British Airways fra ARN til SYD bak gardina

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 30. april 2017.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for det, veldig hyggelig å høre!
    Jeg har aldri vært så lenge borte som det vi er nå, 16 dager fra avgang til ankomst. Tusen takk for det, vi nyter et par late dager på Mandarin Oriental i Singapore før vi i morgen tar fatt på turens lengste flight på 13 timer.
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Cairns

    IMG_7812.jpg

    Et slags sjokk å komme fra store Hong Kong og store Sydney til lille Cairns, men det viste seg fort at de hadde mer å by på enn vi hadde forventet. Jeg er ukronet konge av å reise uten å ha planlagt så mye, og denne turen er intet unntak. Derfor hadde vi tre netter i Cairns og ingen planer.

    Etter en tur innom foursquare endte vi med en tur på Grill’d, det som skulle være byens beste burgersted. Jeg gikk for en Wagyu-burger med søtpotetchips og det innfridde på alle måter. I nærmeste bar spurte vi hvor vi burde gå ut og ble sendt til Salt House. Det endte med en fuktig bytur og da vi landet i sengene våre rundt kl 4 var det på tide å bestille neste dags utflukt. Etter en lang og omstendelig researchperiode ble det bestemt at vi skulle til Fritzroy Island med oppmøte kl 08.30. Som sagt så gjort og etter 3 timer søvn var vi på vei videre.

    IMG_7895.jpg

    IMG_7894.jpg

    IMG_7938.jpg

    IMG_7814.jpg

    Fritzroy Island er en liten øy som ligger ca 45 minutter med båt utenfor Cairns. Der finnes et resort, en bar, noen små strender og en hikingtur til toppen av øya. Ved resorten kan man leie SUP-utstyr (stand-up padling red.anm.), snorkleutstyr etc.

    IMG_7893.jpg

    Etter et par timers marinering på Nudey Beach uten å se en eneste naken kropp tok vi bena fatt mot toppen av øya.

    APC_1892.jpg

    Jeg hadde for anledningen valgt italienske flip flops jeg kjøpte for 4 euro i Portofino for et par år siden.

    IMG_7813.jpg

    Til tross for 11% gjennomsnittlig stigning på de 2,3 kilometerne turen var kom vi oss helt til toppen og kunne nyte en fantastisk 360 graders utsikt.

    APC_1943.jpg

    Da vi kom ned igjen hadde vi litt over en time til båten skulle gå tilbake, så det var tid til å hoppe på litt på vanntrampolinen.


    Vi var relativt kjørt da vi kom hjem så etter litt indisk var det på tide å finne ut hva vi skulle gjøre den neste og siste hele dagen vi hadde.

    IMG_7779.jpg

    Jeg har lenge hatt lyst til å snorkle på Great Barrier Reef, så da vi kom over Great Barrier Reef Experience med gratis dykk var jeg solgt. For å ta igjen det tapte gikk vi tidlig til køys, vi ble trossalt hentet på hotellet 07:15 dagen etter.

    IMG_7778.jpg

    Denne 9 timers båtturen inkluderte frokost, lunsj, snorkleutstyr (for de som ikke har med eget), et gratis dykk og ost, kjeks og vin på returen. Vi var innom to forskjellige steder på revet og kunne også ta en tur i en båt med glassbunn.

    IMG_7804.jpg

    IMG_7784.jpg

    IMG_7787.jpg

    IMG_7805.jpg

    Ser denne karen kjent ut?
     
    drsyk, Kalsnes, Lnbre and 25 others like this.
  3. Wolfie

    Wolfie Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    827
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk tur og glimrende reisebrev - takk for at du tar deg tid! Vi skal på CT-tur til Sidney og Hamilton Island i Oktober, så reisebrev og tips som dette er helt gull :)
     
    Upsaker liker dette
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    For noen fantastiske bilder! Og til tross for lite søvn til tider ser det ut som at trivselsfaktoren er høyere enn solfaktoren :cool:
     
    Upsaker liker dette
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Man skal ikke sove bort ferien, det er tydelig det er mantra som gjelder for denne turen ;) Ser virkelig strålende ut i Cairns, takk for flotte bilder :)
     
    Upsaker liker dette
  6. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,014
    Likes mottatt:
    6,506
    Bonuspoeng:
    183
    Særdeles fristende bilder, @Upsaker! :)
    Har selv vurdert en avstikker til Cairns i januar (pt har jeg kun booket ankomst/avreise Sydney, med 6 tilgjengelige døgn, men ønsker å ta noen av disse et annet sted), og bildene dine demper ikke lysten på det, akkurat.
    Må eventuelt ta et crash-kurs i dykking, først, om ikke snorkling kan duge...
     
    Upsaker liker dette
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for det. Det kommer forhåpentligvis enda et Sydney-tips etterhvert :)
    Tusen takk! Solfaktoren har gått fra 30 i starten av ferien til sololje i dag ;)
    Her soves det ikke mer enn ytterst nødvendig. Cairns er en flott, liten by med mye å ta seg til.
    Veldig hyggelig å høre! Du trenger ikke tidligere dykkekurs for å være med på dette. Du får en kort innføring på kommunikasjon og utligning av trykk, så er du good to go :)
     
    funkenstein liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gir meg ende over @Upsaker , helt strålende :)
    Var i Cairns i 2012, hadde julaften ute på revet. Spesielt.
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    CNS-SYD, Tigerair TT681, Airbus A320 VH-VNR, sete 16A

    Screen Shot 2017-05-14 at 20.45.33.png

    Tigerair kjører samme konsept som Jetstar, og forsåvidt de fleste andre, med online innsjekk 24 timer før flyvningen. Som hos Jetstar og Norwegian blir man bare tildelt et sete, i mitt tilfelle 11B. Nektet selvfølgelig å sjekke inn, men uansett hvor lenge jeg ventet ble det stående. Min reisekumpan hadde vært heldig og fått 16C.

    Vi ankom en nesten tom innenlandsterminal ca 1,5 time før avgang og kunne gå rett til innsjekk. Der møtte vi en veldig hyggelig dame som spurte om vi reiste sammen og plasserte meg på 16A. Hun kunne røpe at det heller ikke satt noen mellom oss.

    IMG_7880.jpg
    IMG_7879.jpg

    Sikkerhetskontrollen var gjort unna på noen få minutter, så da kunne vi bruke tiden på det som teller mest her i verden: sjekke inn så tidlig som mulig på neste flight: BA16 SYD-SIN.

    IMG_7877.jpg
    Da vi hadde fått unna innsjekkingsprosedyren tok vi turen til uteområdet. Jeg elsker flyplasser med uteområder, spesielt i varmere strøk.

    IMG_7876.jpg

    Innkommende fly landet litt senere enn planlagt, så boarding ble noen minutter forsinket. Det samlet seg raskt en lang kø ved gaten lenge før passasjerene hadde kommet ut av det ankommende flyet, men vi kom ombord til slutt.

    IMG_7875.jpg
    En 3,5 år gammel Airbus A320.

    IMG_7892.jpg
    IMG_7891.jpg
    Trangt og godt på rad 16, men knyttnevetesten er bestått.

    IMG_7890.jpg
    Kjedelig å reise fra Cairns i dette været. Avgangstid skulle være 16:20 og takeoff skjedde 16:45.

    IMG_7874.jpg
    Innflyvning over Sydney Harbour med Harbour Bridge i månelys. Vi tok igjen det tapte i luften og landet ca på tid. Vesentlig lengre og taxe denne gangen, men vi kom til slutt tilbake til samme terminal som vi dro fra.

    Kan ikke si noe annet enn at Tigerair også er et helt kurant selskap å reise med. Testet ikke maten her heller, men det ser ut til at du kan få kjøpt det du trenger i de tre timene denne flighten tar. En ting som gjaldt både Jetstar og Tigerair er at de brukte utrolig lang tid på å åpne døra etter landing. På vei nedover tok det så lang tid at vi som satt midt i flyet brukte kortere tid på å gå ut bak, til tross for at trappen ikke kom på plass før lenge etter broa. Noen som vet om det er en god grunn til det?
     
    drsyk, Edin, pgaa and 12 others like this.
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Hyggelig å høre! Var du på en reef encounter?
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Vi seilte ut med en katamaran for en live aboard. Snorklet. Har dykket en gang før og slet med hørselen i et par uker etterpå, så dykking var uaktuelt. Synd, for man hadde også anledning til å prøve nattdykking. Men, men. Det var en fantastisk opplevelse uansett.
     
    Upsaker liker dette
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Tigerair, mat- og drikkemeny innenlands

    IMG_7882.jpg
    IMG_7881.jpg
    IMG_7883.jpg
    IMG_7884.jpg IMG_7885.jpg
    IMG_7886.jpg
    IMG_7887.jpg
    IMG_7888.jpg
    IMG_7889.jpg
     
    drsyk, pgaa, SAJblue and 5 others like this.
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,177
    Likes mottatt:
    869,698
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk tur så langt ..du er god!
     
    Upsaker liker dette
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    One night in Sydney

    Før vi satt kursen mot Singapore hadde vi lagt inn én buffernatt i Sydney. Travelodge Hotel Sydney ble booket til rett over 900 kr. Dette er et helt ordinært hotell som jeg ikke kommer til å bruke noe tid på, men det var et mer enn bra nok hotell for vår ekstra natt. Plassert i bydelen Surry Hills, like ved Hyde Park, ligger det fint plassert i et koselig nabolag med flust av gode mat- og drikkesteder.

    Det begynte allerede å bli sent da vi sjekket inn, så etter en rask dusj åpnet jeg foursquare og fant NOMAD Restaurant. Med hele 9,3 i rating og fornuftige priser satt vi kursen til restauranten som ligger et par hundre meter fra hotellet.

    APC_1998.jpg

    Det var ikke noe problem å få bord selvom vi var sent ute på en lørdag og jeg vil tro det verste trykket var over siden kjøkkenet stengte 15 minutter etter at vi satt oss. Har alltid likt å se på andre lage mat, så det ble plass i baren rundt kjøkkenet.

    APC_1997.jpg
    Vi spurte om anbefalinger og kom frem til at vi ikke trengte mer enn to retter på deling. Til forrett ble det Whipped Ricotta med bakt paprika og den beste focacciaen jeg har smakt.

    APC_2000.jpg
    Til forrett ble det en hovedrett fra grillen.

    APC_2005.jpg
    Nærmere bestemt Dry Aged Lamb Leg, servert som pastilla. Begge rettene smakte veldig bra.

    APC_2009.jpg
    Mens vi ble sittende og nyte mat og drikke begynte kokkene å vaske kjøkkenet og jeg har aldri sett maken til renslighet. Hver eneste krik og krok ble vasket med såpevann, til og med ventilatorene blir som nye hver eneste dag. Fasinerende å se på.

    APC_2011.jpg
    Er du i Sydney vil jeg virkelig anbefale et besøk på Nomad. Topp service og mat til en veldig overkommelig pris. 970 kr betalte vi for to retter og en flaske vin.
     
    drsyk, Edin, pgaa and 13 others like this.
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    One night in Sydney part two

    Kvelden var enda ung så vi åpnet appen for å se etter et sted å ta noe å drikke. The Winery hadde fått terningkast 9 og var et selvskrevent alternativ bare noen hundre meter videre. I en veldig hyggelig bakgård ligger blant annet dette stedet med en utfyllende vinliste.

    APC_2056.jpg

    APC_2027.jpg

    When in Australia ble det en Australsk Pinot Noir.

    APC_2050.jpg
    I andre etasje er det en dedikert champagne-bar. Kanskje et mål for en Champagne Ticket?

    APC_2053.jpg
    I andre etasje lå også et toalett med disse artige lampene.

    APC_2066.jpg
    Hvis du er usikker på hvor du er i verden er det lett å orientere seg med disse skiltene som du finner et par av på i bakgården.
     
    drsyk, pgaa, afirm and 17 others like this.
  16. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Upsaker liker dette
  17. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Ser virkelig ut som en fin "one night in Sydney" ;)
     
    Upsaker liker dette
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk!
    Helt klart steder jeg skal tilbake til på et tidspunkt :)
     
    Earl liker dette
  19. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Henger meg på alle superlativene. Håper du får litt tid til å nyte turen også
    ute på revet er det ikke behov for dykkerutstyr mener jeg. Er selv CMAS dykker, men kastet ikke bort tiden med flasker og det styret. Jeg opplevde alt jeg trengte med snorkling og fridykking. :)
     
    funkenstein and Upsaker like this.
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Qantas Business Lounge, SYD

    APC_2098.jpg
    Opp en rulletrapp, til venstre forbi first-loungen finner du Qantas Business Lounge. Fra utsiden ser de begge to ganske stusselige, men de er heldigvis finere på innsiden.

    APC_2123.jpg
    I resepsjonsområdet ble vi raskt registrert som gjester.

    APC_2102.jpg
    Loungen består av forskjellige type sitteområder og det er vinduer rundt hele.

    APC_2117.jpg

    APC_2116.jpg
    Det er et eget spiseområde med en a la carte-meny, den åpnet desverre ikke før etter at vi hadde dratt. Det var dog mulig å få spise lam her til lunsj.

    APC_2119.jpg
    Ved vinduene står det 5-6 iMacer du kan velge om du vil bruke OS X eller Windows på. Fiffig! Flyet vårt står i bakgrunnen og venter.

    APC_2103.jpg

    APC_2105.jpg
    Jeg spiste en kyllingcurry fra Sri Lanka, det var helt ok vomfyll.

    APC_2106.jpg
    Diverse utvalg av ost, kjeks og kake. I tillegg kommer det støtt og stadig noen rundt og deler ut søtsaker fra et fat.

    APC_2114.jpg
    Det skal ikke være nødvendig å gå sulten herfra. I verste fall kan du fylle magen med is.

    APC_2104.jpg

    APC_2107.jpg

    APC_2108.jpg

    APC_2109.jpg

    APC_2110.jpg

    APC_2111.jpg

    APC_2112.jpg

    APC_2113.jpg
    Drikkeutvalget er i orden. De har spart seg for champagne, men ok musserende å få tak i.

    APC_2121.jpg

    APC_2120.jpg
    Toalettene (herretoalettet) er mer enn godkjent og det virket som de ble konstant vasket de to-tre timene vi var på besøk.

    Next up: Sydney-Singapore med British Airways.
     
    drsyk, pgaa, afirm and 15 others like this.

Del denne siden