Bruke bonuspoeng opptjent privat på firmareiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Neloh, 09. jan 2025 kl 10:33.

1. Neloh

Neloh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg er i den situasjonen at jeg normalt sett har flere poeng enn jeg bruker. Samtidig reiser jeg en del i jobb (eget firma).

Er det noen som har erfaring med å bruke bonuspoeng opptjent privat på firmareiser? Kan man da få refundert normal kostnad på en slik flyreise, eller må man da beregne "verdien"(kostprisen) på å anskaffe poengene for å kunne få refusjon?

Ikke sikkert det er så mange som har denne problemstillingen, og fant ikke noe når jeg prøvde å søke i forumet:)

Fører en dag en oversikt over poeng opptjent i jobb vs privat og har en form for "regnskap" på det.

kiev liker dette
  2. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Kunne det være en ide å bruke samme formel (hva den måtte være) som brukes når det settes verdi på poeng ift. skattlegging av fordelen vunnet i arbeid? Jeg har ikke problemstillingen i "noen av retningene" - kun en umiddelbar refleksjon..

Wiolenze liker dette
  3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,776
    Bonuspoeng:
    293
    Husk at du i utgangspunktet må skatte av bonuspoeng tjent gjennom jobb hvis du bruker dem privat. Så hvis du har tenkt å selge disse tilbake til firmaet igjen blir det plutselig veldig komplisert.

WingmanWizard liker dette
  4. Neloh

Neloh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Regnestykket for min del blir at firmaet bruker langt flere bonuspoeng enn jeg får via jobb, mao vil det ikke bli skattlegging.

5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,776
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, men hvis jeg forstod deg rett om at du ser på muligheten til å fakturere firmaet for bruken av poengene så vil jeg tro den måten å tenke på ikke gir mening lenger. Mulig jeg misforsto såklart.

EDIT: Jeg innså akkurat at du mest sannsynlig tenker på å fakturere kunder for dette. Da har jo ikke det med privat skatt nødvendigvis noe å si så lenge du "gir" poengene til firmaet

Last edited: 09. jan 2025 kl 12:49
  6. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    83
    Har ingen referanse, men mener å ha lest at du dessverre ikke får fratrekk for å bruke private poeng på firmareiser. Oppdater her om du finner noe mer informasjon, det hadde vært fantastisk om jeg tar feil.

7. WingmanWizard

WingmanWizard Medlem

Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    43
    Det er jo ikke ulovlig å selge slik som eiendom, bil, stol og bord etc til firmaet om de trenger dette. Så jeg kan ikke forstå hvorfor dette eventuelt skal være ulovlig.

Det er klart at prisingen er relativt vrien, men det er jo et ganske så velfungerende marked her på forumet. Når det i tillegg kan vises til at å kjøpe flybilletten for firmaet er klart dyrere, er det enda en grunn til at dette er noe to uavhengige parter kunne inngått. Hvis du får ren kostnadsrefunsjon(fullpris av en kjøpt flyreise) for poengene vil for eksempel skattemyndighetene lure på hvorfor at firma skulle ønske å inngå en slik avtale og ikke kjøpe billetten selv (bare et kjøp ville jo også kunne generert nye bonuspoeng for dem etc...) Det blir tungt på den ene siden.

Om det er snakk om en god del penger og spesielle betingelser må du vurdere å lage redegjørelse etter asl 3-8 om det er et aksjeselskap.

Rent privat for deg må du vurdere om det er skattepliktig realisasjon av bonuspengene dine. ref hobby/virksomhet. Det spørsmålet gjelder forsåvidt et par andre her på formuet som selger mye trumf eller poeng godt over kost...

8. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,148
    Bonuspoeng:
    183

Hele grunnprinsippet i det norske skattesystemet er at det skal være transperent. Altså, har man skatteplikt vil man også ha fradragsrett.
    Når det er sagt, har man minstefradrag i Norge som har som formål å luke ut denne type ting som nevnes her. Har du en privat ulempe (kostnad) i forbindelse med jobb (yrkesutøvelse) vil det i de aller fleste tilfeller dekkes av minstefradraget. Du kan selvsagt velge å føre fradrag for faktiske kostnader, men det er ikke noe poeng med mindre disse overstiger minstefradraget. (typ 104,000)

Du står derimot helt fritt til å selge dine private eiendeler til et foretak, inkludert ditt eget. Jeg ville i så tilfelle vært påpasselig med å dokumentere at det er betalt markedspris slik at det ikke fremstår som skjult utbytte og du kan risikere problemer i ettertid. Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg ikke turt å krevd noe særlig mer enn 10 øre per poeng som virker til å være gjengs pris. Du kan nok klare å argumentere med at prisen SAS tar for kjøp av poeng direkte hos dem, 20 øre per poeng, er riktig markedspris. Sist men ikke minst, du bør også dokumentere at du ikke selger poeng som er opptjent via jobb.

Last edited: 09. jan 2025 kl 18:58
    Preference, kiev and Spielhaug like this.

Del denne siden