i Hong Kong uten fysiske eller psykiske problemer :)
    Hehe, takk for det!
    Ung og dum er det noe som heter, kondisen er hvertfall inntakt.
    Takk for det! Gleder oss til Mandarin, men vi har heldigvis mye å glede oss til før det. For eksempel er ikke New World Millennium Hong Kong som vi bor på nå så aller verst :)
    Vi skulle ikke startet ekstremsflyuka? Tror det er flere av oss som har bidrag å komme med her :)
    Air China Business er barnemat i forhold ;)
    Nettopp og nettopp.. Nå har jeg jo vært hjemme i to uker allerede :)
    Takk for det, for håpe jeg klarer å holde ut de neste to ukene :)
    Så hyggelig å høre :)
    Håper du mener spennende med positivt fortegn ;)
    Kunne ikke vært mer enig. Det eneste jeg har savnet hittil er et amenity kit med en tannbørste :)
    Vi takker for det, men ca 1/4 ut i reisen er alle fortsatt ved godt mot.
    Tusen takk for det. Feriemodus over hele linja ;)

KRS, Aussie74, Eddie47 and 1 other person like this.
  3. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    7,947
    Bonuspoeng:
    183
    Godt dere er vel framme i Hong Kong uten trøbbel eller sliten rygg og nakke :)
    En fin tur og fin rapport så langt, nyt Hong Kong!

Upsaker liker dette
  4. CCS87

CCS87 Medlem

Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    18
    Vil på det sterkeste anbefale middag på Aqua i HK. Spektakulær utsikt!

.... og bra mat naturligvis.

Last edited: 02. mai 2017
    Upsaker liker dette
  5. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Vil si motsatt. Treg service og overpriset mat. Utsikten derimot er selvsagt topp.

Upsaker liker dette
  6. CCS87

CCS87 Medlem

Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    18
    Da er vi enige om å være uenige ;) Vært der 7-8 ganger, og like bra hver gang for min del.

Maten er helt riktig priset, men man betaler litt ekstra for utsikten vet du ;)

Last edited: 02. mai 2017
    Upsaker liker dette
  7. Jeltzin

Jeltzin EBD, BA Sølv

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Super løype rapport på reisen... Jeg lå sånn ca. to timer etter dere i løypa LHR-HKG med BA27 (77W) i går.. Opplevde flott vær og fantastisk innflyvning over selve byen før landing.. Skulle dessverre videre til Kina så ble kun med transiten som ble tilbragt på 'The Pier First'...:D

Upsaker liker dette
  8. Flounge

Flounge Livsnyter og hobbyfilosof

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Når kommer resten av reisebrevet?

SAJblue and Upsaker like this.
  9. Chornelius

Chornelius Medlem

Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Upsaker - en levende legende.

10. seppma

seppma Reiseglad

Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for en flott reisebeskrivelse, venter med spenning på fortsetningen. God tur videre.

Upsaker liker dette
  11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,688
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk. Både turen til og oppholdet i Hong Kong har gått (nesten) helt smertefritt. Eventuelle problemer har vært selvforskyldt.
    Våre to døgn ga ikke rom til dette denne gangen, men takk for tips. Vi fikk ikke gjort det vi skulle denne gangen heller og må tilbake enda en gang.
    Takk for det. Vi var på Pier Business i går og konkluderte med at det er den beste vi har vært i :)

Det kommer nå!
    Det var veldig hyggelig å høre!
    Tusen takk for det! De mest detaljerte rapporter tar veldig mye tid, men jeg skal gjøre det jeg kan for å få laget en god beskrivelse av turen :)

KRS liker dette
  12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,688
    Bonuspoeng:
    293
    New World Millenium Hong Kong Hotel

APC_1321.jpg
    Vi troppet opp på døra i 16-tiden og sjekket raskt inn.

APC_1317.jpg
    Hotellet har en veldig fin lobby og leverer en en helt topp service her. Både ved inn- og utsjekk var det alle muligheter for å få bagasjen oppbevart eller levert på rommet.

APC_1156.jpg
    Vårt rom bestod av to harde enkelt senger med like mange knapper på hver side for å styre lys og gardiner.

APC_1154.jpg
    I tillegg er det en stol, bord, vannkoker, kontorpult og tv. To gratis vannflasker fikk vi også hver dag.

APC_1155.jpg
    Ingenting å si på / om utsikten..

APC_1306.jpg
    Utvalget i minibaren var over middels. I kjøleskapet fantes diverse drikkevarer med og uten alkohol. Ingen grunn til å benytte seg av den i Hong Kong med døgnåpne 7/11's på hvert gatehjørne. Betalte i underkant av 62 norske kroner for 7 halvlitere med øl.

APC_1157.jpg
    Toalett med oppvarmet ring, telefon og dobbel dorullholder bør løse de fleste utfordringer.

APC_1305.jpg
    Et knippe urørte toalettsaker. Dette bildet ble tatt 30 sekunder før utsjekk.

APC_1158.jpg
    Desverre er det bare badekar, men det er godt trykk og varmt vann i dusjen. Sklimatte finnes i umiddelbar nærhet.

APC_1312.jpg
    Kjent utsikt for folk flest mot Hong Kong Island fra baren i 14. etasje.
    APC_1309.jpg
    På taket ligger det en fint bassengområde med 360 graders utsikt. I etasjen under treningssenter og garderober med badstue.

Til prisen på ca 1300 kr per natt var dette et helt topp sted å bo et par dager. Riktignok en liten gåtur fra Tsim Tsa Tsui MTR, men til gjengjeld går det gratis shuttle til og fra Kowloon Station så du kan gå rett til og fra Airport Express-toget. Hotellet passet som sagt velvillig på bagasjen til flyet vårt gikk på sent kvelden så vi kunne nyte hele dagen i sola på takterrasen.

drsyk, geddi, Are and 20 others like this.
  13. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    63,914
    Bonuspoeng:
    293
    Viktig med like mange knapper på hver side av sengen, så man slipper å måtte bestemme hvem som er sjefen!:D

Petter B-C and Upsaker like this.
  14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,688
    Bonuspoeng:
    293
    The Pier Business Lounge

APC_1322.jpg

Cathay Pacific er oneworld-selskapet som har hjemmebase på Hong Kong International Airport, en av verdens ti travleste flyplasser. De drifter fem lounger, fire på avgang og én på ankomst. På denne nettsiden er det lett å få oversikt over de forskjellige loungene og hvor de ligger. Vår research pekte mot The Pier, som ligger ved gate 65, på grunnlaget av at den så ut til å ha best utvalg i mat og i tillegg dusj.

Vi sjekket inn bagasjen allerede på Kowloon station før vi tok flytoget. Vi hadde sjekket seatmapet tidligere på dagen og det så relativt tomt ut, men turte ikke å ha forhåpninger. Da vi spurte ved innsjekk bare lo hun. Tror ikke hun hadde sett så lite belegg noen gang. Flytoget koster 150 HKD for to og inkluderer gratis hotellshuttle som går hvert 10.-15. minutt.

Vi gikk direkte til sikkerhetskontrollen hvor det nesten ikke var kø, men det var litt i emigration. Så satt vi kursen mot The Pier. Etter langt om lenge fant vi gate 65 og en rulletrapp én etasje ned.

IMG_7206.jpg

Med loungeinvitasjonen vi fikk ved innsjekk var det ingen registering av BP, bare rett inn og velkommen til oss begge. Jeg hadde ligget ved bassenget en hel dag, så jeg gikk rett i dusjen.

IMG_7212.jpg

For å komme til loungen måtte jeg gjennom 4 områder på størrelse med gullstua i Oslo og da jeg endelig kom frem fikk jeg tildelt et av de 14 dusjrommene.

APC_1327.jpg

APC_1326.jpg

Etter en god dusj hadde vi ikke så fryktelig god tid, men jeg fant meg en noe kylling og ris som jeg tok med meg ved baren i en av de fire rommene. Der møtte jeg en innholdsrik barmeny jeg ikke tok bilde av. Den inneholdt noe øl, noe rødt, noe hvitt, Moët, noen signaturdrinker uten alkohol og et par ting til.

IMG_7208.jpg

Vi smakte et par signaturdrinker, et glass australsk rødvin og en øl før vi desverre måtte gå mot gaten. Dette er absolutt et sted man kan tilbringe en time eller fire, milevis foran Star Alliance sine lounger på samme flyplass. Heller ikke LAX-loungen til *A kan måle seg med dette og jeg skulle ønske vi hadde tid til å være her lengre og besøke de andre loungene. Desverre flyr vi hjem via Singapore.

Last edited: 08. mai 2017
    drsyk, geddi, Are and 20 others like this.
  15. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,688
    Bonuspoeng:
    293
    APC_1653.jpg

Til tross for min lille allergi mot å ødelegge kronologien i reisebrev så kommer et lite intermesso fra Manly. Ettet et par timer på stranda gikk vi innom en søndagsåpen wine shop og kjøpte et par kalde øl til å akkompagnere solnedgangen. Livet er ikke det verste man har.

TigerTravel, geddi, Are and 16 others like this.
  16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,688
    Bonuspoeng:
    293
    HKG-SYD, Cathay Pacific CX101, B773ER B-KQQ, sete 69K

Nuvel, tilbake til Hong Kong. Etter litt god mat og drikke i The Pier gikk vi mot gate 49 da det stod boarding på tavla. Vi måtte gå et stykke og da vi kom frem var det allerede final call. Midt på broa ble håndbagasjen raskt sjekket for hånd før vi fikk gå videre ombord i en tre-klasses 773ER.

APC_1328.jpg

Fremre businessclass-kabin

APC_1329.jpg

Business-sete

APC_1331.jpg

I premium economy-kabinen hadde de fått til noe merkelig, nemlig å presse inn en 2-4-2-konfigurasjon. To-setere er riktignok topp, men ville ikke sittet på E og F her. Til gjengjeld får du riktignok 38” pitch.

APC_1334.jpg

Begge de store økonomi-seksjonene består av 3-3-3 med et par to-setere fremst og bakerst i kabinen.

APC_1347.jpg

Som tidligere nevnt var det utrolig god plass i kabinen og på dette bildet synes omtrent alle som skulle sitte her. Alle hadde minst to tre-setere hver.

APC_1348.jpg

Turens meny. Ble overrasket over å få utdelt et eget menykort der jeg satt på nesten bakerste rad. I tillegg hørtes det godt ut. Jeg hadde bestemt meg for å sove hele turen, så hvordan det faktisk smakte eller så ut vet jeg ingenting om.

APC_1350.jpg

Under pushback og take-off gledet jeg meg over kameraet i nesehjulet. Flyet er ikke engang tre år gammelt, men kameraet er ikke det ypperste man får tak i.

Jeg hadde nesten sovnet sittende før setebeltelyset var slått av, og etter det var det rett ned i horisontalen i middels fosterstilling. En fireseter hadde vært perfekt, men de fantes bare i premium. Apropos det så spurte vi om oppgradering i innsjekk. Der ble vi fortalt at de vanligvis hadde gode kampanjer på det, men fordi billetten vår hadde BA-nummer kunne hun ikke gjøre noe med den.

APC_1351.jpg

Omtrent 7 timer ut i den 8 timer lange flighten våknet jeg til live over et øde landskap. Skjermen sa det bare var 45 minutter igjen til vi landet så jeg pilte bak i galley for å få i meg noe frokost. En smilende flyvert spurte hva jeg ville ha og hvor jeg satt, og snart dukket det opp et brett på plassen min.

APC_1354.jpg

Omelett, bacon, pølser, tomater, poteter, et rundstykke, noen slag vannmelon i biter, jordbæryoghurt og et glass appelsinjus. Omeletten var så som så, men jeg fikk i meg nok til å døyve sulten og våkne.

APC_1357.jpg

Det var en del turbulens underveis og det hjalp sikkert ikke at jeg satt så langt bak. Innflyvningen til Sydney gikk derimot fint for seg og det gikk selvsagt raskt å komme seg ut av det nesten tomme flyet. Lite kø i immigration, men det tok litt tid allikevel. Alt vi hadde av visum var eVisitor som er gratis og man trenger ikke å vise noe annet enn passet og et innreiseskjema man får på flyet.

IMG_7086.jpg

Etter å ha skaffet oss et lokalt simkort fant vi ut at hotellet var like ved en togstasjon så vi tok Airport Link til sentrum.

Last edited: 10. mai 2017
    drsyk, geddi, Are and 21 others like this.
  17. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    7,947
    Bonuspoeng:
    183
    Virker som en fin flytyr, utrolig at det var så tomt ombord på flyet, det hjelper jo når man reiser bak gardinen å ha en rad alene ;)

Upsaker liker dette
  18. Ursa

Ursa Bonusnisse

Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    For en flott tur! :) har du noen gode tips til hvordan man klarer å sove på economy? (uten å våkne med ei helvettes hodepine fra enten mengden alkohol eller vinkel på nakkemuskler)

:)

Upsaker and Eddie47 like this.
  19. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,003
    Bonuspoeng:
    293
    Kunne dere bruke automater i stedet for manuell passkontroll? på Mine 4 innreiser/utreiser ved besøk i fjor høst opplevde jeg forskjell hver gang. I hvilken type kontroll jeg skulle bruke ;)

Upsaker liker dette
  20. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,003
    Bonuspoeng:
    293
    Maske for å ta lyset, ørepropper, cetrizin mot hodepinen etter rødvin og naproxen mot ledd og muskelsmerter. Taes med rødvin før insoving:)

lundt, FFlyer, Upsaker and 4 others like this.

Del denne siden