British Airways fra ARN til SYD bak gardina

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 30. april 2017.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,929
    Bonuspoeng:
    293
    Det var en veldig bra flytur, alt tatt i betrakning. Skulle gjerne fått prøvd mer av servicen de er kjent for.
    Nei, de virket ikke med våre pass. Vet ikke om det har noe med at ingen av oss har vært der før, men jeg tror ikke norske pass stod på lista.
     
  2. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for en flott reiseskildring. Besøkte selv The Pier loungen til Cathey forrige uke i Hong Kong og elsker den. Må si meg veldig enig i din beskrivelse at den ligger langt foran andre lounger. Den er nesten verd et besøk til Hong Kong i seg selv. God reise og takk igjen for at du deler :)
     
    Upsaker liker dette
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Så nettop loungen på Youtube. Blir nok Cathay P. F tur HKG til TPE 1-4sept om Emirates ikke kommer med noe gode tilbud.
     
    Upsaker and phileas like this.
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,929
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for det! Det er nesten så man ønsker å bytte allianse..
    Du må prøve alle sammen hvis du har tid og finne ut hvilken som er best :)
     
    Fredrik81 liker dette
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,929
    Bonuspoeng:
    293
    Amora Hotel Jamison, Sydney

    Et kvartal fra Wynyard Station ligger Amora Hotel Jamison Sydney. Vi ble tatt godt i mot og fikk raskt sjekket inn 1,5 time før ordinær innsjekk åpnet. Rommet lå i hjørnet av fjerde, av totalt 35 etasjer. Ganske lavt tenkte vi, men vi var mer enn fornøyd med utsikten ut mot et lite torg midt i finansdistriktet.

    APC_1396.jpg

    Det var ingen rom med enkeltsenger ledig verken ved bestilling eller på innsjekk, men hun tilbød seg å se igjen senere i oppholdet. Vi var fornøyd såpass fornøyd med rommet at vi ikke benyttet oss av den muligeten.

    APC_1395.jpg

    I tillegg til king size-sengen var det en fin sittegruppe med to behagelige stoler, og en helt ny Samsung Smart-TV vi ikke brukte. På veggen ved siden av senga var det tilkobling for HDMI, VGA, minijack, RCA og uttak for nettverk og USB. Vi hadde ikke med noen kabler som passet inn der og heller ikke blåtannfunksjonen skjønte vi noe av. Det var også godt med stikkontakter flere steder på rommet.

    APC_1724.jpg

    Det var god danseplass både på rommet og på badet. Plusspoeng for å både tilby dusj og badekar med varmt vann og bra trykk. Rommet ble bra rengjort hver dag, men produktene på badet ble ikke skiftet. Dermed begynte det å skorte på såpen på dag 4.

    APC_1723.jpg

    Utsikten er som sagt helt topp, men vær oppmerksom på at det ligger kontorer i samme etasje rundt hele hotellet.. Den sentrale beliggenheten gjør at det er gangavstand til de fleste attraksjoner. På hotellet har man gratis tilgang til et spa- og treningssenter, og man kan betale for behandlinger. Det er også gratis internett. For dette betalte vi rett over 1600 kr per natt hos Expedia.

    IMG_7120.jpg

    For eksempel kan man gå til Sydney Opera House på bare 5-6 minutter, eller man kan bruke litt lengre tid på å gå over Harbour Bridge og komme til et veldig rolig og trivelig område kalt Kirribilli. Derfra får du panoramautsikt over skylinen og kan ta ferje tilbake til fastlandet.

    APC_1598.jpg
    Ellers kan man ta en dagstur til Manly Beach. Hit går det buss for 3,5 AUD.

    APC_1578.jpg
    Det samme gjelder for Bondi Beach. En middels stor strand jeg ikke skjønner hvor de har laget tv-serie av. Ikke har jeg sett den heller :)

    APC_1565.jpg
    Et sted jeg virkelig vil anbefale å spise en dag eller fire hvis du først er på denne siden av kloden er i Spice Alley. Hit tar du med deg det du ønsker å drikke og kjøper mat fra en av de fra en av de fem spisestedene som finnes her. Litt sånn som Mathallen i Oslo burde vært.
     
    drsyk, Lnbre, tobeornot999 and 23 others like this.
  6. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,013
    Likes mottatt:
    6,496
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for tips fra Sydney!
    Har booket inn en tur dit (SQ i C) i januar, og på en maidag i Oslo med snøvær (what?:() er det godt å få inspirasjon til den turen.

    Ha fine dager videre!
     
    Upsaker liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Flott Sydney story! :)
     
    Upsaker liker dette
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,929
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for det :)
     
  9. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut som det er nok å prøve. Både gratis fotmassasje og disse soverommene/avslappingsbåser så meget bra ut om man trenger noen timer på øye etter nattflight med SAS ned til HKG.
     
    Upsaker liker dette
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,929
    Bonuspoeng:
    293
    SYD-CNS, JetStar JQ956, Airbus A320 VH-VQG, sete 29A

    APC_1748.jpg

    På vår lille utflukt til Cairns stod valget mellom TigerAir, JetStar, Virgin Australia eller Quantas. De to førstnevnte er de billigste alternativene, Virgin er hakket dyrere, mens fullserviceselskapet Quantas er enda noen hundrelapper dyrere. Siden vi i utgangspunktet flyr Star Alliance, som ikke har noen innenlandsruter i Australia, falt valget på de to billigste. JetStar ble bestilt på vei nordover til den nette sum av 986 og en halv krone for et par uker siden, dette inkludert 20 kilo innsjekket bagasje. 24 timer i forveien kan du sjekke inn på nett og du får tildelt et sete: 27B.. ExpertFlyer har ikke tilgang til JetStar sine systemer, så jeg hadde ingen steder å se belegget.

    I (alt for) god tid før avgang tok vi toget tilbake til flyplassen hvor vi nå gikk av på Domestic Airport. Hvordan det nå kostet 16 AUD per pers, nesten dobbelt så mye som andre veien, er for oss et mysterium. Jeg er hvertfall fire dollar i minus på Opal-kortet mitt og er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med det.

    APC_1736.jpg

    Opp av rulletrappa har du to valg, Quantas til høyre eller røkla til venstre. Vi gikk for røkla og kom først opp på ankomst, deretter avgang enda en etasje opp. Både TigerAir og JetStar har store, godt profilerte innsjekkingsområder.

    APC_1738.jpg

    APC_1739.jpg

    APC_1740.jpg

    Det første som møter deg er en touchskjerm du plasserer det du har av strekkoder under og et par tastetrykk senere er du sjekket inn. Veldig enkel og sømløs prosess, men den mangler setevalg.

    APC_1745.jpg

    Neste stopp er skranken du leverer bagasjen i. Her kan man egentlig ikke droppe bagasjen mer enn to timer før flyet skal gå, men de var i det blide hjørnet til tross for våre 15 minutter med for mye tid.

    APC_1746.jpg

    Bak de skrankene ligger sikkerhetskontrollen som også gikk radig, men det er merkbart at ikke alle passasjerene her flyr flere ganger i uka.

    APC_1752.jpg

    Vi tittet litt rundt før vi satt oss i en foodcourt med god utsikt til asfalten. PriorityPass har heller ingen lounge her, men de har akkurat begynt med et nytt prosjekt hvor de trekker fra 36 AUD (233 kr) på regningen på utvalgte spisesteder. Vi hadde begge et gratis besøk, men regnet oss frem til at ikke lønte seg denne gangen. Uansett et godt alternativ, spesielt for de som har et fullverdig medlemskap.

    APC_1753.jpg

    Avgang skulle være 15:30 og boardingkortet viste boarding fra 15:15. Vi beregnet litt bedre tid og var ved gaten akkurat kl 15, da trillet flyet på plass. Mens vi ventet på boarding gikk jeg pent og spurte om det fantes noen ledige vindu- eller midtgangseter. Det gjorde det og jeg fikk nytt boardingkort med 29A. Topp!

    APC_1758.jpg

    APC_1761.jpg

    APC_1769.jpg

    APC_1772.jpg

    Etter en rask turn-around ble boarding annonsert 15:12 og jeg var i setet 15:14.

    APC_1764.jpg

    APC_1767.jpg

    APC_1784.jpg

    Vi ble pushet tilbake 15:34 og tok av 15:45 etter litt kø, men bare noen hundre meter fra gaten.

    APC_1796.jpg APC_1797.jpg

    Oppe i lufta så det ut som jeg skulle få hele rad 29 for meg selv, men det tok ikke lang tid før det var noen som syns det ville vært for bra.

    IMG_7349.jpg

    Ved midtgang satt denne personen seg og på andre siden en kvinne med et lite barn.

    APC_1771.jpg
    Cleaning hadde det ikke vært tid til på denne korte turn-arounden.

    Det tok heller ikke lang tid før kabinpersonalet kom rundt med vognen for å spørre om noen ville ha noe mat eller drikke. Menyen så ut til å ha grei mat til fornuftige priser, men for sikkerhets skyld hadde jeg tatt med en baguett og en flaske vann fra terminalen.

    APC_1797.jpg

    Den 3 timer og 10 minutter lange flyvningen forløp uten større hendelser. Det begynte å lukte ganske brent fra galley en periode, men det gikk over. Vi landet et par minutter etter rutetid, og så tok det en liten evighet før vi kom av flyet og og fikk bagasjen på denne lille flyplassen.

    Ser man bort fra den ganske vesentlige detaljen om at du blir tildelt et tilfeldig sete hvis du ikke betaler og heller ikke kan endre dette ved innskjekk så har JetStar levert et helt fint produkt. I underkant av 1000 kr for over tre timer flyvning inkludert bagasje er ingen blodpris.
     
    Last edited: 12. mai 2017
    drsyk, tobeornot999, pgaa and 20 others like this.
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Her snakker vi et grundig reisebrev med mange gode tips og fine bilder! Tusen takk for at du deler :)
     
    Upsaker liker dette
  12. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Du levere som vanlig et knallbra reisebrev @Upsaker :) Det er en sann glede å følge deg på tur
     
    Upsaker liker dette
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,929
    Bonuspoeng:
    293
    Så hyggelig og høre!
    Tusen takk for det :)
     
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,929
    Bonuspoeng:
    293
    Jetstar, mat- og drikkemeny innenlands

    En liten bonuspost i dag, eller natt for dere. Menyen hos dette lavprisselskapet så ut til å dekke de fleste behov man burde ha på en så kort flyvning, men jeg syns det er stusselig på en 9,5 times flyvning til Honolulu i en av deres Dreamlinere.

    Inntrykket mitt er at lavprisselskaper som Jetstar, Ryanair, Norwegian og British Airways (ja, jeg vet) ikke lengre inkluderer så mye annet enn selve setet og heller putter tilleggsvalgene i en delikat brosjyre i stolryggen foran deg.

    APC_1775.jpg
    APC_1776.jpg
    APC_1777.jpg
    APC_1778.jpg
    APC_1779.jpg
    APC_1780.jpg
    APC_1781.jpg
    APC_1782.jpg
    APC_1783.jpg
     
    drsyk, pgaa, Are and 15 others like this.
  15. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93

    Det er et "location" tillegg på stasjonene på flyplassen, så det er grunnen til at det ble så mye dyrere den ene veien. Men jeg trodde egentlig det gjaldt begge veier.
     
    Upsaker liker dette
  16. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Virker da som en helt greit flytur dette her, selv om jeg synes du var uheldig som ikke fikk beholde raden for deg selv... men var vel litt for mye å håpe på, all den tid jeg regner med det var ganske fullt fremover i flyet?
    Morsom bakside på den menyen forresten, ser ut til at JetStar er glad i disse små monstrene, men godt det ikke var en monstrøs opplevelse å fly med dem ;)
     
    Upsaker and Eddie47 like this.
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,929
    Bonuspoeng:
    293
    Ah, det kan gi mening. På vei fra flyplassen i går betalte vi ca 15, på vei tilbake var det nesten 18.
    Det var en helt grei flytur, og det var vel nettopp fordi det var fullt foran at det kom noen bak til meg. Ved "innsjekk" fyller de opp flyet bakover, så det er nok ofte bedre plass bakerst.
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,929
    Bonuspoeng:
    293
    APC_1754.jpg
    Man må jo bare elske flyplasser som deler ut smaksprøver på vin. SYD er en av disse :)
     
  19. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,684
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    293
    @Upsaker - du fortsetter å levere i en egen klasse! Tusen takk og fortsatt god tur!
     
    Upsaker and holmen like this.
  20. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Smart å ta seg betre tid enn to dagar når ein skal på tur! Tusen takk for fyldig rapport så langt og god tur vidare!
     
    Upsaker liker dette

Del denne siden