British Airways fra ARN til SYD bak gardina

Tråd i 'Reisebrev' startet av Upsaker, 30. april 2017.

  1. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg henger meg på alle superlativene @Upsaker.
    Jeg er imponert! Skal ta meg en tur til den HK loungen.
     
    Upsaker liker dette
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med @Bjoern In America , jeg følte heller ikke at jeg mistet noe ved bare å snorkle. Det måtte eventuelt vært nattdykket, men det fristet uansett ikke.
     
    Upsaker liker dette
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for det! Jeg er hjemme igjen nå, men jeg nøt hvert sekund :)
     
  4. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Dette brakte tilbake minner @Upsaker. Begynte å se etter egne bilder fra SYD og CNS. Jeg var der i januar 2015. Det var den turen som fikk meg hektet på BA. :)

    Jeg syns faktisk det er ganske lenge siden jeg var i AUS....:confused:
     
    Upsaker liker dette
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    SYD-SIN, British Airways BA12, Boeing 777-300ER G-STBJ, sete 44H

    APC_2124.jpg

    Tiden gikk unna i Qantasloungen og plutselig var det tid for boarding. Som du vist i forrige post kunne vi se flyet fra loungen, så det var ikke lange biten å gå. Som vanlig var vi ikke blant de første på flyet, så det var egentlig bare å gå rett ombord.

    APC_2125.jpg

    Vi gikk gjennom Club World hvor jeg fortsatt mener at aisle-setene er som å sitte på gangen.

    APC_2126.jpg

    Premium økonomi har også her fått 2-4-2-konfigurasjon, noe som overrasker meg veldig. Ikke mye premium å sitte i midten her spør du meg.

    APC_2128.jpg

    Heelt bakerst i kabinen (nesten) finner vi raden vår, en treseter med ledig midtsete. Her er det sikkert noen som kan korrigere meg, men det økonomi og premium økonomi-kabinene har så og si helt nye seter. Club World virker ikke spesielt moderne i mine øyne.

    APC_2129.jpg

    Det var godt belegg på denne dagflighten til Singapore, så heldige med seatblocken.

    APC_2130.jpg

    Knyttnevetesten er som vanlig bestått. Dere har vel skjønt at det er jeg som er liten og ikke setene som har god plass?

    APC_2131.jpg

    Seteryggen har USB og på hver treseter finnes to internasjonale stikkontakter. IFE-utvalget har vært ganske likt på BA-flightene, men for meg som sover store deler av turen er det mer enn godt nok. Sammenlignet med den skandinaviske treenigheten er dette mye bedre.

    APC_2133.jpg

    Nytt for meg er seat wipesene er på toalettene. En god tanke som jeg håper folk benytter seg av hvis det er nødvendig. Basert på hvordan ringen så ut vil jeg si at de ble flittig brukt.

    APC_2146.jpg

    Til middag fikk jeg servert kylling og ris. Det var absolutt godkjent som økonomimat. Kombinert med at British Airways pusher vin som om livet stod på spill blir den 8 timer lange turen en dans på roser.

    APC_2158.jpg

    Jeg er ikke helt sikker på hva om det er et resultat av at British Airways har kuttet ut andre servering på turer under 8,5 time eller hva som skjedde, men før landing i Singapore fikk vi utdelt et ganske uspiselig og trist rundstykke. Dette var akkompagnert av appelsinjus eller vann, til tross for at klokka nærmet seg 22 på kvelden.

    APC_2157.jpg

    Turen var ganske turbulent, men nå nærmet vi oss heldigvis Singapore med stormskritt.

    IMG_7925.jpg

    På rutetid touchet vi bakken i Singapore og etter et godt stykke taxing forbi et titalls Singapore Airlines-maskiner, til stor glede for to på rad 44.

    Noen timer senere skulle maskinen fly 13 og vel så det timer til London. Det betød at alle måtte ut, men til tross for at vi nesten satt bakerst i flyet hadde vi immigrert til Singapore på noen få minutter. Skulle nesten tro at noen fløy Sydney-Singapore-London i ett strekk.. I immigration satt en kul fyr som var mer opptatt av headsetet mitt enn hvor mye gærent jeg har gjort og plutselig var jeg for første gang i Singapore.
     
    drsyk, pgaa, Fly med oss and 20 others like this.
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Singapore

    Vi brukte stort sett tiden vår i Singapore på Mandarin, men på kvelden måtte vi ut og lufte oss en tur. Tilbake i appen var blant annet Morton’s Steakhouse anbefalt. Det viste seg å ligge i hotellet og en hovedrett kostet godt og vel 700 kr. Vi var ikke helt på der, men heldigvis visste InsideFlyer råd.

    Satay Street

    DSC02689.jpg

    I løpet av de ti månedene etter at denne turen var bestilt passet jeg på å å notere tips og triks jeg tilfeldigvis kom over. Et av disse av å spise i satay i Satay Street. Hver kveld sperres det av et kvartal hvor det blir plassert ut bord og stoler i ordentlig Thailand-stil og du kan kjøpe satay fra noe sånt som 20 forskjellige boder.

    DSC02671.jpg
    DSC02674.jpg
    Et must å besøke hvis du er glad i satay. 10 spyd med kylling, 10 spyd med biff og 10 spyd med reke/kreps samt en mugge med øl koster ca 300 norske.

    DSC02670.jpg
    Do you like satay?

    DSC02698.jpg
    Satay var egentlig bare forrett, for vi skulle videre og spise på FOC. Det var visst et veldig populært sted, så vi måtte avvente det litt. Heldigvis fantes det en bar i nabolokalet:

    Vasco

    DSC02702.jpg
    DSC02704.jpg
    Det var som sagt tilfeldighetene som fikk oss inn på den latinamerikanske matbaren ved navn Vasco. Husker jeg ikke helt feil var det ca 15 SGD for en god og kraftig drink.

    FOC

    DSC02710.jpg
    DSC02708.jpg
    DSC02715.jpg
    DSC02717.jpg
    DSC02718.jpg
    FOC er en spansk restaurant med 8,8 i rating på foursquare. God mat, god drikke, fornuftige priser og hyggelig betjening gjør at restauranten er verdt et besøk.

    På vei ut spurte vi hvor vi kunne gå for å ta en drink og fikk listet opp en haug med alternativer. Singapore Sling på Raffles hadde kelneren vår ingen tro på og mente de var stengt for oppussing. Det han derimot anbefalte var:

    28 HongKong Street

    DSC02728.jpg
    DSC02726.jpg
    DSC02725.jpg
    28 HongKong Street er en godt gjemt cocktailbar i samme gate som både FOC og Vasco. Fra utsiden er anonym vegg, men når du ser tallet 28 på oversiden vet du at du er riktig sted. Hold til venstre så finner du en dør med en låst hengelås på.
     
    drsyk, CKe, animals and 26 others like this.
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    I praksis nøyaktig samme forklaring jeg har på hvor favorittbaren min i Bangkok ligger.

    Ellers eksemplarisk reisebrev. Rett og slett fenomenalt.
     
    Baldrick and Upsaker like this.
  8. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,014
    Likes mottatt:
    6,506
    Bonuspoeng:
    183
    Støtter forrige taler. Bildene fra Singapore-by-night var skummelt flotte!
     
    Baldrick, Darkcho, Upsaker and 2 others like this.
  9. Yeager

    Yeager Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Utrolig flott reisebrev, og fine bilder!
    Australia-tur og Singapore har vært på min bucket-liste i mange år. Morsomt med bilde fra Kirribilli, min far har bodd der, han jobbet da på den lille fergen som går i Sydney havn.
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Faen du har gjort det igjen @Upsaker.
    Blir jo helt eksistensiell når jeg leser om alle stedene jeg burde ha vært istedenfor i en middelmådig rekkehus i Kristiansand :D
     
    Upsaker liker dette
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for de supre tilbakemeldingene, sånt hjelper veldig på reisefeberen!
     
    Travellingalf liker dette
  12. CB1

    CB1 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Når man leser dette reisebrevet får man nesten litt lyst å flytte fra kone & barn, si opp jobben og hoppe på første buss/tog til OSL:)
     
    pgaa, Baldrick, Travellingalf and 3 others like this.
  13. JHoNNeY

    JHoNNeY Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Veldig kjekt å lese om din reise! Masse fine bilder og inspirasjon :)
     
    Upsaker liker dette
  14. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Når jeg leser dette igjen gleder jeg meg bare enda mer til egen tur i oktober! Takk for inspirasjon og fine bilder!
     
    Upsaker liker dette
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Du må gjerne gjenta forklaringen for yndlingsbaren i Bangkok ;)
     
  16. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan opplevde du det å fly t/r Sydney?

    Har planlagt ca 10 dager i Australia på vår NZ/AUS tur. Kommer til å lande i SYD fra AKL, men har tenkt at vi må få til en tur til Great Barrier Reef. Første tanken min var å bare ta en dag eller to i Sydney, for så å fly nordover en 2-3 dager, for deretter å returnere til Sydney for siste delen av turen vår. Vet ikke om dette blir j***** stress, eller om det "greit" lar seg gjøre?
     
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hatten av for @Upsaker nok engang, for et suverent levert reisebrev, her fikk en mye gode tips, flotte bilder og inspirasjon til egen tur, riktignok ikke i monkey class:rolleyes:

    Gjennomføringen, dokumentering og ikke minst planleggingen, står i stil med de beste reisebrev skribentene, om ikke den beste.

    Det er alltid en fryd å følge deg ut på tur.:)
     
    Upsaker liker dette

Del denne siden