British Airways GUIDE

Tråd i 'British Airways Executive Club' startet av Fnate, 27. okt 2013.

  1. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Jajaja. Argumentet mitt for å kunne ta turen i CW for en helg til Boston, var nettop det at jeg da fikk velge seter 7 dager før på denne turen med fire PAX.

    PS da ser det ut som det ordna seg uten at jeg trengte å gjøre noe, fikk velge seter 7 dager før :).
    "8000kr spart".
     
    Last edited: 11. juni 2016
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hoi,
    Har en T5 --> T5 med 60 minutters connection på fredag.
    Ankommer med BA763 fra OSL og skal til IAH nøyaktig 60 min. senere.
    Jeg er smertelig klar over at loungen utgår med hakehøye kneløft, fisse og hornmusikk.
    Må jeg gjennom security enda en gang i LHR ?
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp.
     
    peterfox liker dette
  4. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Det var akkurat det jeg tenkte.
    LHR er ikke smooth vedr. transfer. :)
     
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Litt seint nå, men ofte det er mer kø i sikkerhetskontrollen for CW og F enn i ECO...
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    BA kjører ny runde med boost på Avios og denne gangen er den heldigvis ikke progressiv i antall avios kjøpt, men 50% uavhengig av hvor mange du kjøper.

    upload_2016-11-30_13-36-18.png
     
    Baldrick liker dette
  7. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    Jeg planlegger en tur til Orlando (MCO) i mars neste år og ønsker å reise med BA/AA i C. Jeg har BA sølv i dag og ønsker å maksimere antall TP for denne turen. Jeg har sett for meg følgende rute : OSL-LHR-MIA-MCO og retur MCO-CLT-LHR-HEL-OSL. Ønsker å fly via HEL på utreisen også, men da må jeg overnatte i HEL eller LHR. Hvis jeg hadde flydd via HEL begge veier ville denne turen gitt meg 600TP. Men når jeg går på ba.com og velger multicity så får jeg ikke opp noen ruter som går via HEL siden dette er med Finnair. Er da eneste muligheten å ringe til BA og bestille på telefonen? Jeg prøvde å se på denne ruten på Google flights og da kunne jeg klikke meg videre til aa.com for å bestille der. Prisen lå på ca 20.000 NOK. Spørsmålene er da :

    Er det noen ulempe med å bestille på aa.com mot å ringe til BA og bestille på telefonen? Hvis det blir problemer med reisen så må jeg da forholde meg til AA? De fleste av strekningene vil jo flys av BA?

    Hvis jeg flyr med BA på en bestilling gjort på aa.com, får jeg da like mange Avios som jeg ville gjort hvis jeg bestilte den samme billetten via BA?

    BA pleier jo å ha kampanje i januar. Vil denne ruten som jeg har satt opp over også da være rabattert med de billettreglene som pleier å gjelde for slike kampanjebilletter?
     
  8. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du får trøbbel før reise, må du forholde deg til American, hvis du får trøbbel underveis, må du forholde deg til operating carrier. Grovt sett.

    Du får nøyaktig samme Tierpoints hos BA Executive Club enten du bestiller og/eller flyr American eller BA.

    Hva januarsalget vil innebære, er det ingen her inne som kan forutse.

    Til slutt vil jeg anbefale deg å booke mest mulig American. Americans nye business går BA sin business en høy gang. Både når det gjelder sete og mat. :cool:

    God tur!
     
    Are liker dette
  9. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for raskt svar :) Jeg er med på at jeg får like mange TP på BA/AA, men når jeg ser på ba.com på Avios kalkulatoren på f. eks LHR-JFK og legger inn sølv får jeg 6916 Avios når jeg velger BA og 6041 Avios når jeg velger AA, så jeg får flere Avios med å fly med BA på samme strekningen.

    Spørsmålet er da hvis jeg bestiller på aa.com men flyr med BA på LHR-JFK, får jeg da 6916 eller 6041 Avios? Hadde jeg bestilt på ba.com hadde jeg jo selvsagt fått 6916.

    Men da er eneste muligheten å bestille via BA er å ringe til dem og betale gebyr?

    Jeg vurderer sterkt å fly via HEL på utreisen også, vil det enkleste være å overnatte i HEL i forhold til LHR? Har ikke sjekket hvilke hoteller som kan være aktuelle her.
     
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Og jeg vil anbefale å holde seg langt unna AA, spesielt deres 772 ;) Og deres 77W er oppskrytt :)

    Når du bestiller AA med BA-kode via ba.com får du like mange avios som når du flyr på ba-metall. Fløy AA hjem fra LAX i biz i mars og fikk like mange avios på returen som på turen bort med BA sin 380.
     
  11. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Nå må du rulle inn puppen! ;) Ja, jeg fly BA foran AA gammel kabin, men AA ny kabin er et nivå over BA. Mener du at du foretrekker BA foran AA ny kabin? :eek:
     
  12. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    :) Så da er det kun hvis jeg bestiller via aa.com og flyr med BA (aa kode på billett) at jeg da får redusert Avios. Jeg sjekket nå og det viser seg at AA kun har 25% kabinbonus i C mot 50% på BA, derfor er det en differanse her. Så billettkoden er det avgjørende her og ikke om det er BA eller AA som flyr.

    Hvis jeg flyr via HEL begge veier vil vel jeg generere 600TP på denne turen? Håper BA kommer med et salg i Januar slik at prisen kanskje kommer under 15k:D

    Skal lese meg mere opp på AA C klasse, har kun flydd BA frem til nå. Håper kanskje å få oppgradert til F fra LHR til MIA på A380 med Avios, men da må jeg fly med BA for å få tilgang til Concorde room:) Er det noen som vet om det er god tilgjenghet på F på denne ruten i mars?
     
  13. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Har AA ny kabin på f. eks LHR-JFK? Hvordan vet jeg hvilke fly som har ny kabin i C?
     
  14. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke sjekket tilgjengelighet, men føler det er skikkelig dårlig med tilgjengelighet i First for tiden, spesielt på visse ruter. LHR-LAX har visst seg å være helt håpløst (jeg sjekket en hel måned for høsten 2017).
     
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ja :) Jeg ble iallfall ikke imponert. Holder meg til det britiske vestover så får andre dytte i seg gummibiffer hos AA.

    At det er 77W: https://www.seatguru.com/airlines/American_Airlines/American_Airlines_777-300_ER.php Kan sjekkes via expertflyer.

    Når du bestiller biz hos aa og krediterer BAEC så får du ikke Tier-bonus som er bonusen tilknyttet ditt nivå (sølv). Den får du når du bestiller hos ba. Så der har du rett :)

    Jeg kan ikke svare på det du skriver om HEL, men oppgradering i F når det er 380 inne i bildet er heller vanskelig. Du kan selv logge inn på din konto og lete etter rewardseter ettersom oppgraderingsseter hentes fra samme tilgjengelighet som rewardseter.

    Og til slutt. Hold deg unna AA:
    upload_2016-12-29_20-47-14.png
     
  16. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Avios poengene består av 3 deler. Det første er for antall miles (distanse) deretter er det en Tier bonus (sølv er 50% ekstra) og så er det ekstra Avios for klassen (C klasse gir 50% ekstra på BA) Men det er også her forskjellen er når jeg har studert det nærmere, AA gir kun 25% ekstra Avios for C klasse. Så forskjellen mellom BA og AA er på klasse bonus (C/F) og ikke Tier bonus (sølv/gull) :) Flyr du med BA men har bestilt gjennom AA så får vi 25% på C klasse.

    Jeg skal vurdere AA hvis det er en 773 :) Takk for tipset om å logge inn på kontoen for å sjekke tilgjengelighet på F.
     
    OttoL liker dette
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Tok et kjapt søk til MIA. Mellom i dag og ut april fant jeg 2 ledige seter i F, ett i morgen og ett 5. april. I utgangspunktet veldig vanskelig å finne F-seter på 380 og 789.

    Og til slutt så ryddet jeg i eposter og så at årets store salg hos BA ble annonsert rundt 7 januar i år, så en kan jo bare håpe at det kommer noen gode deals når vi skriver uke 2 :)
     
  18. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    @OttoL Takk for info om BA salg, jeg får aldri slike mailer... kan du videresende?
    [email protected]
     
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ahem, mente at det de hadde i januar i år kom 07.01 ;) Dårlig forklart der :) Var mer for å løfte håpet hva gjelder mulige salg på nyåret
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    LHR kommer til å koste deg 3 ganger så mye som HEL vil jeg tro..
     

Del denne siden