Vedlagt følger et kort reisebrev fra bonusturen vår til Cancun i Mexico, oktober 2025. TLDR: Bestilling med SAS suger, Air France var veldig bra, Virgin med gammel business var dritt, hotellet var i Playa del Carmen og var bra og rimelig Eventyret begynte i mars 2025, da jeg fant billetter på Awardfares. Vi skulle være noen dager i Tyskland før ferien så vi fant FRA-CDG-CUN og CUN-LHR, og planen var å sette de sammen til en open jaw og legge på feeder flights. Dette må gjøres på telefon, og der kom første problem. SAS så ikke disse billettene jeg hadde funnet i det hele tatt. Tyvärr.. kanskje dom er utsolgte! Jeg prøvde agentrulletten flere ganger, uten hell. Deretter bet jeg i det sure eplet og bestilte det som enveisreiser, før jeg ringte og fikk de splittet opp og lagt til CT. Dette kostet meg både ekstra CT og flere bonuspoeng og jeg var allerede ganske sur på SAS. Plasteret på såret var at vi fikk til feeder-flights i økonomi hjem i det minste. Reiseruten skulle da bli: 12. oktober 18:30: FRA-CDG med Air France 12. oktober: overnatting på Standing Hotel Suites by Actisource 13. oktober 13:30: CDG-CUN med Air France 13. oktober: overnatting på The Reef Coco Beach Resort 19. oktober 21:05: CUN-LHR med Virgin Atlantic 20. oktober: overnatting på Best Western London Heathrow Ariel 21. oktober 10:35: LHR-OSL med SAS Utreisen kommer, og vi møter opp på terminal 2 i Frankfurt. Får bekreftet at bagasjen kan overnatte på CDG selv om det er mer enn 12 timer. Går til AF-loungen, som fortsatt ikke har toalett, men de har et stort banner som sier at de flytter til Terminal 3 på vårparten. Da blir det kanskje en enda finere lounge og bedre fasiliteter, for terminal 2 i Frankfurt er skuffende greier. Har ventet på at terminal 3 skal åpne i en evighet og nå ser det endelig ut til å skje. For de som lurer så blir alle flyttet bort fra terminal 2, og den pusses opp og blir en utvidet del av terminal 1 for star alliance/lufthansa i fremtiden. Første del av reisen (FRA-CDG) er en Embraer 190 med 2+2 setekonfigurasjon, og vi har 2 seter hver. Maten var bra, spesielt hvis man liker reker: Hotellet, Standing Hotel Suites, tilbød en shuttle-tjeneste til/fra CDG, og vi hadde booket et leilighetsrom med 2 soverom og enkelt kjøkken for 90 euro. Vi måtte bare ringe eller sende melding på whatsapp når vi var på angitt hentepunkt og så kom de. Hotellet var ikke noe spesielt, helt greit å overnatte hos for 1 natt. Noen småting som ikke virket, og det ene soverommet hadde glassvindu rett inn mot dusjen.. men heldigvis et forheng. Neste morgen tok vi shuttle tilbake til CDG, gikk noen tusen skritt og tok et tog til riktig terminal (2G hvis jeg husker rett) og befant oss i en fantastisk lounge hvor de kom og serverte champagne og snacks på bordet (i tillegg til at de hadde en rikholdig buffet) På dette strekket hadde vi fått muligheten til å forhåndsbestille måltid, så da var vi sikret en kjøttrett. Komfort ombord var god, i en Boeing 777-200 med 1+2+1, med litt armslag og steder å legge fra seg ting: Menyen på denne turen var som følger: (Her var det litt bevegelse, det var ikke jeg som var full på fransk vin!) Igjen disse fordømte rekene.. Generelt sett veldig fornøyd med maten! Turen over var opprinnelig beregnet til 11 timer, men det gikk unna på ca 9 timer faktisk flytid. Tiden fløy fort underveis med wifi ombord Et siste måltid før vi går inn for landing i Cancun: Mer kommer i neste del
Vi landet i Cancun på terminal 4, og etter tips fra reisesider prøvde vi å finne de automatiske passmaskinene. De var dessverre stengt, men siden vi var først ute av flyet som business så var det ingen kø i de vanlige skrankene. Vi var igjennom på null komme svisj. Vi hadde booket leiebil via SAS sin leiebil-side (sammenlignet priser både direkte og via forskjellige partnersider), så leiebilen vår skulle være fra Hertz. Vi går derfor til den første Hertz-skranken (av 3 skranker bare noen titalls meter fra hverandre), og de sendte oss videre ut av terminalen for å finne en shuttle-buss som tok oss til der leiebilene faktisk er. På vei ut av Cancun flyplass må man gå forbi en endeløs rekke av transportører som tilbyr seg å frakte deg for en billig penge. Å få leiebilen gikk veldig greit, det var ingen kø hos Hertz og en stor leiebil ble kjørt frem. Vi hadde reservert en Mitsubishi Xpander eller lignende, og vi fikk en Mitsubishi Xpander med 7 seter. Helt greit der altså. Leiebilsenteret ligger ved terminal 2. Etter litt knotete navigasjon ut av flyplassen var vi nå på vei mot hotellet i Playa del Carmen. Samboer fikk ansvaret for navigasjon med google maps. Jeg hadde lastet ned kart på forhånd, samtidig som jeg også hadde tegnet et esim-abonnement med 1 GB data, slik at jeg kunne være online med en gang. Hotellet var relativt rimelig. Vi fant det på Hotels og vi ga 12354 kroner for 6 netter med all inclusive. Da hadde vi et superior-rom med hageutsikt. Hotellet var lagt opp en en gigantisk U-form, så vi så i praksis inn mot midten av U-en hvor det var minigolfbane og (lenger ut) bassengområde. Litt forvirrende nummerering i forhold til etasje først, men ingen store problemer med å finne rommet. Utsikt fra balkongen. Hvis vi setter oss ned på gulvet kunne vi se havet også. På vei ned "broen" fra hovedbygget mot hage/basseng/buffet Deløer av bassengområdet var under oppussing, så halve bassenget var stengt. Kanskje derfor det var så rimelig? Resten av bassengområdet var heldigvis åpent. Dette er hva vi drømte om. En nydelig sandstrand! I det fjerne kunne vi se cruiseskip som lå til kai i Cozumel. Vi hadde ikke planlagt noe på forhånd om hva vi skulle gjøre, annet enn at vi hadde Chichen Itza på ønskelisten. Været er ganske ustabilt på denne tiden av året, så det ble for det meste til at vi lå på stranden, badet i havet, lå litt ved bassenget, spiste mye god mat fra buffeten og tok en og annen tur til den lokale Walmart. Chichen Itza er virkelig verdt et besøk. Vi betalte 1200 MXN for en tyskspråklig guide (prutet ned fra 1400). Regn med å betale ca 1000 MXN for en engelskspråklig, og sannsynligvis kan du prute den ned. Noen anbefaler å være der grytidlig når det åpner, men jeg kan også anbefale å være der sent, for da er det virkelig rom for å prute både med guiden og de som selger suvenirer. Ikke gå for den første du møter. Jeg betalte 200MXN (100 kr) for en kjøleskapsmagnet, som jeg allerede da følte var for mye. Da vi var på vei ut rett før stengetid var det mange som ville selge suvenirer for $1.. Jaja, jeg støtter lokalt entreprenørskap i det minste! Vi tok leiebilen vår mot Chichen Itza, og måtte betale bompenger 2 steder i hver retning for å kjøre på den bra veien. Jeg anbefaler den bra veien. På vei inn mot selve Chichen Itza så er det nok av folk som tilbyr parkering og hjelp, og de står og vinker deg inn til siden og ser veldig offisielle ut. Ikke la deg lure, det er bare selgere alle sammen. Kjør helt frem til porten og du kan parkere på det offisielle området, forhåpentligvis i skyggen. Inngangspenger var ca 650MXN, og det måtte betales i 2 omganger (lokalt og føderalt). De tok kort, men vær forberedt på at kort ikke virker så anbefaler å ha med en del kontanter. Guiden betalte vi direkte kontant. Maten på hotellet var veldig god, med et variert tilbud. Det var selvfølgelig mer i retning meksikansk, og de fleste frokoster hadde taco i en eller annen form. Jeg var ikke vanskelig å be om å prøve dette De hadde også vanlig toast, ost og skinke, yoghurt og musli/frokostblanding for de som ville ha litt mer kjent mat. Omelett laget til bestilling var også tilgjengelig. Vi testet en av ekstrarestaurantene en dag, den italienske, og det var en skuffelse. Det kostet heldigvis ikke noe ekstra, men vi hadde forventet mer. Slenger med et par bilder til fra hotellet: Bassenget var ikke overfolksomt, men av og til hadde de forskjellige aktiviteter som aquayoga, trening, volleyball og til tider høy musikk. På stranden kunne man få massasje til priser som overgår Oslo-priser. Så vi gjorde ikke dette. Inngangsområdet til hotellet. EDIT: bonusbilde, tegning av hotellområdet Jeg skal skrive noen ord om hjemreisen også, i del 3!
Det er søndag og det er på tide å dra hjem! Fordi flyet hjem går såpass sent har vi betalt ekstra for sen utsjekk på hotellet, slik at vi kan ta et siste bad og en tur innom buffeten. Tidligere i uken (glemte å nevne det) hadde vi problemer med leiebilen, fordi 12V-batteriet var tomt. Ringte Hertz-nummeret og de sendte ut en hyggelig mann som kom med en powerbank med hjelpestarter-funksjon. Snedig. Må skaffe meg en sånn. Han koblet på batteripolene, fikk startet bilen igjen og tok meg en lang kjøretur for å få ladet opp batteriet. Var derfor ekstra spent på om bilen ville starte igjen i dag, så jeg hadde lagt inn litt ekstra buffer for å ta en kjøretur. Den startet heldigvis med en gang. Jeg plukket opp resten av familien på hotellet og vi kjørte nordover i retning Cancun. Nesten fremme stoppet vi på en bensinstasjon og fyllte drivstoff. Her er det ikke snakk om selvbetjent, her sitter man i bilen og de fyller drivstoff og kommer med en kortterminal til vinduet. På papirene fra Hertz var det en QR-kode som ledet til google maps og link til der man returnerer bilen. Det var også godt skiltet når man nærmer seg flyplassen hvor man skal kjøre for de forskjellige leiebilfirmaene. Ingen skader på bilen (hadde betalt med kredittkort med ekstra leiebilforsikring i tilfelle..) og vi var på plass i terminal 4 ca 3 timer før avgang. Det viste seg at det var en stor greie med Virgin, for dette var første avgangen fra Cancun på 6 år. Som vil si at det var fotografering, gratulasjoner og litt ståhei... og uerfarne ansatte. Innsjekkingen var ikke klar og ting gikk veldig tregt. Det løp en britisk/australsk supervisor mellom de forskjellige skrankene og drev opplæring og løste små problemer underveis. Vi hadde for eksempel plutselig fått nye seter vi ikke ville ha. Dette klarte de heldigvis å løse opp igjen. Ellers hadde vi nok overlevd å vært på motsatt side av kabinen også Vi fikk beskjed om at vi kunne benytte oss av Mera lounge og beskjed om å ta til høyre etter sikkerhetskontrollen. Og det stemmer, helt i enden der (hva Mera kaller internasjonal lounge) var det en lounge, men der hadde vi ikke tilgang. Vi måtte gå helt tilbake til andre enden og den ANDRE Mera-loungen. Det fine er at dette var rett ved gaten vår. Kan si at den nye terminal 4 var ganske fresh og fin. Loungen var også helt super, med bra mat og til og med en egen bar. Tok en mojito som smakte godt. Det begynner nærme seg boarding så vi går ut av lounge og bort til gaten vår, og der møter vi de samme ansatte og kaos. Vi ser oss rundt og synes det var veldig få folk her, og det stemmer. På flyet i dag er det 61 passasjerer, fordelt over 3 klasser. Vel om bord i flyet kan man jo snakke om mitt inntrykk av Virgin. Jeg var allerede mentalt forberedt på at dette flyet hadde Virgin sin gamle business-kabin, så forventningene var lave, men selv da ble jeg skuffet. De ansatte var fantastiske og trakk det litt opp, men selve setet og løsningen med at man sitter med ryggen mot vinduene og bena ut i midtgangen, den var bare rar. Det var trangt, og som en lang og bredskuldret person føltes det mer som en kiste. Det var mangel på oppbevaring (med mindre man kan vri overkroppen helt rundt), og hvis du er lenger enn 175 så vil bena henge utenfor setet når den er i soveposisjon og ut i midtgangen. Jeg er kjent med at Virgin gjør ting "litt annerledes", men hvis dette hadde vært representativt for Virgin så hadde jeg styrt langt unna å fly de igjen, og heller ikke cruiseskipene hadde jeg ville nærme meg. Kort og godt, dette var første og sannsynligvis siste gangen vi flyr Virgin. Jeg fatter ikke hva de tenkte på da de gikk for denne løsningen. Les gjerne finalcall sitt inntrykk for flere bilder: https://finalcall.travel/no/virgin-atlantic-upper-class-en-skuffende-opplevelse/ Maten var helt grei, men ikke superbra. Vinutvalget kunne ha vært større, og har du hørt om den fantastiske gode engelske musserende? Ikke jeg heller. Om bord var det internett å få kjøpt, men hva portalen til Virgin sier man kan kjøpe, og hva man får tilbud om å kjøpe når man går videre er to vidt forskjellige ting. Prisene også. De annonserer først begrensede datamengder, men det ser ut til at de har byttet til starlink (eller noen andre) og nå kan tilby ubegrenset data annet enn begrenset i hastighet. Bedre løsning dette, men såklart dumt at de ikke er enige med seg selv. Jeg endte opp med å heller prøve å få meg noen timer søvn i kisten min, men jeg sov på ingen måte godt. Litt søtt at man får utdelt en slags sovepysjamas som man kan ta med seg hjem. Finnes også i XL! (De tilbyr forskjellige størrelser) Litt smågretten våkner jeg og gumler på en litt tørr frokost før vi lander i Heathrow. Klok av jetlag-erfaring så foretrakk vi å heller ta en natt i London enn å måtte vente i timesvis på et sent fly til Oslo. Tilgjengeligheten for bonusfly LHR-OSL var også dårlig da vi booket reisen, men dagen etterpå var det plass på et tidlig fly. Vi hadde også her gått for et billig hotell i form av Best Western. (Se link i første post). Det ligger nærme flyplassen, og ble valgt fordi shuttle skulle være en mulighet. Vi prøver å kontakte hotellet flere ganger på telefon før og under reisen men det er ikke noe svar å få. Etter å ha søkt litt på nettet så fant vi en referanse til Hotel Hoppa (https://www.hotelhoppa.co.uk/) men vi visste ikke hvilken buss som gikk dit. Websiden lar oss søke opp hotell men der var ikke hotellet vårt ført opp. Vi tenkte da litt utenfor boksen og søkte opp nabohotellet og tenkte at vi heller kan gå noen ekstra meter. Vel ombord i bussen kunne busssjåføren informere oss om at Best Western ikke hadde avtale med shuttletjenesten, og derfor stopper de ikke der. Neste morgen måtte vi derfor også gå til nabohotellet hvis vi skulle ta bussen tilbake. Hotellet bar preg av å være billig renovert, med litt maling klattet på her og der. Gjennom sengetøyet kunne vi også se en IHG-logo.. kan det være at noen byttet kjede? Jovisst, google street view bekrefter at det tidligere var et IHG-hotell. På nattbordet lå det også et ark med beskjed om at de har telefonproblemer så man må ringe et annet nummer hvis man vil ha tak på resepsjonen. Her var det nok noen som skulle spare i alle ender da de tok over hotellet, for basert på mine forsøk på oppringninger så er dette et problem som har vart i flere uker. At de da ikke har fått til å legge ut en beskjed på websiden eller endret nummer viser til dårlig vedlikehold. En av heisene stod også dønn fast, uten noen lapp. Døra var hverken lyd eller lystett. Middagen og frokosten vi hadde i restauranten var i det minste grei nok, men vi velger nok et annet hotell neste gang (med mindre dette er veldig mye billigere) Det var turen for denne gang. Dette var vår første erfaring på business hos Air France og Virgin, og det første frister til gjentakelse, det siste kommer vi nok til å unngå som pesten. Cancun som feriested for å få litt sol og varme kan absolutt anbefales. Selv om det er litt regntid på høsten og varmt så frister det til gjentakelse.
takk for rapport. Jeg synes du skal gi VS flere sjanser. Det setet de har på 330 og 787 er åpenbart utgammalt - samtidig var det fanatastisk når det ble lansert i 2003 . Man kunne ligge ned…flatt….mens man på mange andre selskaper ( sas inkludert ) fikk et sete som ligner på dagens sas premuim/plus kabin. Prøv dem med 330-900 neo eller 350 …. Da er setetene fullt på høyden. De oppgraderer vel sin gamle "coffin" seats også nå slik jeg forstår det
Takk for tur! Var du fornøyd med Hertz, og var det mye mas om forsikring da du skulle hente ut bilen?