British Airways GUIDE

Tråd i 'British Airways Executive Club' startet av Fnate, 27. okt 2013.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Åja sånn å forstå. Gotcha. Får skyide på at jeg ikke hadde tatt første slurk av kaffe enda :)

    Angående delbetaling så er det av min oppfatning at det er bedre å spare poengene til senere bruk, men virker som om du har regnet på det her mer enn det jeg har!
     
  2. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    #1: Du finner ofte en routing LHR-JFK-LAX til samme pris som LHR-LAX i CW/Biz. Da får du en drøss med ekstra TP JFK-LAX. AA bix på Transcont er super.

    #2: Om du kjøper rewardbilletter og delbetaler med penger tjener du ikke opp noe på ruten. Om du kjøper vanlig billett og delbetaler med Avios får du full opptjening. Det hender det er kampanje på delbetaling der man kan betal med 30K eller 40K
     
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    #1 Nettop det som er poenget mitt :)
    #2 Mener du at om jeg kjøper WT+ men oppgraderer tll CW så får jeg TP og avios som det var en CW billett? Det høres nesten for godt ut til å være sant. Det at man ikke får TP og avios på rene rewardflights er vel noe som gjeller de fleste bonus/fordel program.
     
  4. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    #1:
    Men du må ha direkteflight østkysten-LAX/SFO, og JFK er en av de få stedene det har vært hensiktmessige flighter (og veldig gode seter) med gjennomgående billetter (NYC-LAS/PHX funker også, men blir da med domestic F og lenestoler). Gjør du det via ORD går du glipp av 100TP (domestic leg må være over 2000 miles)

    #2:
    Nei - oppgraderer du får du IKKE TP/Avios for CW (du får for Y+)!

    En periode kunne du kjøpe en CW-billett og delbetale med 40.000 Avios. Da får du TP/Avios for CW. (Det var med andre ord bedre å gjøre det enn å oppgradere, og prisen i Avios var de den samme)
     
    Last edited: 27. febr 2016
  5. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    #1Mener å ha sett at Toronto(YYZ) også ga like mye som via JFK. Og da får man vel også gode seter skulle en tro.(Derfor jeg skrev Canada og østkysten i går som ORD ikke er en del av)

    #2 Hvis man ikke får TP og avios så vil jeg ikke klare å beholde sølvkortet på en CW tur. Så da ser jeg ikke vitsen i å gjøre det. Da blir de alternativ to. CW for cash(på tilbud) for meg og hvis jeg har nok avios så kan jeg kjøpe billetter med avios til min samboer og tar resten i cash.
    Fra i går, kvart på tre:"Jeg vil kjøpe en billig CW i neste opptjenings periode til f.eks LAX, med to LH og en kort som vil gi meg 640 tier points og sølv kort i et år til."
    Eventuelt så blir det å bruke poeng på reise intra Europa/eventuelt CW-F oppgradering, siden det finnes rimelige CW billetter hos BA.
     
    Last edited: 27. febr 2016
  6. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    YYZ-LAX har én daglig flight, går med ex-USAirways airbus så vanlige domestic F-seter. YYZ-SFO har ingen non-stop flighter til SFO/LAX ser det ut som.

    Fra JFK på A321 Transcont i business: https://www.aa.com/content/images/aboutUs/newsroom/img_A321Transcon-Business-Class-Side.jpg

    Fra Toronto med A319 First: https://www.americanairlines.cn/content/images/aboutUs/ourPlanes/319-first-class-1.jpg
     
    Fredrik81 liker dette
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    A321 så jo virkelig digg ut. Får gå for den via JFK om prisen er det samme. Ja det virker som det var LAX som hadde flest alternativer der jeg fikk 40+140+140TP per vei = Søv. Vi får se hvilke tilbud som dukker opp. Turen blir ikke før til neste år.
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Kan også skyte inn at hvis du skal via YYZ på turen hjem så har BA en ekstremt fin lounge der :)
     
    Fredrik81 liker dette
  9. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har oppgradert en strekning med Avios. Er det mulig å kansellere den og bli nedgradert til opprinnelig booket klasse (og så få tilbake de Avios jeg brukte)?

    Tanken er å bytte flight som skal oppgraderes. Alternativet er å bruke €330 på å kjøpe manglende poeng for oppgradering på den strekningen også, men jeg vil helst unngå det.
     
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Slik jeg har tolket reglene har du 24 timer angrerett.

    3. Within 24 hours the Avios used for the Upgrade are not refundable, however the customer can be downgraded back to the original cabin should the fare conditions allow and subject to availability on the desired flight.

    Aner ikke hva det siste betyr. Jeg ville kontaktet de på twitter. Det er den enkleste og raskeste måten å få svar på.
     
    kosvines liker dette
  11. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hei

    Etter siste løftet med økt tilgjengelige fly seter for bonuspoeng, gull for livet ut etter 10år, og frys av status, og ikke minst pluss på vip-tilbud så må jeg kanskje innrømme at det begynner å ligne noe som matcher BAEC. F.eks pluss tur til HKG til 6000kr så er jeg neste halvveis til gull for neste periode. Da er det bare å håpe på OT oppgradering.
     
  12. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har tips til en billig destinasjon som kan gi 60 tier points? Jeg vil trenge det for å nå sløv, og det må gjøres helst innen slutten av august. Blir vel maks en langhelg som er aktuelt.
     
  13. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Du får 60 tier points om du tar biz den ene veien(40) og eco flex den andre veien(20), til LHR enten fra OSL/BGO eller SVG. Biz er litt dyr, men da får champis, og mat.

    Fra SVG får du biz fra ca 1300kr, fant ikke noe der det stod eco flex når man bestiller, så mulig du må ha biz den veien også.
    Eks ut fra SVG-LHR 16apr og returen dagen etter så blir prisen 1465kr per pers om du har 15 000 avios du vil bruke. Under er anmeldelse av biz med BA til LHR. Da er du sikret 80tier poeng og noen avis. Du får ca 2000 avios om du er bronze.
    https://insideflyer.no/british-airways-club-europe-svglhr/
     
    Last edited: 14. mars 2016
    kosvines liker dette
  14. boatc

    boatc Medlem

    Innlegg:
    84
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    OSL-HEL-AGP-HEL-OSL med AY finner jeg til under 2000,- t/r fre-søn siste helgen i august (dog med nattflight AGP-HEL). Gir minst 50 TP hvis booket i laveste eco, men ser ut som prisforskjellen til høyere bookingklasser er minimal. Anbefaler forøvrig å sjekke ut TP runs-tråden på Flyertalk.
     
    kosvines liker dette
  15. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    British Airways er egentlig ikke så veldig stas. Men det hjelper litt med grei servering, bare unngå Afternoon Tea. :p

    Men jeg fant business billetter til 1600 pr. vei, så blir det litt sightseeing samt noen kule konserter som sikkert blir verdt hver krone. :D
     
    Fredrik81 liker dette
  16. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg oppgraderte en flight til San Diego fra Club World til First tidligere i dag. Når jeg går inn på bookingen så viser den plutselig 70 flere TP og ca. 4000 flere Avios.

    Det har aldri vært sånn tidligere. Er det bare en bug i systemet, eller kan jeg regne med å få dette? Bookingklasse viser fremdeles I, altså rabattert business.
     
    Fredrik81 liker dette
  17. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    På hjemmesiden står det:
    "An upgrade with Avios consists of:
    • a cash amount for the flights
    • an Avios amount for the upgrade
    • taxes, fees and carrier charges"
    Er det virkelig noe cash og taxes inne i bildet ved oppgradering for poeng?
    Og forresten; følger oppgraderingskostnaden den peak / off-peak kalenderen..?

    Vurderer å kjøpe noen poeng og prøve en oppgradering fra biz til First på tur eller retur LHR-DFW nå i april..
    Erfaringsmessig; Hvor kjapt postes poengene på konto etter flyvningen? Hvis de er kjapt inne, så kan jeg satse på oppgradering av returen, delvis med poengene opptjent på turen over.. Skulle gi 19-20k Avios for 2 pers til houshold account.. Da slipper jeg jo litt billigere unna. :)
     
  18. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Har aldri betalt noe ekstra. Men kanskje det er muligheter for delbetaling av upgrade, hvis du ikke har nok poeng?

    Men antall Avios som kreves følger kalenderen for peak/off-peak. Og poengene postes kjapt. Siste gangene har det gått under 24 timer for min del.
     
  19. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Høres bra ut! Det er nemlig off-peak på returen. :) Har dog ikke sjekket om det er noen tilgjenglighet ennå, men hadde vært en fin overraskelse til fruen om det går i orden! :)
     
  20. Shanker

    Shanker Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    33
    Samme for min del t/r NYC. Oppgraderte svinbillig I-klasse til First med Avios, og beregnet antall Avios og TP jeg tjener på bookingen økte. Bug i systemene til BA?
     

Del denne siden